به گزارش تحلیل ایران؛ کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) به عنوان یک پروژه بینالمللی میان سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۲۰۰۰ میلادی به توافق رسید. کارشناسان هدف اصلی این کریدور را ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای
حمل کالاها از هند به اروپا از طریق ایران عنوان کردهاند به گونهای که هزینه و زمان عبور کالا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش میدهد.
با گذشت ۲۴ سال از معرفی این کریدور، علاوه بر موانع نرمافزاری مانند فرآیندهای گمرکی، مالی و بیمهای، بخشی از پروژه کریدور شمال-جنوب یعنی خطآهن رشت-آستارا، معطل مانده و هنوز به مرحله اجرایی نرسیدهاست.عصر روز دوشنبه
سوم دی ماه فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی ایران و نماینده رییسجمهور در امور کریدورها با ویتالی ساولیف، معاون نخست وزیر روسیه و نماینده رییس جمهور آن کشور در زمینه کریدورهای بینالمللی، دیدار و گفتوگو کرد.راهآهن رشت-آستارا، مهمترین
محور مذاکرات روز گذشته دو هیئت ایران و روسیه به ریاست فرزانه صادق و ویتالی ساولیف بود که طی آن درباره نحوه همکاری دو کشور در زمینه احداث راه آهن رشت-آستارا و همکاری در زمینه توسعه کریدور شمال جنوب گفتوگو شد.فرزانه صادق در ابتدای این
دیدار با اشاره به همکاریهای رو به رشد دو کشور بر اساس منافع متقابل که مورد تاکید مقامات بلندپایه ایران و روسیه است، ابراز امیدواری کرد که حضور هیات روس در ایران، زمینه توسعه بیش از پیش حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهور و معاون اول بر ضرورت توسعه تعاملات و سرعت بخشی به پروژههای مشترک در دیدار با نمایندگان روسیه، خاطرنشان کرد: کریدور شمال-جنوب و ضرورت تجاری کردن آن، اهمیت فوقالعادهای برای جمهوری اسلامی ایران دارد. به همین
دلیل همزمان با ایجاد زیرساختهای جدید، لازم است بهرهبرداری از زیرساختهای موجود نیز انجام شود و حجم ترانزیت در آن افزایش یابد.ویتالی ساولیف، نماینده رییسجمهور روسیه در کریدورهای بین المللی نیز در این دیدار کلید حل و فصل مسائل موجود
را در دستان وزیر راه و شهرسازی ایران دانست و از دعوت پزشکیان از سوی پوتین برای سفر به مسکو در اواسط ژانویه خبر داد و افزود: امیدواریم با همکاری یکدیگر به سرعت برای پیشبرد توسعه ظرفیت کریدور شمال-جنوب اقدام کنیم.