به گزارش تحلیل ایران، یکی از علل اصلی آلودگی اخیر تهران تردد خودروهای شخصی است و کمبود استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی است به طوری که شهردار تهران علیرضا زاکانی میگوید «بیش از ۷۰ درصد شهروندان ترجیح میدهند از خودروی شخصی استفاده
کنند».
کارشناس حملونقل شراره محمودی رفع دو معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران را توسعه حملونقل عمومی میداند.
علاوه بر خرید اتوبوس و واگن، مدیریت شهری به دنبال استفاده از مدهای حمل ونقل پاک است و مدتهاست وعده ساخت تراموا از تهرانپارس تا میدان آزادی با هزینه حدود ۲۰۰ میلیون یورو داده شده است.
با وجود اینکه محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران گفته بود به دلیل خرید اتوبوس برقی احتمالاً ساخت تراموا از دستور خارج میشود اما امروز معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران محسن هرمزی میگوید «طرح تراموا برای تایید به وزارت کشور ارسال شده است.»
تهران باید به سمت سیستم حملونقل انبوهبر حرکت کند همانطور که شهرهایی مانند ملبورن استرالیا در یک سال بیش از ۲۰۰ میلیون سفر با تراموا انجام میدهد.