به گزارش تحلیل ایران : «یک راننده مگه چقدر درآمد دارد؟ ماهی حدود ٢٠ میلیون تومان قسط تاکسی است، تازه خرج خانه هم به کنار، حتی حق افزایش قانونی نرخ کرایه را هم نداریم،» اینها فقط بخشی از گلایه رانندگان تاکسیهای برقی است.
ابهاماتی در خصوص نرخگذاری تاکسیهای برقی مطرح شده است. سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران شادی مالکی میگوید که طبق مصوبه شورا، این تاکسیها لوکس به شمار میآیند و رانندگان میتوانند تا سقف ۸۰ درصد افزایش نرخ داشته باشند اما «اجازه افزایش ۵٠ درصدی نرخ را
دادهایم.» رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران هم آب پاکی را روی دست رانندگان ریخت و «هرگونه افزایش نرخ در این زمینه را غیرقانونی عنوان کرد.»
ماجرای ورود تاکسیهای برقی سالهاست که از سوی مسوولان مطرح شده است. قرار بود نخستین سری خودروهای برقی را ایران خودرو وارد ناوگان تاکسیرانی کند اما این امر رخ نداد.
بالاخره هفته پیش تاکسیهای چینی وارد تهران شدند. قیمت هر تاکسی یک میلیارد و 300 میلیون تومان است. رانندگان برای خرید این خودرو 300 میلیون تومان تسهیلات از شهرداری، 300 میلیون وام هم از خودروساز میگیرند. همچنین حدود 180 میلیون تومان هم قیمت تاکسیهای فرسوده
است و الباقی پول را هم باید خود تاکسیران تهیه کند. یکی از رانندگان میگوید که فقط پول ماشین پوکیدهام را داشتم، بقیه وام است به ما گفته بودند که «دولت ٣٠٠ تا ۴٠٠ میلیون کمک بلاعوض میکند» اما تا این لحظه خبری نشده است، با این همه قرض و وام اجازه افزایش نرخ
هم نمیدهند با این شرایط «مسافرکشی با این خودروها مقرون به صرفه نیست.»
در بسیاری از کشورها هزینه استفاده از تاکسی بالاست. در توکیو هزینه کرایه تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر حدود یک میلیون تومان است.
کارشناس مسایل شهری مینا کرمیپور میگوید که اگر کرایه بالا برود «مردم از تاکسیهای برقی استفاده نمیکنند» و باید دولت از طریق ماده ١٢ یارانه بدهد.
در مقابل کارشناس دیگر مسایل شهری ،احمد رضاوند میگوید که باید نرخ افزایش یابد، «هزینه نگهداشت ماشینهای چینی بالاست» و دخل و خرج رانندگان جور نمیشود و احتمال دارد رانندگان به جای «مسافرکشی در خطوط به سمت دربستی و یا تاکسیهای اینترنتی بروند.»
کارشناسان میگویند که باطری خودروهای برقی ۵ ساله منقضی میشود و همین امر باعث افت شدید قیمت خودرو خواهد شد، برای جبران این موضوع دولت باید از محل صرفهجویی سوخت تسهیلات ارائه دهد. همچنین برای حمایت از برقیسازی و کاهش آلودگی هوا دستگاههای ذی ربط باید ورود
کنند چرا که فقط سهم تاکسیها در تولید آلاینده گازی سمی ۹.۴ درصد و در ذرات معلق تهران ۲.۱ است.