مدل‌ها در جشنواره مد و لباس فجر چه می‌کنند؟

    •••••  پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۲ — ۲۲:۰۴ کد مطلب : 154568/a   

 

گروه زندگی: نه چشم‌های گربه‌ای و لب‌های ورآمده نه راه رفتن‌های ریتمیک و ژست‌های سینمایی. مدل‌های استفاده شده خانم‌هایی هستند که در موقعیت‌های مختلف لباس برند خاصی را پوشیده‌اند و «شرط استفاده از آنها نداشتن عمل زیبایی روی صورت است».

 

دبیر جشنواره مد و لباس فجر علیرضا بابایی در خصوص نوع جدید عکاسی مد در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر می‌گوید که این نوع عکاسی مد با مدلینگ به معنای عام تفاوت بسیاری دارد. چون «موقعیت محور» است. تمرکز روی چهره نیست و «چهره فقط 20 درصد عکس» به حساب می‌آید.

 

البته نمایش این مدل‌ها به کاخ سعدآباد ختم نمی‌شود و مسئولان جشنواره می‌گویند تصویر مدل و لباس ویژندهایی(برند) که در داوری آثار به مرحله نیمه نهایی جشنواره می‌رسد به مدت چند شب روی «بیلبوردهای سطح شهر» قرار می‌گیرد.

 

 

 عکاسی مد در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

 

 در جشنواره مد و لباس فجر سال‌های گذشته استفاده از مدل برای تبلیغ لباس به این شکل مرسوم نبوده است. مسئولان کارگروه مد و لباس در حالی بر روش جدید عکاسی مد در صنعت پوشاک تاکید دارند که استفاده نامتعارف از مدل‌ها تاکنون منجر به آسیب‌های اجتماعی در جامعه و حتی خسارات جانی بسیاری شده است.همین چند ماه قبل بود که دختر27ساله در حین عکاسی مدلینگ بخش خصوصی از پشت بام ساختمانی 5 طبقه به پایین سقوط کرد و جانش را از دست داد. 

 

 دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از تاریخ 30 دی ماه در موزه هنرهای زیبای کاخ سعدآباد افتتاح شده و تا جمعه 5 بهمن ادامه دارد. دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مجید امامی می‌گوید بخش مد و رسانه از تحولات شاخص این جشنواره است و عکاس برتر مد جایزه طاووس سیمین دریافت می‌کند.

 

 

فشن شوی مختلط و اتسفد در یکی از دانشگاه ها که تصاویر منتشر شده از آن نشان دهنده انحراف در حوزه مدلینگ در ایران است

 

 مدلینگ و عکاسی از مدل‌ها در ایران یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های مد است و از نظر بسیاری از کارشناسان فعالیت‌های زیرزمینی، اغفال دختران و پسران، سوءاستفاده‌های مالی و جنسی، ترویج جراحی زیبایی غیرضروری و برگزاری ایونت‌های بی‌محتوا از اثرات استفاده نادرست از صنعت مدلینگ در ایران است. 

 

این حاشیه‌ها استفاده از مدل‌ها در ایران را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. مخالفان صنعت مدلینگ معتقدند نظام ارزشی و هنجاری که پدیده‌ای مانند مدلینگ و فشن در آن شکل گرفته با نظام ارزشی جمهوری اسلامی یکسان نیست. دانشیار پژوهش هنر سیده راضیه یاسینی می‌گوید پدیده مد با برچسب‌هایی مانند پوشاک ملی، مد بومی، مد ایرانی¬اسلامی وارد فرهنگ عمومی شده در حالی که ابزارهای لازم برای این صنعت در ایران، به لحاظ عرفی و شرعی امکان بروز اجتماعی ندارد.

 

 

فعالیت غیررسمی مدل ها در فضای مجازی که خلاف قانون و متناقض با ارزش های عرفی و مذهبی جامعه است  

 

اما عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و استاد طراحی لباس ربابه غزالی نظر دیگری دارد و می‌گوید اگر مدلینگ پیش از ورود به بسترهای اجتماعی و فرهنگی کشور با هدف‌گذاری‌های بومی و نظارت‌های مستمر همراه می‌شد، شاید هرگز با فعالیت غیررسمی منجر به بروز آسیب نمی‌شد. چون صنعت پوشاک و رسانه و مد را به هیچ عنوان نمی‌توان از هم تفکیک کرد و نتیجه حذف تصاویر و عکاسی مد در نمای جامعه جهانی، کمرنگ شدن نمایش لباس اسلامی است.

 

 

تصویری دیگر از استفاده از مدل ها برای تبلیغ لباس در دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر

 

 به گفته کارشناسان حوزه پوشاک یکی از راهکارهای آشتی صنعت پوشاک و رسانه در کشور استفاده از مباحث فنی در عکاسی مدلینگ و همسو کردن آن با ارزش‌های دینی و عرفی است. نوع استفاده از مدل‌ها در جشنواره مد فجر نشان می دهد که می‌توان تبلیغ لباس را به دور از جلوه گری انجام داد. فعال حوزه پوشاک و مد مهسا فروزان می‌گوید مروری بر مجلات اسلامی کشورهایی مثل اندونزی و ترکیه هم نشان می‌دهد که در این کشورها سعی می‌کنند عکاسی از مد و تبلیغ لباس را با تمرکز بر محیط و موقعیت به جای تمرکز بر چهره، از بین بردن حرکات و ژست‌های اروتیک، استفاده از صورت‌های ساده با آرایش کم و نمایش یک چهره رئال و معمولی انجام دهند.