به گزارش تحلیل ایران ،به نقل از سازمان برنامه و بودجه، حمید امانی همدانی درباره مهمترین تفاوتهای لایحه بودجه 1403 نسبت به بودجههای قبل، اظهار کرد: لایحه بودجه سال 1403 اولین لایحه دولت در اجرای اصلاحیه ماده (182) آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی
است. لوایح بودجه در سالهای قبل، مشتمل بر مجموعه احکام و جداول و پیوستها بود که بهصورت یکجا در 15 آذرماه هر سال توسط دولت تقدیم مجلس میشد.
وی افزود: اما در اجرای اصلاحیه ماده (182) آییننامه داخلی مجلس، امسال برای نخستین بار بودجه کل کشور در دو بخش با فاصله زمانی تقدیم مجلس شورای اسلامی میشود.
معاون سازمان برنامه و بودجه در تشریح بخش اول لایحه بودجه گفت: بخش اول لایحه بودجه سال 1403 مشتمل بر هفت فصل حاوی احکام، سقف منابع، سقف درآمد و تراز مالیاتی، سقف واگذاری داراییهای سرمایهای، سقف واگذاری داراییهای مالی و منابع هدفمندسازی یارانهها و مفروضات
پیشبینی منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شده تا طبق زمانبندی و ضوابط تعیینشده در اصلاحیه ماده (182) آییننامه داخلی مجلس، مورد رسیدگی قرار گیرد.
لایحه بودجه 1403 و بازگشت به جایگاه واقعی ماده واحده و احکام بودجه
امانی بیان کرد: مطابق اصلاحیه ماده (182) آییننامه داخلی مجلس، صرفا احکام و مواردی در این مرحله قابل طرح و ارائه به مجلس شورای اسلامی است که اثر مستقیم بر منابع یا مصارف بودجه دارد، یا برای تأمین مالی بخشی از وظایف قانونی در نظر گرفته شده باشد.
وی با بیان اینکه امسال دولت آن دسته از احکام پرتکرار ضروری را که قبلاً در قوانین بودجه سالانه، درج و تداوم آنها ضروری تشخیص داده میشد، در قالب قانون الحاق (3) تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که در دست رسیدگی است، ادامه داد: یکی از ویژگیهای مهم لایحه بودجه
سال جاری، بازگشت به جایگاه واقعی ماده واحده و احکام بودجه است که نباید به تغییر قوانین دائمی و یا احکام موقت غیر بودجهای ورود کند.
معاون هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه با تشریح بخش دوم لایحه بودجه، گفت: بخش دوم حداکثر 10 روز پس از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، باید توسط دولت با رعایت احکام و سقفهای مصوب در بخش اول، مشتمل بر جداول تفصیلی بودجه به مجلس ارسال شود.
مبتنی بودن لایحه بودجه سال 1403 بر احکام برنامه پنجساله هفتم
امانی با بیان اینکه ویژگی دیگر لایحه بودجه سال 1403، مبتنی بودن آن بر احکام برنامه پنجساله هفتم توسعه است، تاکید کرد: برای نخستین بار، لایحه برنامه پنجساله هفتم همزمان با فرآیند تدوین احکام بودجه در دولت، در مجلس شورای اسلامی تحت بررسی بود و دولت با اهتمام
ویژه تلاش کرد تا بودجه مبتنی بر احکام برنامه تهیه و ارائه شود.
تنظیم مصارف بودجه در چارچوب منابع قابل حصول منابع
وی با اشاره به برخی دیگر از مشخصات لایحه بودجه سال 1403، گفت: در این لایحه، پیشبینی منابع و مصارف بر مبنای عملکرد واقعی و قابلتحقق سال 1402، انجام و تلاش شده است از بیشبرآوردی یا کمبرآوردی اعداد و ارقام پرهیز شود. به بیان دیگر ابتدا منابع قابل حصول با
واقعنگری، بررسی و سپس مصارف در چارچوب آن تنظیم شده است.
کاهش 32 درصدی کسری تراز عملیاتی بودجه
معاون سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: کاهش چشمگیر (32 درصدی) کسری تراز عملیاتی از 455 هزار میلیارد تومان در سال 1402 به 305 هزار میلیارد تومان در سال 1403 به میزان 149 هزار میلیارد تومان؛ افزایش جزئی هشتدهم واحد درصد سهم هزینهای جاری در بودجه عمومی نسبت
به رقم مصوب 1402 با وجود افزایش 18 تا 20 درصدی حقوق؛ افزایش سهم مالیات در تأمین منابع عمومی از 43 درصد به 51 درصد؛ کاهش سهم نفت در تأمین منابع عمومی از 29 درصد به 23,7 درصد؛ ارتقای عدالت در پرداخت حقوق و مزایای شاغلان و بازنشستگان با بیشتر دیدن ضریب افزایش
حقوق بازنشستگان به میزان 2 واحد درصد بیشتر از شاغلان؛ اِعمال سیاستهای ضد تورمی بودجه با صرفهجویی در بخش سایر هزینهها؛ هدایت منابع مولدسازی بهسوی تکمیل طرحهای نیمهتمام و تقویت رشد اقتصادی و اصلاح و شفافسازی رابطه مالی دولت و نفت مطابق مفاد قانون برنامه
هفتم توسعه، از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه سال 1403 است.