افزایش قیمت خودرو انگیزه تاکسیران‌ها برای نوسازی را کاهش داد

    •••••  یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ — ۱۱:۵۹ کد مطلب : 167896/a   

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، طبق آمار، حدود نیمی از 78 هزار تاکسی فعال در شهر تهران فرسوده هستند، بنابراین، نوسازی ناوگان تاکسی‌های فرسوده در کلان‌شهری همچون تهران، یک ضرورت اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی محسوب می‌شود و به‌طور مستقیم بر کیفیت زندگی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و بهبود ایمنی ترافیک اثر می‌گذارد،


در این راستا، همزمان با سایر اقدامات مدیریت شهری برای توسعه و نوسازی مترو و اتوبوس، تلاش‌هایی نیز برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده صورت گرفته است. تاکنون نزدیک به 8 هزار دستگاه تاکسی نوسازی شده که 171 دستگاه از آن‌ها خودروهای برقی بوده‌اند،


با این حال، این روند نتوانسته است رضایت شورای اسلامی شهر تهران را، به‌عنوان نهاد بالادستی و ناظر بر عملکرد شهرداری، جلب کند؛ چراکه طی سه سال اخیر باید 24 هزار تاکسی نوسازی می‌شد.

عوامل کندی در نوسازی ناوگان

 

شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، توان محدود تولیدکنندگان داخلی، مبلغ پایین اسقاط خودروهای فرسوده، تأخیر چندماهه در پرداخت این مبالغ، و سبد محدود خودروهای پیشنهادی برای انتخاب تاکسیران‌ها را از عوامل اصلی کندی نوسازی تاکسی‌های فرسوده اعلام کرده بود.

 

وی ابراز امیدواری کرده بود که با افزایش مبلغ اسقاط خودرو از سال گذشته و دو برابر شدن وام نوسازی از 150 میلیون تومان به 300 میلیون تومان، روند نوسازی تاکسی‌ها رونق یابد، اما متأسفانه، افزایش اخیر قیمت خودرو تأثیرات این اقدامات را خنثی کرده و موجب بی‌انگیزگی رانندگان تاکسی شده است.

صدای رانندگان تاکسی

حسینی؛ راننده‌ای 49ساله که با یک تاکسی فرسوده فعالیت می‌کند، دراین‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: از سال گذشته در فکر نوسازی تاکسی‌ام بودم. فرسودگی آن نه‌تنها برای خودم، بلکه برای مسافران نیز ناراحت‌کننده است و هزینه‌های تعمیرات مکرر خسته‌کننده شده است. بعد از شنیدن خبر افزایش وام نوسازی، تصمیم داشتم خودرویم را تعویض کنم، اما افزایش قیمت خودرو مرا شوکه کرد.

 

وی افزود: شاید از نظر برخی، 70 تا 80 میلیون تومان رقم ناچیزی باشد، اما برای من که با سختی درآمد کسب می‌کنم، این مبلغ زیاد است؛ چون به‌معنای افزایش آورده شخصی برای نوسازی تاکسی است.

 

محتشمی؛ راننده‌ای 53ساله که با تاکسی فرسوده خود در مرکز شهر تهران به‌صورت گردشی کار می‌کند، نیز گفت: افزایش قیمت خودرو، شوک بزرگی به تاکسیران‌ها وارد کرد، البته این اولین‌بار نیست که قیمت خودرو بالا می‌رود، در این سال‌ها چندین بار شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم، اما ای‌کاش برای تاکسیران‌ها، که عموماً از اقشار ضعیف جامعه هستند، استثنایی قائل می‌شدند.

 

چالش افزایش قیمت خودرو

شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، در این زمینه گفت: با وجود اقدامات مناسب برای نوسازی تاکسی‌های شهر تهران، شرکت ایران‌خودرو با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود کرده است، به‌عنوان مثال، قیمت خودروی سورن دوگانه‌سوز در کمتر از دو سال از حدود 300 میلیون تومان به حدود 600 میلیون تومان رسیده است، این افزایش، تأثیر بسزایی بر کاهش استقبال تاکسیران‌ها از نوسازی ناوگان خواهد داشت و انگیزه آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد.

 

مالکی افزود: رانندگان تاکسی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و افزایش قیمت خودرو توان مالی آن‌ها برای نوسازی تاکسی را به‌شدت کاهش داده است. با وجود تسهیلات 300 میلیون تومانی که شهرداری تهران در نظر گرفته است، همچنان استقبال از نوسازی ناوگان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی تأکید کرد: اگر هدف ما نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است و می‌خواهیم تاکسیرانان برای استفاده از این ظرفیت ترغیب شوند، باید تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ کنیم. باتوجه به شرایط اقتصادی موجود، لازم است تسهیلات خاصی برای بخش حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شود.

 

به گزارش تسنیم، تصمیم مسئولان مربوطه برای افزایش قیمت خودرو، نه‌تنها به تسریع روند نوسازی تاکسی‌ها کمکی نکرد، بلکه این روند را کندتر کرد، این اقدام با سیاست‌های کلی تعیین‌شده نیز در تضاد است؛ چراکه در مواد 8 و 9 قانون هوای پاک، مصوب سال 1396 مجلس شورای اسلامی، بر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تأکید شده است، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت ویژه این امر است، اما در عمل تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اجرای این قوانین را دشوار و حتی متوقف می‌کند.

 

با وجود این، باتوجه به احتمال تکرار روند افزایش قیمت خودروها، انتظار می‌رود برای تاکسی‌ها استثنایی در نظر گرفته شود و در تصمیمات آینده، این قشر از مشمولیت افزایش قیمت مستثنی شوند.