به گزارش تحلیل ایران حسین شهدادی روز پنجشنبه در گفت و گو اظهار کرد: با برقراری سرویس های حمل مستقیم کانتینری از مبدأ افغانستان به مقصد چابهار، زمان و هزینه انتقال کالا از طریق بندر چابهار و پایانه مرزی میلک کاهش یافته و این موضوع باعث افزایش جذابیت برای
انتقال کالاهای ترانزیتی در این مسیر شده است.
وی بیان کرد: امروز اولین محموله ترانزینی شامل ۱۲ کامیون حامل سنگ ترانزیتی افغانستان جهت صادرات با کانتینر به چین از ولایت نیمروز از طریق مرز میلک به بندر شهید بهشتی چابهار وارد و از طریق این بندر مستقیم به چین ارسال شد.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر راهبردی چابهار متصل به آبهای آزاد اقیانوس هند موقعیت مناسبی برای تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و بهترین و کم هزینه ترین مسیر تجارت و ترانزیت
به کشورهای آسیای میانه بویژه کشور همسایه افغانستان است.
ارسال نخستین محموله ترانزیتی سنگهای معدنی افغانستان از بندرچابهار
بندر چابهار بهترین فرصت برای سرمایه گذاران افغانستان
وی اظهار کرد: بندرچابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته و به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژهای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.
شهدادی بیان کرد: بندرچابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است.
وی با اشاره به اینکه در بندرچابهار تخلیه و بارگیری کالا در سالهای گذشته بیشتر به صورت فله بود اما در یک سال اخیر حمل کانتینری به ظرفیت این بندر اضافه شده است، افزود: با اضافه شدن این ظرفیت به چابهار، سه خط کشتیرانی از این بندر به چین، هند و بندر جبلعلی
امارات راهاندازی شده و عملیات حمل کانتینری افزایش چشمگیری داشته است.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: مزیت چابهار کاهش زمان و هزینه حمل کالا از چین و هند به بندر جبلعلی است و هم اینک حمل کالا از هند و چین به چابهار به ترتیب ۲ و ۱۲ روز طول میکشد. کالای ترانزیتی هند طی ۲ روز
از چابهار به نیمروز افغانستان میرسد که کمترین زمان انتقال کالای ترانزیتی در این منطقه است.
وی ادامه داد: کالا از چین ظرف ۱۲ روز به چابهار میرسد که در اینجا تخلیه و به بندرعباس منتقل و از آنجا به جبلعلی منتقل میشود. این فرایند تقریباً بین ۱۲ تا ۱۷ روز طول میکشد در حالیکه اگر کالا مستقیم از چین به بندرعباس حمل شود، حداقل یک هفته باید در صف
پذیرش و تخلیه باشد. بنابراین با انتقال کالاها از چین و هند به چابهار و سپس به بندرعباس و از آنجا به جبلعلی زمان حمل و هزینه کاهش چشمگیری دارد. همچنین حمل مستقیم کالا از چین و هند به جبلعلی ۴۵ روز طول میکشد.
شهدادی گفت: با افزایش ترانزیت و تخلیه کالا در بندر چابهار روزانه صدها کامیون از این بندر بار به داخل کشور یا به افغانستان و ازبکستان منتقل میکند که با اتصال ریلی چابهار، هزینه حملونقل کاهش چشمگیری نسبت به حمل جادهای خواهد داشت.
وی با بیان اینکه عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار پارسال با ۶۶ هزار کانتینر ۱۵۵ درصد افزایش یافت و در سالجاری قصد داریم این میزان به ۱۰۰ هزار TEU کانتینر افزایش یابد، گفت: بندر چابهار بندری مهم، راهبُردی و اقیانوسی کشور به
شمار میرود که میتواند پذیرای کشتیهای پهن پیکر باشد.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هر بندری نمیتواند پذیرای کشتیهای پهنپیکر باشد و امروزه ما در بندر شهید بهشتی چابهار پذیرای کشتیهای ۱۲۰ هزار تنی کالا هستیم.
وی افزود: بندر چابهار نزدیکترین نقطه کشور برای دسترسی به کشورهایی نظیر هند و چین است که کانون جمعیتی دنیا به شمار میروند و به طور مثال با چین فاصله ۱۲ روزه داریم و این مزیت ویژه چابهار برای جابهجایی کالا و کانتینر به شمار میرود و مدت زمان انتقال بار
را کاهش میدهد.