په گزارش تحلیل ایران: «بودونبود طرح ترافیک فعلی هیچ تأثیری در حجم رفتوآمد خودروهای شخصی ندارد و همچنان آلودگی و ترافیک تولید میکند» این را رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی میگوید.
شهرداری تهران طرح جدیدی را برای محدوده طرح ترافیک آماده کرده است و در صورت تایید شورای عالی ترافیک و شورای شهر، هزینهها پیماشی میشود، به طوری که ماشینهای پرتردد باید مبلغ بیشتری بپردازند. همچنین در کنار رایگان شدن طرح ترافیک برای برخی از ساکنان درون طرح،
احتمال افزایش محدوده طرح ترافیک هم وجود دارد.
اجرای طرح ترافیک از دهه 60 با جمیعت 6 میلیونی تهران آغاز و تاکنون ادامه دارد. این در حالی است که تهران در حال حاضر 15 میلیون جمیعت ثابت و سیار دارد و میزان تردد خودروها بیش از 8 برابر ظرفیت معابر شهر است.
رئیس سازمان حملونقل ترافیک شهر تهران پوریا علیمردانی با اشاره به تغییرات طرح ترافیک از سال آینده، به خبرنگار فارس میگوید که «100 دوربین دیگر برای کنترل هوشمند طرح ترافیک اضافه میکنیم.» با این اقدام در طرح ترافیک جدید 300 دوربین ترددها را کنترل میکند،
بهطوری که در هر 100 متر یک دوربین کنترلی نصب میشود.
مشکل آلودگی و ترافیک در تهران فقط با اصلاح طرح ترافیک برطرف نمیشود در برخی از کشورها مانند سوئد با وجود محدودیتهای ترافیکی همچنان معابر شلوغ هستند.
کارشناس شهری محمدرضا یاراحمدی میگوید که شهرداری تهران به دنبال درآمدزایی جدید است و مشکل ترافیک در محدوده مرکزی با این روشها تغییر نمیکند.
در مقابل کارشناس شهری دیگر ناصر ابتکاریان میگوید که در طرح جدید دریافت عوارض از خودروها براساس طول و مدت سفر، سطح شلوغی معابر، سطح آلودگی هوا و ... تعیین میشود و طرح به سمت عادلانهتر و هوشمندترشدن مدیریت جریان ترافیک پیش میرود.
به گفته کارشناسان، طبق برنامه چهارساله چهارم، شهرداری موظف است طرحی را برای بازنگری در محدوده طرح ترافیک ارائه کند تا بتوانند میزان تردد را کنترل کند. همچنین باید توسعه حملونقل عمومی در محدوده طرح ترافیک افزایشیافته تا شهروندان بهجای استفاده از خودروی
شخصی در محدوده طرح از اتوبوس و مترو استفاده کنند.
/