فناوری ساخت هواپیماهای دوزیست ایرانی ارتقا یافت

    •••••  یکشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۴:۱۷ کد مطلب : 154663/a   

به گزارش تحلیل ایران به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت هوافضایی درنا در اسفند ماه سال ۱۳۶۷ توسط گروهی از مهندسان و تکنسین‌ها پایه‌گذاری شد. این شرکت، طراحی و ساخت هواپیماهای سبک در رده JAR-VLA و JAR ۲۳، ساخت قطعات فلزی، کامپوزیت، تبدیل قطعات فلزی به کامپوزیت و انجام پروژه در زمینه مواد مرکب را در دستور کار خود دارد. از این رو، زمینه اصلی فعالیت هوافضایی درنا، تولید محصولات کامپوزیتی است که به عنوان یک صنعت نوآورانه تلقی می‌شود. تیم طراحی شرکت درنا از زمان آغاز به کار موفق به طراحی و ساخت دو هواپیمای تمام کامپوزیت شده است که هر دوی این هواپیماها هم‌اکنون در ایران به صورت عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواپیماهای پیکا -۱ و پیکا -۲ (که پیش از این به ترتیب پرنده آبی و پرنده آزاد نامیده می‌شدند) این دو محصول دارای گواهینامه‌ها و تاییدیه های لازم هستند. پیکا -۱ دارای گواهینامه VLA و پیکا -۲ دارای گواهینامه UL است.

 

شرکت درنا دارای گواهینامه DOA(Design and Organization Approval) از سازمان هواپیمایی کشوری بوده و همچنین دارای قابلیت طراحی و تولید قطعات فلزی و کامپوزیتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارند.

 

هواپیمای پیکا -۳، آخرین هواپیمای طراحی شده توسط شرکت دانش‌بنیان درنا است که یک هواپیمای بال بالا و فوق سبک است که بر اساس بالاترین استانداردهای اعمال شده در کشورهای اروپایی طراحی شده است، به همین جهت این هواپیما می‌تواند به آسانی خود را با بازارهای فروش که نیازمند رعایت استاندارد UL هستند، مطابقت دهد.

 

انتصاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان هوافضایی درنا در خصوص هدفی که این شرکت در طرح کلان هواپیمای دو زیست دنبال می‌کند، توضیح داد: این نوع هواپیما از آنجا که باید هم در خشکی و هم در آب نشسته و برخاست کند، از طراحی دشواری برخوردار است و به همین دلیل، در دنیا کمتر روی آن کار شده است. با این حال، شرکت هوافضایی درنا، تولید این نوع از هواپیما را به دلیل نیاز بخشی از ارگان‌ها و نیاز کشور در دستور کار خود قرار داد تا کشور ما هم از این نوع هواپیما برخوردار شود.

 

وی در خصوص کاربرد این نوع از هواپیماها اظهار داشت: اقلیم کشور و وجود دریا در شمال و جنوب کشور وجود چنین هواپیماهایی را در کشور ضرورت می بخشد چرا که به تبع وجود چنین اقلیمی، این نوع از هواپیماها در سفرهای دریایی و صنعت گردشگری و همچنین اورژانس و نجات دریایی و.... کاربرد پیدا می‌کرد.

 

مدیر عامل شرکت هوافضایی درنا با بیان اینکه نمونه تحقیقاتی ساخت هواپیمای دو زیست، سال ۹۴ به ثمر نشست و مورد تائید بهره‌بردار قرار گرفت، گفت: پس از تائید بهره بردار تولید این نوع از هواپیما عملاً شروع شد و الان هم در مرحله‌ای اخذ گواهینامه از سازمان هواپیمایی هستیم تا طی آن دیگر شرکت‌ها و مردم و سازمان‌های غیر نظامی هم بتوانند از آن استفاده کنند. برای اخذ این گواهینامه ما نیاز به حمایت مالی معاونت علمی داریم تا بتوانیم نمونه این محصولات را به سازمان هواپیمایی ارائه و از آنها کسب مجوز کنیم.

 

انتصاری گفت: اگر بتوانیم گواهینامه مربوطه را اخذ کنیم، قادر خواهیم بود به مردم، سازمان‌ها و ارگان‌های غیر نظامی، مدارس آموزش خلبانی و مراکز گردشگری تفریحی در مناطق آزاد شمال و جنوب خدمات ارائه کنیم.

 

وی در خصوص اینکه طرح مذکور در چه مرحله‌ای قرار دارد، افزود: تعدادی از هواپیماها به ارگان مربوطه ارائه شده تا تست‌های لازم را صورت بدهند و بعد از انجام بررسی‌های لازم سفارش‌های جدید می‌گیریم.

 

انتصاری همچنین در خصوص ظرفیت تولید این مجموعه تصریح کرد: ظرفیت تولید، همواره براساس سفارش مشتری است در کنار هواپیمای دو زیست، مجوزهایی از سازمان هواپیمایی کشوری برای دو محصول دیگر داریم و گواهینامه‌های آن را هم دریافت کرده ایم و چیزی حدود ۳۰ فروند از آن‌ها را ظرف هفت، هشت سال گذشته تولید کرده ایم؛ یکی از این محصولات، هواپیمای دو نفره و دیگری آن هواپیمای اسپرت است که افراد به صورت شخصی می‌توانند آن را خریداری کنند و گواهینامه فوق سبک بگیرند و با آن پرواز کنند.