۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد

    •••••  دوشنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ — ۱۴:۱۲ کد مطلب : 176016/a   

به گزارش تحلیل ایران مهدی ابراهیمی در جلسه بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان موتورسیکلت‌های فرسوده، یکی از معضلات اصلی موتورسیکلت‌های فرسوده را آلایندگی چندبرابری نسبت به خودروهای فرسوده دانست و گفت: در کنار این امر مصرف بالای سوخت این موتورسیکلت‌ها یکی از علل اصلی ناترازی انرژی در کشور است.

 

ابراهیمی با اشاره به عزم جدی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: اقدامات خوبی در آیین‌نامه اجرایی ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده دیده شده است.

 

وی افزود: در اصلاحیه جدید این آیین نامه که در دست تدوین است، دولت در نظر دارد تا ضمن جداسازی جدول تولید گواهی اسقاط موتورسیکلت از خودرو و ارزش گذاری مستقل برای گواهی اسقاط موتورسیکلت، اقدامات لازم را در خصوص ترغیب مالکان موتورسیکلت های فرسوده برای اسقاط وسیله نقلیه خود به عمل آورد تا جذابیت بیشتری برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده ایجاد شود.

 

مهرداد پورخیابی، معاون نوسازی ناوگان ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل نیز در این جلسه گفت: در حوزه جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده نوع موتورسیکلت‌های عرضه شده برای متقاضیان و جذابیت آنها بسیار مهم است. در عین حال ایجاد زیرساخت‌های برخط در این حوزه و هم افزایی در پرداخت تسهیلات ضروری است.

 

در این جلسه نمایندگان موتورسیکلت‌سازان نیز ضمن بحث و تبادل نظر تاکید کردند در صورت مشارکت دولت و تخصیص منابع موردنیاز امسال می توانیم 300 هزار موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنیم.