به گزارش تحلیل ایران، طرح شناسهدار کردن قطعات یدکی با هدف حذف سوداگریها در تولید و توزیع لوازم یدکی قاچاق و غیر استاندارد که جان و مال مردم را تهدید میکرد، تدوین و از مرداد ماه سال گذشته اجرایی شد.
از اسفند ماه سال ۱۴۰۰، موضوع مدیریت و کنترل بازار قطعات یدکی خودروها، توسط وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت (سیدرضا فاطمیامین) مطرح و از ابتدای سال گذشته بهصورت جدی در دستور کار قرار گرفت؛ بنابراین در راستای اجرای طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قاچاق
و تقلب در قطعات یدکی خودروها پس از تعطیلات عید نوروز، وزیر صمت وقت اعلام کرد: لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات، پنج اولویت نخست اجرایی این طرح در سطح کشور خواهند بود.
بر این اساس مقرر شد که تمامی اقدامات در نظر گرفته شده در قالب اجرای این طرح، به صورت مستمر و هفتگی رصد و پایش شده و مرحله به مرحله، با متناسبسازی اقتضایی طرح پیش رود. بدین ترتیب، این طرح با عزم جدی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت
آغاز شد و با توجه به مقدمات فراهم شده و اقدامات زیرساختی موجود در وزارتخانه در گام نخست با اولویت گروه کالایی حوزه قطعات یدکی خودرو، عملیاتی شد.
از همان ابتدای امر تاکید شده بود که اجرای این طرح علاوه بر مقابله با کالای قاچاق و تقلبی، نتایج مثبت اقتصادی دیگری از جمله ایجاد فرصتهای شغلی جدید در بخش تولید و همچنین تأمین امنیت مصرفکنندگان در استفاده از کالاهای موجود در سطح بازار به ویژه در حوزه لوازم
یدکی خودرو نیز محقق میشود.
در گام نخست اجرای این طرح، مقابله با عرضه کالاهای قاچاق و تقلبی در حوزه لوازم یدکی خودرو از ۱۵ فروردین ماه در سراسر کشور عملیاتی و سپس عرضه قطعات یدکی خودرو به بازار از ۲۱ خردادماه به داشتن کد رهگیری مشروط شد و از این تاریخ به بعد واحدهای صنفی از خرید اقلام
بدون شناسه منع شدند. در نهایت از ١۵ مرداد ماه، عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع و ثبت "کد نقش" فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت الزامی شد.
پس از آن فرصت شناسهدار کردن کالاها و دریافت کد رهگیری تا ۱۵ مهر ماه سال ۱۴۰۱ تمدید شد و بر این اساس ۱۵ مهر ماه آخرین روز مهلت قانونی ثبت شناسه کالا و کد رهگیری برای ۵۵ قلم لوازم یدکی بود؛ طبق تاکید مسئولان وزارت صمت مقرر شد پس از این تاریخ، محصولات بدون
کد شناسه قاچاق محسوب و طبق قانون قاچاق، جمعآوری شوند.
اما اواسط آذر ماه، یک مقام وقت مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که مهلت ساماندهی کالاهای فاقد شناسه کالا تا پایان سال تمدید شده و از ابتدای سال ۱۴۰۲، تمامی لوازم یدکی مشمول این طرح بایستی دارای کد رهگیری باشند.
اما پس از گذشت قریب به یکسال از اجرای رسمی (و یکسال و نیم از ابلاغ اولیه) این طرح، هنوز هم وجود قطعات یدکی بدون شناسه کالا و تقلبی، دامنگیر مشتریان و البته تعمیرکاران خودرو شده است؛ از مشکلات اصلی که در حوزه توزیع اقلام کالایی در کشور وجود دارد، عرضه کالاهای
قاچاق و تقلبی است که به علت کیفیت پایین، مشکلات و آسیبهایی جدی را متوجه مصرفکننده نهایی میکنند.
مشتریان گلهمندند
تعداد زیادی از مردم طی چند وقت اخیر با مراجعه به مراکز مختلف شورای اختلاف از قطعات تقلبی موجود در بازار شکایت کردهاند.
یکی از این مشتریان میگوید که حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای خودروی خود هزینه کرده، اما هنوز مشکل خودرویش حل نشده است.
مشتری دیگری میگوید، به سبب روغن نامرغوب و تقلبی که برای خودرویش مصرف شده و قیمتی برابر قیمت نمونه اصلی داشته، خودرو دچار مشکل شده و بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان بر روی دست وی، هزینه گذاشته است.
از سوی دیگر، تعمیرکاران نیز از این موضوع گلایه دارند و اعلام میکنند که تعداد زیادی خودرو برای تعمیر به مراکز انها مراجعه میکند که خودرو به دلیل نصب قطعه یدکی تقلبی، دچار مشکل شده است.
تقلب از سوی افراد سودجود و فرصتطلب
در این رابطه، بازرسان اتاق اصناف ایران در بررسیها با تعداد زیادی از قطعات یدکی مواجه شدهاند که کد شناسه و کد رهگیری ندارند، مشخص نیست از کجا آمدهاند و قابل پیگیری هم نیستند.
در این رابطه، سید احمد عابدینزاده- رئیس کمیسیون بازرسی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی- نیز ضمن اشاره به اینکه در نگاه اول و در ظاهر، قطعات یدکی در بازار از کالاهای اصلی با نامهای تجاری معتبر هستند، اما در بررسی دقیقتر مشخص میشود که فاقد شناسه کالا یا کد
رهیگیری هستند که افراد سودجود و فرصتطلب، اقدام به تقلب آنها کردهاند که گاها تشخیص آن برای خود فروشنده نیز مشکل است.
علیرضا نیکآیین- رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو- نیز در این رابطه اعلام میکند: با توجه به اینکه راه تشخیص، بعضا دشوار است و قطعات تقلبی شبیه به نمونه اصلی هستند، تعمیرکاران نیز متوجه نشده و بر روی خودروی مشتری نصب میکنند، اما با چند کیلومتر محدود، پیمایش،
مجدد مشکل و بعضا مشکلات بیشتر، بروز میکند.
اجرای طرحی که به درستی انجام نمیشود
در این زمینه، سید احمد حسینی- رئیس اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی خودرو- تصریح کرد: در انتهای زنجیره، کدهای شناسه کالا و کدهای رهگیری از زنجیره خارج نمیشود. بسیاری از این شناسهها متاسفانه مورد تقلب قرار میگیرند و شناسه غیراصلی بر روی محصول درج میشود.
در حالیکه مسئولان راهکار جلوگیری از این تقلب در بازار را، فعالیت دقیق و کامل سامانه جامع تجارت میدانند، اما شنیده میشود که متاسفانه اجرای طرحی که بالغ بر یکسال از ابلاغ آن گذشته، صورت نمیگیرد.
در حالیکه به تاکید امین کلاهدوزان-رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت-شروع رسمی سامانه، از ۳۰ بهمن ماه سال گذشته با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور اتفاق افتاده است، اما چندی پیش عباس علیآبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- اعلام کرده که تاکنون نواقصی در اجرای
این طرح و فعالیت سامانه جامع تجارت وجود داشته که در حال رفع است.
محمدمهدی برادران- معاون صنایع عمومی وزارت صمت- اما در این رابطه ابراز امیدواری کرده است که همانطور که شفافیت طی ماههای گذشته در تولید و تولیدکنندگان ایجاد شده است، در حوزه توزیع و مصرفکنندگان نیز حاصل شود و رسمیت پیدا کند.
گفته میشود که پیوستن واحدهای تعمیرگاهی به سامانه فروشگاهی، میتواند تا حدود بسیاری در کاهش این تخلفات، موثر واقع شود.