‌بیمه‌ها از زیر پوشش کشتی‌های آمریکا، انگلیس و اسرائیل در می‌روند.

    •••••  پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ — ۲۰:۰۵ کد مطلب : 155321/a   

به گزارش تحلیل ایران : «کشتی‌هایی که تاکنون در دریای سرخ با مشکلاتی مواجه شده‌اند تقریباً همگی به نوعی در مالکیت اسرائیل، آمریکا یا بریتانیا بودند»؛ این را یک شرکت کارگزاری بیمه مشهور آمریکایی گفته است.

 

خبرگزاری رویترز امروز پنجشنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد، شرکت‌های بین المللی بیمه در برابر خطرات جنگ، حق بیمه کشتی‌های آمریکایی، بریتانیایی و اسرائیلی را که از دریای سرخ عبور می‌کنند تا 50 درصد افزایش داده‌اند، در حالی که برخی از ارائه‌دهندگان خدمات بیمه به دلیل هدف قرار گرفتن این کشتی‌ها توسط نیروهای مسلح یمن از پوشش چنین کشتی‌هایی اجتناب می‌کنند.

 

نیروهای مسلح یمن به دنبال تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از اواخرآبان ماه به هیچ کشتی مرتبط با این رژیم و کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها فلسطین اشغالی است، اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نداده‌اند.

 

شماری از شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین المللی از زمان بروز تنش در دریای سرخ با تغییر مسیر از دریای سرخ مسافت طولانی‌تر جنوب آفریقا و عبور از دماغه امید نیک را انتخاب کرده‌اند.

 

مقامات یمنی با اعلام عبور بیش از 4 هزار و 800 کشتی از دریای سرخ در مدت اخیر تاکید کردند که به شرکت‌های جهانی درباره امنیت کشتی‌های غیرمرتبط با رژیم صهیونیستی اطمینان خاطر دادند.

 

رویترز امروز به نقل از دیوید اسمیت، رئیس بخش کشتی‌ها و تعهدات دریایی در شرکت بیمه مک گیل و شرکا گفت: کشتی‌های مرتبط به ایالات متحده، بریتانیا یا اسرائیل اکنون 25 تا 50 درصد بیشتر از سایر کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، حق بیمه اضافی برای خطر جنگ پرداخت می‌کنند.

دو منبع صنعت بیمه نیز به رویترز گفتند که کشتی‌های مربوط به ایالات متحده، بریتانیا یا اسرائیل مشمول حق بیمه بالاتری حتی بیش از 50 درصد خواهند بود.

 

مارکوس بیکر، رئیس خدمات دریایی و کشتیرانی جهانی در شرکت کارگزاری بیمه آمریکایی مارش به رویترز گفت: کشتی‌هایی که تاکنون با مشکلاتی مواجه شده‌اند تقریباً همگی به نوعی در مالکیت اسرائیل، آمریکا یا بریتانیا بودند.

 

دو منبع تاکید کردند که برخی از شرکت‌های بیمه در حال حاضر از پوشش چنین کشتی‌هایی اجتناب می‌کنند.

 

رویترز آورده است: در یکی از جدی‌ترین حوادث، نفتکشی که توسط یک شرکت مستقر در بریتانیا اداره می‌شد و محموله آن متعلق به شرکت تجارت جهانی ترافیگورا بود، در دریای سرخ مورد اصابت موشک قرار گرفت وبخشی از آن طعمه حریق و بعداً خاموش شد.

 

 

 

 

 

* صدها هزار دلار هزینه اضافی بیمه برای هر سفر

 

منابع صنعت بیمه اعلام کردند که در 10 روز گذشته حق بیمه در برابر خطرات جنگی برای سفرهای دریای سرخ حدود 1 درصد ارزش کشتی بوده است که در مقایسه با 0.7 درصد قبلی که با تخفیف‌های مختلف توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شد، افزایش یافته است که این امر، صدها هزار دلار هزینه اضافی برای یک سفر هفت روها کشتی‌ها تحمیل می‌‌کند.

 

مونرو اندرسون، مدیر عملیات شرکت وسل پروتکت،(Vessel Protect ) که متخصص در حمل و نقل و بیمه خطر جنگ است، نیز گفت امنیتی که کشتی‌های با پرچم روسیه یا چین یا متعلق به آنها، از جمله هنگ کنگ و ایران در دریای سرخ دارند به منظور اعطای درجه ای از ضمانت برای بازارهای تجاری مرتبط با آن کشورها است.

 

رویترز افزود: داده‌های حمل و نقل نشان داده که کشتی‌ها همچنین پیام‌هایی را به داده‌های شناسایی ردیابی کشتی خود اضافه می‌کنند که نشان دهنده عدم ارتباط آنها با شرکت‌های انگلیسی، آمریکایی یا اسرائیلی است، از جمله اینکه خدمت چینی در کشتی حضور دارند.

 

شرکت بریتانیایی مشاوره ریسک و امنیت کشتیرانی دراید گلوبال به تازگی به مشتریان خود توصیه کرده تا اطلاع ثانوی از عبور از دریای سرخ خودداری کنند.

 

 

 

 

 

کوری رانسلم، مدیر عامل شرکت دراید گلوبال گفت: «من را متعجب می کند که کشتی‌هایی با پرچم ایالات متحده و بریتانیا یا کشتی‌هایی که توسط این دو کشور اداره می‌شوند هنوز از دریای سرخ و خلیج عدن عبور می‌کنند در حالی که این کشتی‌ها خیلی بیشتر در معرض حمله قرار دارند.

 

وی افزود: کشتی‌های ایران، روسیه و چین با پرچم این کشورها تنها کشتی‌هایی هستند که می‌توانند به سلامت از این منطقه عبور کنند، حوثی‌های متحد ایران به کشتی‌های حامل این پرچم‌ها یا این ائتلاف‌ها حمله نمی‌کنند زیرا روسیه و چین با ایران دوست هستند.

 

در یادداشت مشاوره‌ای که روز دوشنبه گذشته، 5 فوریه توسط انجمن‌های کشتیرانی برجسته صادر شد، آمده است که سطح تهدید برای کشتی‌های دارای منافع برای اسرائیل، بریتانیا و آمریکا همچنان بالاست.

 

در این یادداشت افزوده شده است: همه مالکان، اپراتورها و خدمه کشتی‌ها با‌ید آگاه باشند زیرا کشتی آنها ممکن است اشتباه شناسایی شود و باید خطر آسیب جانبی خود را درک کنند.