به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس، محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیسجمهوری روز ۱۶ آبانماه اعلام کرد که «پس از بررسیها، پزشکیان دستور داد که به دلیل آلودگی ایجاد شده در مناطق اراک، کرج و اصفهان که ناشی از حدود ۱۶ میلیون تن مازوت سوزی است و باعث آلودگی
هوا و بیماری میشود، مازوت سوزی در این سه نیروگاه متوقف شود.»
این در حالی است که رئیسجمهور دلیل قطعی برق را کمبود ذخایر سوخت عنوان کرد سوختهای جایگزین میتواند نیروگاهها و صنایع را از خاموشی نجات دهد.
بر اساس آخرین آمار و ارقام ارائه شده ناترازی گاز در سال جاری ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز است که ضرورت استفاده نیروگاهها از سوخت جایگزین را نشان میدهد.مصرفکنندگان اصلی شامل بخش خانگی، صنایع غیر عمده، حمل نقل و کشاورزی میشود که مصرف این بخش در پیک مصرف ۸۵
درصد گاز تحویلی به شبکه است. پس از آن گاز صنایع عمده مانند پتروشیمی، فولاد و… را تأمین میشود که در این بخش نزدیک به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی وجود دارد
احمد طاهری سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: باید به دنبال سوختهای مختلف برویم، کشور ما پتانسیل بالایی برای انرژی تجدیدپذیر دارد مخصوصاً انرژی خورشیدی یکی از مواردی است که میتواند در این زمینه کمک
کند، بخش خصوصی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است که در این بخش کمک کند. انرژی هستهای هم برای محیطزیست هم برای تغییر اقلیم، بسیار مؤثر است.
وی ادامه داد: هر چهقدر سولفور مازوت کاهش پیدا کند میزان آلودگی آن کمتر میشود. در دومین کارگروه ملی هوا که تصمیم توقف مازوت سوزی در این سه نیروگاه گرفته شد؛ اما مصوب شد که وزارت نفت برنامه خود برای ارتقا کیفیت سوخت اعلام کند، سازمان ملی استاندارد، استاندارد
لازم برای مازوت را که در ۰/۸ به تصویب شورایعالی برساند و فرایند اجباری سازی آن را پیگیری کند.
طاهری افزود: یک سری از شرکتهای دانشبنیان در حال حاضر در کشور هستند که مدعی هستند که میتوانند مازوت با سولفور بالا را تحویل بگیرند و با سولفور زیر ۰/۵ درصد تحویل بدهند، وزارت نفت مکلف شد که این موضوع را پیگیری و ظرف دو هفته گزارش آن را بدهد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیطزیست ادامه داد: ما قبلاً هم از مازوت سولفورزدایی کردهایم، به طور مثال پالایشگاه اراک بخشی از مازوت تولیدی آن زیر ۰/۵ درصد است. چون استاندارد جهانی زیر ۰/۵ درصد است و کشتیها و نفتکشهایی که مازوت مصرف میکنند
باید حتماً زیر ۰/۵ باشد.