موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی آموزش

a/154839 :کد

استخدام معلمان غیربومی و مشکلات مدارس

استخدام معلمان غیربومی و مشکلات مدارس دولتی تهران

  چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ — ۱۶:۵۴
تعداد بازدید : ۱۳۲   
 تحلیل ایران -استخدام معلمان غیربومی و مشکلات مدارس دولتی تهران

بومی‌گزینی در استخدام معلمان برای شهر تهران اجرا نمی‌شود، همین موضوع به ظاهر ساده می‌تواند وضعیت مدارس دولتی را با چالش‌هایی مواجه کند.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای سال 1403 از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شده است.

 

بررسی دفترچه راهنمای آزمون استخدامی نشان می‌دهد که امتیاز بومی‌گزینی برای استخدام متقاضیان در شهر تهران اجرا نمی‌شود.

 

در دفترچه آزمون استخدامی در این رابطه آمده است: به استناد قانون اصلاح ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری، داوطلبان بومی شهرستانی (به استثنای شهر تهران و مراکز استان‌ها) نسبت به سایر داوطلبان غیربومی دارای اولویت هستند.

 

بیشتر بخوانید

داوطلبان 20 تا 40 سال می‌توانند در آزمون استخدام آموزش‌وپرورش شرکت کنند/ چه‌کسانی مشمول افزایش سن می‌شوند؟

 

بومی‌گزینی به معنای اولویت استخدام داوطلبان همان شهر در آزمون استخدامی است اما این موضوع در آزمون استخدامی سال 1403 و آزمون استخدامی سال‌های گذشته در شهر تهران لحاظ نشده است.

 

عدم اجرای امتیاز بومی‌گزینی در شهر تهران مشکلات مختلفی را ایجاد می‌کند که مهمترین آنها ورود داوطلبان پذیرفته شده از مناطق مختلف کشور به تهران است.

 

این موضوع از یک سو آموزش و پرورش را با مشکل مواجه خواهد کرد چون بسیاری از افراد پس از مدت کوتاهی متقاضی بازگشت به شهر خود شده و درخواست خروج از تهران را دارند.

 

این وضعیت، مدارس شهر تهران را به لحاظ تراز نیروی انسانی و کمبود معلم با مشکلات جدی مواجه می‌کند و با وجود استخدام معلم جدید اما بعد از مدتی با تقاضای انتقال آنها به استان خود باز هم کمبود معلم در شهر تهران ادامه خواهد داشت.

 

مسعود بهرامی؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره این مشکل گفته بود: برخی پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی در شهرستان‌های تهران بومی نیستند و تقاضای بازگشت به شهر خود را دارند، شهرستان‌های استان تهران در آزمون استخدامی اخیر بحرانی‌ترین استان به لحاظ نقل و انتقال است.

 

مشکل دیگر در حوزه تفاوت‌های فرهنگی است حتی ممکن است برخی پذیرفته‌شدگان شغل معلمی لهجه غلیظ داشته باشند که در تدریس معلم تأثیر خود را عیان‌تر نشان خواهد داد و گریبان‌گیر دانش‌آموزان می‌شود همین موضوع به ظاهر ساده حتی می‌تواند در بحث کیفیت آموزش هم تأثیر منفی داشته باشد.

 

این دو موضوع، آشکارترین تبعات بی توجهی به بومی گزینی در استخدام معلمان است و مسائل دیگری همچون مشکلات برخی پذیرفته شدگان برای سکونت در شهر تهران، یافتن خانه، پرداخت اجاره‌های سنگین و... ابعاد دیگر ماجراست.

 

به نظر می‌رسد نهادهای متولی مانند وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی باید نسبت به این موضوع مهم که می‌تواند تأثیر مستقیم بر وضعیت کیفیت مدارس دولتی داشته باشد، تجدید نظر داشته و بومی گزینی در شهر تهران را عملیاتی کنند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :