به گزارش تحلیل ایران ، رضامراد صحرايي وزير آموزش و پرورش در صفحه ويراستياش نوشت: مسأله کمبود نیروی انسانی آموزش و پرورش سالها است که مطرح است. در دولت شهید جمهور اهتمام بر جذب نیروی انسانی کارآمد با تأکید بر تربیت معلم وارد
مرحله جدیدی شد به طوری که از حدود ۳۴۰ هزار مجوز استخدام صادر شده ۲۳۶ هزار آن مربوط به آموزش و پرورش بوده است.
پذیرش دانشجو معلم که قبل از این دولت به زیر ۴۰۰۰ نفر رسیده بود به جذب ۳۰ هزار نفری رسید و با برگزاری آزمونهای استخدامی حدود یک پنجم معلمان(۲۳۶ هزار نفر) در این دولت جذب شدند همچنین برای اولین بار کنکور اختصاصی تربیت معلم راهاندازی شد.
از جمله اقدامات مهم دیگر در حوزه تربیت و تامین نیروی انسانی کارآمد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
_ استخدام 1000 مربی امور آموزش معلولین (نیروهای کاردرمان و گفتاردرمان)؛
_صدور مجوز جذب ۱۵ هزار مربی پرورشی پس از یک دهه
_بازنگری کامل دستورالعمل توسعۀ سنواتی با دو هدف راهبردی: الف) تقویت مدارس دولتی
ب) ارتقاي بهرهوری نیروی انسانی موجود
_ اصلاح فرآیندهای جذب و بکارگیری نیروی انسانی ویژه مدارس مناطق عشایری از طریق بومی گزینی و تخصیص سهمیه قبولی دانشآموزان عشایری در کنکور دانشگاه سراسری و ورود به دانشگاه فرهنگیان و تخصيص حدود 700 سهميه استخدامي آزمون استخدامی ماده 28 آموزگاري ويژه مدارس
عشايري
_ اجرای فرایند ارزیابی آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی 1402 در یک قالب و شیوۀ تحولی با عنوان کانون های ارزیابی؛
_ برگزاری 150 دورۀ آموزشی ویژۀ ارزیابی تسهیلگر
_ شناسایی، انتخاب و آموزش بیش از 7202 ارزیاب و تسهیلگر و انتخاب و پذیرش 5817 ارزیاب تأیید شده همچنین تشکیل و راهاندازی 725 کانون ارزیابی
اصلاح فرایندهای گزینش و اعتباربخشی به نتایج صادره گزینش(بررسی تعداد 252560 پرونده در آزمونهای استخدامی سالهای 1401 و 1402) و بهبود و کیفیت بخشی به فرایندهای تخصصی گزینش
_اخذ مجوزهای مربوطه و پذیرش دانشجو از سال 1401 در رشته بهداشت مدارس.
_تدوین و تصویب آییننامۀ جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه های علمی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی، هنری، تربیتی و..
_تدوین و تصویب و اجرایی سازی «آزمون اختصاصی تربیت معلم» و پذیرش دانشجومعلم در 1403 از طریق این آزمون اختصاصی؛
_تصویب و ایجاد «هیأت مرکزی جذب هیأت علمی ویژۀ دانشگاه فرهنگیان»؛
_جذب حدود 2000 عضو هیأت علمی و غیرهیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان؛
_جذب و بکارگیری نیروی انسانی ویژۀ مدارس مناطق عشایری از قبیل بومی گزینی و تخصیص حدود ۳ هزار سهمیۀ استخدامي به مدارس عشایری.