فرصت‌های یک سال ریاست ایران بر کمیسیون تراسیکا

    •••••  پنجشنبه ۰۹ اسفند ۱۴۰۳ — ۱۰:۱۳ کد مطلب : 172355/a   
به گزارش تحلیل ایران؛‌ کریدور تراسیكا شامل سیستم حمل‌ونقل تركیبی در منطقه آسیای مركزی، قفقاز و اروپای شرقی است كه شاخه جنوبی آن از ایران می‌گذرد.
 
تراسیكا اولین بار در سال ۱۹۹۳ در كنفرانسی در بروكسل با حضور وزرای تجارت و حمل‌ونقل ۸ كشور به منظور حل مشكلات حمل‌ونقل و تجارت منطقه مطرح شد و ایران در سال ۲۰۰۹ به ان ملحق شد.فرزانه صادق در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نشست به میزبانی کشورمان امروز هشتم اسفندماه برگزار شد و اعضا بر یکپارچه‌سازی زیرساخت‌های کریدوری، یکپارچه‌سازی فرآیندهای حمل‌ونقل و دیجیتال کردن آنها تاکید کردند.وی افزود: انجام این اقدام مهم منجر به افزایش ترانزیت و حمل و نقل و در نهایت توسعه منطقه‌ای خواهد شد.وی با بیان این که برگزاری نشست‌ها و رویدادهای بین المللی در کشورمان نشان از توسعه ترانزیت منطقه در جهت افزایش ارتباطات منطقه‌ای و تثبیت توسعه آن دارد، گفت: در هفدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا ۱۲ از ۱۴ کشور حاضر در شرق اروپا، قفقاز و آسیای میانه (اعضای تراسیکا) حضور داشتند.به گفته وی از امروز به مدت یک سال جمهوری اسلامی ایران رئیس تراسیکا خواهد بود و به طور قطع وقتی از بسترسازی و یکپارچه‌سازی فرایندهای حمل و نقلی صحبت می‌کنیم، تسهیل گمرکات ایران و دیگر کشورهای عضو یکی از مهم‌ترین شقوق همکاری‌ها خواهد بود.وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مهمترین برنامه ایران در یک سالی که ریاست تراسیکا را بر عهده دارد، تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی در کشورمان با هدف تسهیل یکپارچه سازی فرایندها و دیجیتال کردن آنها است.
 
صادق یادآور شد: با توجه به نقش محوری ایران در این موضوع به طور قطع نتیجه آن افزایش ترانزیت عبوری از کشورمان خواهد بود.وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه در ابتکار عمل ایران در محوریت ترانزیتی منطقه اثرگذار نخواهد بود و حضور اعضای تراسیکا در کشورمان بیانگر همین مسئله است.صادق تاکید کرد: به طور قطع هر ۱۴ عضو اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا و از جمله ایران به دنبال تکمیل کریدور شمال -جنوب و شرق-غرب هستند تا رشد چشمگیر را در ترانزیت منطقه‌ای رقم بزنند.وی با اشاره به اینکه ترانزیت ارزان و روان از کشورمان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در این موضوع دنبال می‌کنیم، افزود: به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی خاص کشورمان، ایران به طور طبیعی انتخاب بسیاری از کشورها برای ترانزیت خواهد.صادق خاطرنشان کرد: اگرچه افزایش سهم ریل، ترانزیت امن و صرفه‌جویی در سوخت را نیز به دنبال دارد اما توسعه ترانزیتی همه شوق جاده‌ای ریلی و دریایی را دربرمی‌گیرد و باید در این زمینه‌ها نیز برنامه داشته باشیم.وی افزود: تامین منابع در بودجه‌های عمرانی به تکمیل کریدورهای یاد شده کمک خواهد کرد و در این مسیر از سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و مولدسازی دارایی‌ها بهره خواهیم برد.صادق با اشاره به تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری تراسیکا اظهار کرد: این موضوع پیشنهادی بوده که از سوی نمایندگان رمانی، ترکیه و چند کشور دیگر ارائه شد و در دبیرخانه تراسیکا مورد بحث، تبادل نظر و بررسی قرار خواهد گرفت و تاسیس این صندوق مشترک به توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورهای عضو کمک خواهد کرد.