با اشاره به فعالیتهای معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: ایجاد حوزه معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی مقداری نسبت به حوزههای دیگر با تأخیر مواجه بوده و این معاونت فعالیت خود را بعد از دو حوزه پژوهشی و فرهنگی جهاد دانشگاهی آغاز کردهاست.
وی ادامه داد: حوزه آموزش در جهاد دانشگاهی رسماً فعالیت خود را از دهه ۷۰ آغاز کرده و به اساسنامه جهاد دانشگاهی اضافه شده است و اواخر دهه ۷۰ نوعی از فعالیتها در حوزه اشتغال و کارآفرینی مجدد به وظایف جهاد دانشگاهی اضافه شد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی از اولین روزی که در حوزه آموزشی فعال شد، در سه زیرنظام اصلی همزمان ارائه خدمت کرد، یک زیرنظام، حوزه آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی بود که تا به امروز ادامه دارد، اکنون ما دو دانشگاه و شش مؤسسه آموزش
عالی در سطح کشور داریم که جمعیتی بالغ بر ۲۳ الی ۲۴ هزار دانشجو را پوشش میدهد که مجوزهای خود را از طریق وزارت علوم دریافت کرده و پذیرش دانشجو دارند.
وی ادامه داد: البته این زمانی اتفاق افتاد که کشور نیاز داشت و ظرفیت دانشگاههای دولتی در دهه ۷۰ پاسخگوی متقاضیان نبود و لازم بود دستگاههایی که این ظرفیت و توانمندی را دارند به کمک دولت بیایند و جهاد آن موقع این تصمیم را گرفت که تصمیم درستی بود
و با توجه به ظرفیتهایی که داشت وارد این حوزه شد، شاید امروز نیاز به نوعی بازنگری در فعالیتهای حوزه آموزش وجود داشته باشد. اکنون بسیاری از ظرفیتهای دانشگاههای دولتی نیز تکمیل نشده و جهاد دانشگاهی باید بار دیگر نقش خود را در حوزه آموزش عالی طراحی کند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت مراکزعلمی کاربردی تحت پوشش جهاد دانشگاهی و اینکه این مراکز چندان موفق عمل نکرده اند، افزود: فعالیت مراکز علمی کاربردی تقریباً از حدود اوایل دهه ۷۰ آغاز شده و بهخوبی گسترش پیدا کرد و ظرفیتهای خوبی
نیز بود، شاید تا همین دو سه سال گذشته جهاد در سطح کشور حدود ۴۰ مرکز آموزش علمی کاربردی را از طریق مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی که توسط جهاد ثبت شده بود، راهبری و مدیریت میکرد.
وی ادامه داد: اشکالی که اشاره کردید ممکن است مربوط به کل فرایندها و آموزش علمی کاربردی باشد این نقص تا اندازهای وارد است، البته برخی رشتههای خاص نیز هستند که جای دفاع دارد و عملکرد خوبی داشته است.
غفوریان یادآورشد: منتهی فعالیتهای حوزه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در یکسال گذشته با مسئلهای مواجه شد، اواخر سال ۹۶ یک قانونی در کشور مصوب شد که دستگاههای اجرایی را از متولی گری در حوزه آموزش علمی کاربردی منع کرد، همه وزارتخانهها مکلف شده
و مراکز خود را واگذار کردند در آن زمان عنوان شد، چون جهاد دانشگاهی نهاد عمومی غیردولتی است از این قانون مستثنی شده است بنابراین جهاد به فعالیت خود ادامه داد.
وی افزود: خرداد ماه سال گذشته، یک کمیته سه نفره بهنام «کمیته ساماندهی آموزش عالی» متشکل از نمایندگان وزارت علوم، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه یک جلسه تشکیل داده و در آن جلسه به این جمعبندی رسیدند که جهاد دانشگاهی، شهرداری
و هلالاحمر با توجه به ردیفهایی که بهعنوان کمک از دولت میگیرند مشمول قانون مصوب قبلی بودند، لذا باید پذیرش دانشجو در مراکز خود را متوقف کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: با این دستور از مهرماه سال گذشته پذیرش دانشجو در مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی متوقف شد و جمعیت دانشجویی کاهش پیدا کرد تا یکسال آینده کل فعالیت علمی کاربردی جهاد به اتمام میرسد و دانشجویان فارغالتحصیل شده و
ما دیگر در این زمینه فعالیت نخواهیم داشت البته ما تابع مصوبات کشور در این زمینه هستیم.
وی افزود: بهنظر میرسد جهاد دانشگاهی درحدود سه دهه فعالیت، سهم خود را در آن نیازی که کشور به این فعالیتها داشت، ایفا کرده است گرچه ممکنه قابل نقد هم باشد.