به گزارش تحلیل ایران به نقل مهر صنعت هوانوردی یکی از ارکان توسعه در دنیاست و کسانی که اهمیت آن را درک کردهاند این صنعت را پیشران توسعه میدانند. همچنین بخش هوایی میتواند ضامن امنیت غذایی و دارویی باشد و این در حالیاست که صنعت
هوایی فقط دو تا سه درصد از صنعت حمل و نقل را به خود اختصاص داده است.
با شروع تحریمهای آمریکا از سال ۵۸ تحریمی که قابل اندازهگیری و رصد بود، تحریمهای بخش هوایی بوده و تحریم سایر بخشها یا قابل ارزیابی نبوده و یا قابلیت رصد نداشتند و در نهایت اتفاقی که افتاد این است که این موتور محرک برای ایران آورده داشته است. امروز صنعت
هوایی روی پای خود ایستاده به گونهای که ایران هیچگونه هواپیمایی برای تعمیر به خارج از کشور ارجاع نمیدهد.
وجود ۱۰۰ فرودگاه فعال در ایران
علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص تشریح تحولات صنعت هوایی کشور امروزه به دوره پیشاز انقلاب، گفت: در خصوص توسعه فرودگاههای کشور به قطع تفاوتهای بسیاری وجود دارد و امروزه در اکثر نقاط
کشور فرودگاه برای تسریع در حمل و نقل مردم تأسیس شده و پیشاز دوره انقلاب مجموعاً حدود ۲۰ فرودگاه در مراکز استانها وجود داشت اما هماکنون حدود ۱۰۰ فرودگاه در کشور فعال است.
معاون اسبق هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تاکید کرد: علاوه بر افزایش تعداد، کیفیت و ارائه خدمات فرودگاههای کشور افزایش پیدا کرده است. باید به این نکته توجه داشت که فرودگاه هر کشور معرف آن کشور خواهد بود و به نظر دولتمردان از دوره
پساز انقلاب به این موضوع توجه ویژهای داشتند. بیشتر فرودگاهها امکان پروازهای با هواپیماهای بزرگ را دارند.
فرودگاه امام خمینی (ره) کلید پیشرفت صنعت هوایی است
وی ادامه داد: ساخت و توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان یک فرودگاه شاخص ایران است که دوره پیشاز انقلاب تنها نقشه ساخت آن طراحی شده بود اما امروزه با کمک شرکتهای چینی در حال احداث عملیات فاز دو این فرودگاه هستیم.
منظری تصریح کرد: بخش سامانههای هوانوردی که مرتبط با ناوبری و ارتباط هوانوردی محسوب میشود شتابان در حال رشد است در حالی که در دوره چنین نرمافزار و سامانههای وجود نداشت. تعداد انبوهی از نرمافزارهای ارتباط هوایی پساز دوره پیروزی انقلاب اسلامی با توجه
به نوع فرودگاه افزایش یافت؛ همچنین سامانههای راداری نیز توسعه پیدا کرد. دوره پهلوی صنعت هوایی کشور با مشکل نیروی انسانی مواجه بود که پساز این دوره نیروی انسانی با افزایش ۶ برابری نیرو به جهت توسعه فرودگاههای کشور روبه رو شد.
این مسؤول خاطرنشان کرد: در دوره پیشاز انقلاب تنها یک ایرلاین هواپیمایی «ایرانایر» فعال بود که مجموعاً حدود ۲۴ هواپیما در تمام فرودگاههای در حال سرویسدهی بود؛ در حالی که هماکنون با توجه به گسترش تعداد فرودگاه و افزایش میزان تقاضای مسافرین، حدود ۱۸ ایرلاین
و ۳۵۰ فروند هواپیما در حال عملیات جابه جایی مسافران هستند.
وی در پایان تاکید کرد: صنعت هوایی کشور با وجود تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان در راستای واردات و ترخیص قطعات هواپیما مشکلاتی وجود دارد، اما همچنان پیشران پیشرفت است و هیچ گونی موانعی برای این صنعت تأثیر نخواهد داشت.