به گزارش تحلیل ایران « ترافیک که همیشه داریم اما فقط کافی است چند قطره باران هم ببارد، بیش از یک ساعتونیم طول کشید تا مسیر 20 دقیقهای را طی کردم، واقعاً کلافه شده بودم، هر طرف میپیچیدم ترافیک بود» این را کارمند بانک رضا حمیدی میگوید.
رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران با بیان اینکه در روزهای بارانی کاهش دید و لغزندگی معابر داریم به فارس میگوید که تا «مشکل حملونقل عمومی حل نشود،» غول ترافیک تهران پابرجا است چه با باران چه بیباران.
سالهاست که پایتخت با معضل ترافیک و آلودگی هوا دستوپنجه نرم میکنند. در نیمه دوم سال با آغاز سال تحصیلی و شروع بارشها میزان ترافیک بیشتر میشود.
از روز گذشته سازمان مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که تهران در شرایط قرمز (بارشهای شدید) قرار دارد و احتمال وقوع سیلاب، تگرگ و رعد برق وجود دارد و شهروندان از ترددهای غیرضروری خودداری کنند.
معابر از صبح امروز قفل شدند. رئیس کمیسیون حملونقل ترافیک شهر تهران تشکری هاشمی با بیان اینکه 8 برابر ظرفیت معابر خودرو در تهران تردد میکند، به فارس میگوید که قراردادهایی برای توسعه حملونقل عمومی بسته و بخشی از آنها وارد ناوگان شده است.
علاوه بر ترافیک آلودگی هوا هم گریبانگیر تهرانیهاست. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سالانه بیش از ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
کارشناس مسائل شهری بابک رضا منش میگوید که باید «جلوی ورود خودروهای شخصی را گرفت» و انضباط شهری ایجاد کرد.
در مقابل کارشناس مسائل ترافیکی حمیدرضا پورنیا با بیان اینکه «نباید به دنبال مسکنهای موقتی» برای رفع ترافیک باشیم، میگوید که باید «مدیریت ترافیک در تهران هوشمند شود» و تمامی چراغهای راهنماییورانندگی دقیق و درست عمل کنند تا توزیع بار ترافیکی انجام شود.
به گفته کارشناسان، در حال حاضر فقط 2100 دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد این در حالی است که تهران بر اساس طرح جامع نیازمند 9 هزار اتوبوس است و باید دولت در این زمینه به کمک شهرداری بیاید. همچنین ساخت پارکینگ، ایجاد زیرساختهای دوچرخهسواری، کنترل جریان
ورودی خودرو و گسترش و بهبود شبکه مترو میتوانند تا حدودی گره کور ترافیک تهران را باز کند.