به گزارش تحلیل ایران؛ یکی از موضوعاتی که در یک ماه اخیر به یک مسئله جدی در زمینه انحصار و رقابت در میان صنایع تبدیل شده است، مسئله واگذاری ایرانخودرو به شرکت کروز بوده است.
هنوز این ماجرا به سرانجام نرسیده است که خبر دیگری تمام آنچه در این یک ماه اخیر بهعنوان معایب این واگذاری بیان میشد را به عیان نشان داد.
بر اساس گزارشات منتشر شده، شرکت قطعهسازی کروز از طریق یکی از شرکتهای زیرمجموعهاش خریدار عمده سهام بیمه ملت بوده و توانسته سهام مدیریتی این شرکت بیمهای بزرگ را تصاحب کند.
قراردادی از این جیب به آن جیب
ایرانخودرو که حالا هم مدیریت ایرانخودرو را برعهده دارد و هم سهام بیمه ملت را در اختیار قرار گرفته دست به یک کار جالب میزند.
بر این اساس ایرانخودرو که در پی انتخاب یکشرکت بیمهگذار است، همه شرکتها را کنار زده چ با بیمه ملت توافق میکند که پرتفوی بیمههای گروه صنعتی ایرانخودرو در رشتههای درمان تکمیلی، مهندسی، مسئولیت و آتشسوزی به ارزش بیش از ۸ هزار میلیارد تومان به بیمه
ملت واگذار شد.
باتوجه به وضع مدیریت و مالیکت در واقع کروز با خودش به توافق رسیده تا یک قرارداد عمده را بدون برگزاری تشریفات قانونی به خودش واگذار کند.
شورای رقابت کجاست؟
محمد بیات، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: یکی از اصلیترین انتقادات به شیوه واگذاری ایرانخودرو به کروز، به موضوع انحصار مربوط میشد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: همه تصور میکردند انحصار در موضوع قطعه پیش میآید که حالا با واگذاری بیمههای ایرانخودرو به بیمه ملت که سهامدار عمده آن یک شرکت زیرمجموعه کروز است، انحصار را به شیوه جدیدی نشان داده است.
وی افزود: در بحث واگذاری ایرانخودرو شورای رقابت عملکرد مناسبی نداشت و باید دید در مقابل این انحصارطلبی شرکت کروز وارد عمل خواهد شد یا خیر؟
بنابراین گزارش، شرکت کروز که در حال حاضر به مدیریت ایرانخودرو رسیده، قرارداد ۸ هزارمیلیارد تومانی بیمه این شرکت را به یک بیمه خاص که باز هم سهامدار عمده آن کروز است، واگذار کرده و تعداد زیادی از شرکتهای بیمه از این موضوع کنار گذاشته شدهاند.
با دنبالکردن صفحه اقتصادی خبرگزاری فارس در جریان آخرین تحولات اقتصادی ایران و جهان قرار بگیرید.