به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، «تهران آلودهترین شهر جهان شد» این خبری بود که انتشار آن در روزهای گذشته بسیاری از مردم را در شوک فرو برد و واکنشهای فراوانی به همراه داشت.
موج آلودگی هوای اخیر نفس بیماران مزمن را به شماره انداخته و سلامت شهروندان را در وضعیت نگرانکنندهای قرار داده است. اورژانس استان تهران اعلام کرده که ماموریتهای مرتبط با مشکلات تنفسی و تماسهای اضطراری در این حوزه، 15 درصد افزایش یافته، افزایشی که میتوان
آن را علامتی هشداردهنده از شدت آلودگی هوا و فشار سنگین آن بر گروههای حساس دانست.
معاون وزیر بهداشت: باید از مردم عذرخواهی کنیم
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، طی اظهاراتی صریح و بیسابقه ضمن عذرخواهی از مردم، شرایط فعلی را «نتیجه عملکرد دستگاهها» دانست و گفت: «امروز آلودگی هوا بهقدری واضح و شدید است که اثبات میزان آلاینده ها دیگر نیازی به اندازهگیری ندارد. ما باید از
مردم عذرخواهی کنیم. خروجی عملکرد ما مسئولین، همین وضعیت نامطلوب آلودگی هواست.»
به گفته رئیسی، سالانه 58 هزار مرگ در کشور منتسب به آلودگی هواست؛ آماری تکاندهنده که او آن را نشانه مواجهه ایران با یک بحران بزرگ و پرهزینه عنوان میکند و میافزاید: «خسارت سالانه ای که به حوزه سلامت ناشی از آلودگی هوا وارد میشود حدود 17 میلیارد دلار برآورد
میشود؛ رقمی بزرگتر از کل بودجه بخش سلامت در کشور.»
انتقاد تند وزارت بهداشت از کیفیت خودروهای داخلی: روی زمین و آسمان جان میگیرند!
رئیسی اگرچه وجود خودروهای فرسوده را از عوامل آلودگی هوا معرفی میکند اما در عین حال از کیفیت پایین خودروهای داخلی نو نیز انتقاد تند و تیزی کرده و میگوید: «امروز مشکل فقط خودروهای فرسوده نیست؛ خودروهای نو با مصرف سوخت بسیار بالا نیز مشکلزا هستند. بسیاری
از کشورهای دنیا مصرف بنزین را کاهش دادهاند یا حذف کردهاند. شهری مثل شانگهای، که یکی از آلودهترین کلانشهرها بود، با همین اقدامات اکنون به استاندارد جهانی نزدیک شده است. ایکاش خودروسازان بهجای ادامه تولید خودروهایی با این سطح کیفیت، بساطشان را جمع میکردند
و بهجای واردات قطعات از چین، همین خودروهای برقی چینی را وارد میکردند. توصیه من به خودروسازان این است که تولید خودروی با کیفیت پایین، که هم در جاده جان مردم را میگیرد و هم در شهر آلودگی ایجاد میکند، متوقف شود.»