روزی را فرض کنید که به پمپبنزین مراجعه میکنید ولی تنها برای نیمی از خودروها بنزین وجود دارد، این آینده ناخوشایند چندان دور نیست و اگر دست روی دست بگذاریم، طبق برآوردها حداقل تا سال 1420 تقاضا برای بنزین دو برابر میزان فعلی تولید خواهد بود.
شواهد متعدد نشان میدهد که در سال جاری ایران تبدیل به واردکننده بنزین و گازوئیل شده است، بنابر آمار وزارت نفت (جدول 1)، در سال 1402 ایران به میزان 5 میلیارد و 478 میلیون لیتر بنزین و گازوئیل وارد کرده که رقم آن بیش از 4 میلیارد دلار بوده است.
واردات بنزین و گازوئیل 225 هزار میلیارد تومان برآورد میشود رقمی تقریبا معادل 10 ماه یارانه نقدی پرداختی به 85 میلیون ایرانی.
بازگشت ایران به باشگاه واردکنندگان بنزین درحالی رخ داد که در سال 99 و تحت تاثیر بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، شیوع کرونا و اصلاح قیمت آبان 98، ایران به میزان 3 میلیارد دلار فقط از صادرات بنزین درآمدزایی کرده بود.
شیوه تامین منابع واردات بنزین و گازوئیل در سال جاری نشان میدهد که این منابع از طریق تهاتر با فرآوردههای نفتی مثل نفت کوره و میعانات گازی تامین میشود، موضوعی که پیشتر نیز مدیران وزارت نفت به آن اشاره کرده بود.