به گزارش تحلیل ایران، وزارت آموزش و پرورش از جمله وزارتخانههایی است که با حجم وسیعی از مخاطبان ارتباط مستقیم دارد و 15 میلیون دانشآموز که مهمترین سرمایه هر خانواده هستند، در مدارس تحتنظر وزارت آموزش
و پرورش قرار دارند.
در یک دهه اخیر، آموزش و پرورش نهتنها در تربیت و مهارتآموزی نسل جدید دست بالایی نداشته است که حتی کیفیت آموزش نیز با اما و اگرهای بسیاری همراه شده است و انواع مختلف مدارس با عناوین مختلف و دریافت شهریه در حال ارائه کیفیتهای متفاوتی
از آموزش به دانشآموزان هستند.
موضوع تنوع مدارس در کشور بحثی قدیمی و ریشهدار است و دیدگاههای متفاوتی هم درباره آن مطرح است در حقیقت این موضوع در دوگانه عدالت تا بیعدالتی تعریف میشود؛ برخی تنوع مدارس را مصداق عدالت آموزشی و برخی هم حذف آن را آغاز گام گذاشتن
در مسیر تحقق عدالت میدانند!
حداقلیترین آسیب تنوع مدارس در کشور، ارائه انواع مختلفی از آموزش در مدارس متنوع و شکلگیری دوگانه «شهریه ـ کیفیت» است یعنی خانوادهها بهازای بهرهمندی از آموزش باکیفیت باید برای فرزندان خود هزینه کنند.
پیش از این و در سال 1398 مجلس شورای اسلامی وقت تلاش کرد تنوع مدارس را کاهش دهد و انواعی از مدارس را حذف کند اما در میدان اقدام هر کدام از این مدارس طرفداران سرسختی پیدا کردند و در نهایت هم شورای نگهبان به ابطال مصوبه مجلس رأی داد.
در میزگردی با موضوع تنوع مدارس در کشور تعدادی از کارشناسان آموزشی و مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش نظر خود را دراینباره ارائه کردند که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:
طبق اصل 30 قانون اساسی دولت موظف است آموزش رایگان را تا پایان دوره متوسطه برای تمام جامعه فراهم کند اما سؤال این است؛ آیا در جایی از قانون آمده است؛ آموزش و پرورش غیررایگان در کشور وجود نداشته باشد؟
منتقدان مدارس پولی و خاص را متهم به داشتن تفکر سوسیالیستی هستند برخی در اقتصاد و آموزش، تفکر سوسیالیستی دارند که با تفکر اسلامی سازگار نیست، ما طرفدار نظام سرمایهداری نیستیم و اسلام بر اساس عدالت مسائل را تبیین میکند، عدالت بهمعنای
مساوات نیست اگر بخواهیم بازارپسند حرف بزنیم، عنوان میکنیم که مدارس متنوع عامل رانت و فساد است.
بنده مدرسه غیردولتی ندارم و ذینفع نیستم اما معتقدم باید تابوهای منفی که در جامعه ایجاد میشوند و با کلمه مافیا هر صدای مخالفی را خفه میکنند به چالش کشید؛ بنده با نظراتی که تأکید دارد حاکمیت باید بر آموزش رایگان و تقویت مدارس
دولتی تلاش کند کاملاً موافقم اما باید واقعیت جامعه را هم در نظر گرفت با این شرایط کشور اگر همه بار آموزش و پرورش را بهعهده دولت قرار دهیم، آیا شرایط تحقق آن را دارد؟