به گزارش تحلیل ایران ، دومین میزگرد «تاثیر فیلترینگ بر کسب و کارهای اینترنتی» با حضور محمدمهدی حبیبی مدیرعامل سازمان مردم نهاد فضای مجازی پاک و رضا الفتنسب موسس انجمن صنفی کسب و کار مجازی برگزار شد. در این میزگرد تلاش شد تا
مهمانها ضمن تشریح شرایط موجود پس از فیلترینگ به ارائه راهکار بپردازند.
فیلترینگ هزینه عملیاتی کسبوکارهای مجازی را بیشتر میکند
رضا الفتنسب درباره عملکرد کسب و کارها در کشور گفت: هر کسب و کاری بر بستر فضای مجازی انجام شده و مبادلاتی پولی داشته باشد کسب و کار آنلاین محسوب می شود.
وی افزود: وب سایتهای فروش محصولات و همچنین مشاغل کوچک که در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها فعالیت میکنند بخشی از این فضای کسب و کاری به شمار میروند.
الفتنسب گفت: ما در حال حاضر با حجم بزرگی از کسب و کارهای خرد و کلان مواجهیم و تعداد آن هر سال بیشتر میشود؛ تقریبا از ۲۰ سال پیش کسبوکارهای اینترنتی فعالیت خود را در ایران آغاز کردند و از ابتدای دهه ۹۰ فعالیت آنها بیشتر شد و به عقیده من تا پیش از فیلترینگ
روند رو به رشدی را در این حوزه تجربه میکردیم.
وی افزود: البته باید به این موضوع توجه کنیم که شبکههای اجتماعی فضایی هستند که به عنوان قلاب کار میکنند و جذب مشتری آنها را به سمت وبسایتها سوق میدهد، اما باید توجه کرد افزایش هزینههای عملیاتی برای کاربر و کسب و کار در فضای فیلترینگ مشکل است و در نهایت
آنها ناچار هستند که به سمت استفاده از فیلترشکنها بروند در نتیجه هزینه عملیاتی برای هر دو گروه بیشتر شده و ممکن است حس بیاعتمادی ایجاد شود.
کسبوکارهای ما در دهه ۹۰ روی یک باتلاق هوشمند ساخته شدند
در ادامه حبیبی گفت: وقتی درباره موضوع مشترک کسبوکارها و فیلترینگ صحبت میکنیم یعنی اینکه فیلترینگ یکی ابزارهای حکمرانی است و اگر این کار در کنار توسعه زیرساخت نباشد هیچ سودی برای کشور ندارد اما باید به این موضع توجه کنیم اتفاقی که در آخرین فیلترینگ افتاد
مکمل توسعه بومی بود و به همین دلیل هم پلتفرم های داخلی تغییر رشد قابل توجهی داشتند.
وی افزود: ما نمیتوانیم از این موضوع به سادگی عبور کنیم استفاده از شبکههای اجتماعی خارجی یک فضای بیاعتبار است و هر لحظه ممکن است شرایط را متناسب با قوانین خود تغییر دهند.
وی افزود: تصور کنید در همین اینستاگرام کسب و کارها توسعه خوبی پیدا کنند اما چه تضمینی وجود دارد که با انتشار یک پست که مورد علاقه مدیران این پلتفرم نیست صفحهای را با هزاران دنبال کننده با فشار یک دکمه پاک کرده و از بین ببرد
حبیبی ادامه داد: ما امروز شاهدیم سرویسهای بسیاری نیز در کشور تحریم شده و به ما خدمات نمیدهند و در واقع کسب و کارهای ما بر روی یک باتلاق هوشمند بنا شده است.
وی افزود: در نتیجه من فکر میکنم ما باید حکمرانی فضای مجازی داشته باشیم، در آن زمان حاکمیت با اعمال فیلتر به دنبال حذف نبود بلکه به دنبال جایگزینی بود که این موضوع تا حد بسیار زیادی حاصل شد.
حبیبی تاکید کرد: اینستاگرام به هر دلیلی حاکمیت ایران را نمیپذیرد اما حاکمیت وظیفه دارد فضایی برای کسب و کارها ایجاد کند تا آنها بتوانند درآمد کسب کنند.
تلاش دولت سیزدهم برای حمایت از کسبکارها روی زمین ماند
الفتنسب: درست است که بنا بود کسب و کارها از اینستاگرام به شبکهها و پلتفرمهای داخلی کوچ داده شوند و در این میان به اجبار آدمهایی که نقشی به لحاظ سیاسی نداشتند باید هزینه میپرداختند.
وی افزود: اما این کوچ نیاز به فرهنگ سازی داشت و نمیشود به یک باره و یک شبه انجامش داد از دید ما کار اشتباهی بود و قبول داریم که ابزاری برای مسائل امنیتی است اما این مسئله مقطعی باید باشد و بعد از آن باید با برنامههای منسجم رفع فیلتر شود.
الفتنسب گفت: چند سال پیش از طریق اتحادیه تلاش داریم تا کسبوکارهای فعال در اینستاگرام به صورت اختیاری احراز هویت کنند اما برخی مدیران نپذیرفتند و گفتند که این بستر غیرقانونی است در حالی که اگر میپذیرفتم برای مشتری هم اطمینان ایجاد میشد.
وی تصریح کرد: البته در دولت سیزدهم تلاشهایی مثل معافیت مالیاتی برای پلتفرمهای داخلی در نظر گرفته شده ولی موضوع این است که باید در کنار آن سرمایه اجتماعی را ببینیم و آن را بپذیریم و تا زمانی که به این موضوع توجه نشود و صدای نخبگان حوزه کسب و کارهای دیجیتال
شنیده نشود اتفاق خوبی نخواهد افتاد و باید بپذیریم که همه گروهها اعم از موافق یا مخالف نظراتشان را ابراز کنند.
الفتنسب ادامه داد: در حقیقت حاکمیت باید به جای محدودیت فضای رقابتی ایجاد کند، امروز شاهدیم مردم سراغ محصولات داخلی با کیفیت مثل کافه می روند و نیازی به گوگل پلی ندارند؛ در حقیقت این مردم هستند که تصمیم میگیرند گزینه داخلی را انتخاب کنند یا گزینه خارجی
را.
چندقطبی امروز حاصل رهاشدگی دهه ۹۰ است
حبیبی در ادامه تاکید کرد: به جای فراگیری پلتفرمهای داخلی در دهه نود مسئولین به سراغ پوسته رفتند اما نتیجه چه شد؟ آنها دست در گوشیهای مردم کردند و کاربران را وادار کردند تا تلگرام طلایی و هات گرام را حذف کنند.
وی افزود: این چندقطبی که امروز به وجود آمده حاصل از رها بودن شبکه اجتماعی در همان دهه نود است ولی اگر سکوی داخلی داشته باشیم قطعا امکان گفتگو با آنها نیز وجود دارد و باید قبول کنیم پلتفرمهای خارجی همچون اینستاگرام بدون پذیرفتن حاکمیت ما عین کاپیتولاسیون
خواهد بود و نمیشود که آن هم برای مردم ما قانون بگذارند و هم برای خودشان یعنی این طور است که آنها تصمیم بگیرند ما چه محتوایی منتشر کنیم و چه محتوایی منتشر نکنیم.
دیپلماسی برای صدور پلتفرمهای ایرانی ضروری است
الفتنسب همچنین در رابطه با راهکارهای پیش رو برای اعمال حکمرانی گفت: معتقدم دیپلماسی بسیار مهم است و حاکمیت در این عرصه هیچ اقدامی نکرده است در حالی که می توانست حداقل در کشورهای همسایه فارسی زبان تعاملاتی داشته باشد تا پلتفرمهای ایرانی اعم از پیامرسانهایی
مثل کافه بازار و دیجیکالا و غیره بتوانند از مرزهای زمینی کشور خارج شوند.
وی افزود: از سوی دیگر باید پلتفرمی مثل اینستاگرام باز شود اما در کنار این بازگشایی لازم است تا به پلتفرمهای داخلی هم مزیتهای بیشتری داده شود تا مردم انتخاب کنند از چه فضایی استفاده کنند.
مصرف ترافیک خارجی در کشور به تعادل رسیده است
حبیبی نیز در پاسخ به این سوال که آیا با اینترنت ماهوارهای، فیلترینگ بیاثر میشود؟ گفت: این سوالی است که برخی میپرسند اما باید بدانیم این فقط موضوع ایران نیست و کشورهای دیگر هم چنین شرایطی را برای فعالیت نمیپذیرند؛ همان طور که ایران توانست در جلسات مشترک
با ITU «اتحادیه جهانی مخابرات» مجوز بگیرد که استارلینک قوانین سرزمینی ما را بپذیرد و اتفاقا برزیل هم با همین حکم توانست محدودیتهایی برای استارلینک ایجاد کند.
وی تصریح کرد: درباره رشد شبکههای اجتماعی در کشور باید این را در نظر بگیریم که قبل از فیلترینگ ترافیک قابل استفاده خارج به داخل ۸۰ به ۲۰ بود اما بعد از فیلترینگ ترافیک خارجی ۵۵ به ۴۵ درصد شد.
۳ طرح از دولت قبل میراثی برای کسبوکارهای فضای مجازی
الفتنسب در پایان گفت: باید این را در نظر بگیریم که اگر پلتفرمهای داخلی خدمات خوبی ارائه کنند حتی اگر اینستاگرام هم باز باشد باز هم مردم سمت خدمت ایرانی خواهند رفت.
وی افزود: قرار بود برای مزیت بخشی به پلتفرمهای داخلی ۳ اقدام ارائه تبلیغ رایگان در صداوسیما، معافیت مالیاتی برای کسبوکارهای فعال در کسبوکارهای داخلی و پرداخت سوبسید به لجستیک و حمل و نقل اجرایی شود که عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.