به گزالرش تحلیل ایران فصل ششم مجموعه پایتخت ترمز رشد مخاطب سریال پایتخت را کشید.حالا انتشار عکسی از این مجموعه نشان میدهد که تیم تولید و نویسندگان فصل هفتم این سریال با فصل ششم آن یکی هستند.
پیشازاین 5 فصل ابتدایی پایتخت با نویسندگی مرحوم خشایار الوند با محوریت زندگی ایرانی روی آنتن رفت و به طور میانگین مخاطب آن در هر فصل با 6 درصد رشد مخاطب مواجه بوده است.
فصل ششم این سریال با 74 درصد مخاطب نسبت به فصل پنجم آن با 82 درصد مخاطب بیشترین افت بیننده را تجربه کرد.
«حتی یک قسمت اشتباه میتواند سالها خاطره از یک سریال را به فراموشی بسپارد.» اینها خلاصهای از جملات دیوید بنیاف و دی. بی. وایس، سازندگان سریال «بازی تاجوتخت»، پس از پایان فصل آخر سریال است که با واکنشهای شدید از طرف هواداران و منتقدان
مواجه شده بود.
محمد حمیدی کارشناس سینما و تلویزیون معتقد است که «وقتی تیمی یکبار شکستخورده و روند داستان را منحرف کرده بعید است بتواند پروژهای را به مسیر موفق سابقش بازگرداند، این دقیقاً همان اتفاقی است که برای تیم پایتخت 6 رخداده است، برای موفقیت
آن باید نویسنده بهتری وارد پروسه تولید میشد.»در مقابل امید پویانفر دیگر کارشناس تلویزیون میگوید که «در فرایند تولید یک سریال آنچه اهمیت دارد، طرح اصلی و رویکرد سازنده است، در واقع مسئولیت ساخت موفقیت یا عدم موفقیت پایتخت برعهده طرح
آن است و از بعد مرحوم الوند دیگر نویسنده طراح اصلی نیست.»
نظریه ساختاری (Structural Theory) بر این باور است که فیلمنامه بهعنوان اصل یک اثر و ایده و طراحی ستون فقرات فیلمنامه است.ساختار سهپردهای (Three-Act Structure) که توسط سید فیلد (Syd Field) معرفی شد، نمونهای از این
نظریه است.بر اساس این نظریه، ساختار نوشتار فیلمنامه باید دارای یک طرح منظم و از پیش تعیین شده باشد، همچنین جزئیات در پیشبرد طرح مؤثرند؛ بر همین اساس در شرکتهای بزرگ تولید فیلم و سریال نظارت سفارشدهنده، ابتدا بر ایده و طرح کلی داستان
بوده و تیم تولید موظف به ایجاد جزئیات بر مبنای آن است، همچنین جزئیات نیز برایناساس مورد ارزیابی قرار میگیرد.