به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس: «شیوه برخورد آمریکا با بحران در دریای سرخ از طریق مداخله نظامی و حمله به یمن به جای فشار بر اسرائیل، موجب شده زنجیره تامین کالاها در جهان مختل شود؛ به خصوص که کشتیهای عازم اسرائیل همچنان
جرات عبور از تنگه باب المندب را ندارند وگرنه هدف گرفته میشوند» این را یک کارشناس اقتصادی عرب تصریح کرده است.
تداوم حملات نظامی نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ و مداخله نظامی آمریکا موجب افزایش قابل توجه سهم حمل و نقل هوایی تجاری به عنوان جایگزینی برای حمل و نقل دریایی شده است، زیرا بسیاری از شرکتهای حمل و نقل بین المللی طی هفتههای گذشته با بیم عبور از دریای سرخ
به دنبال انتقال کالاها از طریق هوایی بودهاند.
البته این امر باعث افزایش قیمتهای حمل و نقل هوایی شده که در مقایسه با تجارت دریایی همین طور بسیار گران هستند آن هم پس از مدتی که قیمتهای حملونقل هوایی به دلیل بحران ترانزیت همزمان با کاهش فصلی تقاضا ثابت بود و حالا دادههای پلتفرم رزرو و پرداخت حملونقل
بینالمللیFretos در 17 ژانویه، افزایش 91 درصدی قیمت حملونقل از چین به اروپا را نشان داد.
بر اساس دادههای انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی IATA) ) سهم حمل و نقل هوایی در ترانزیت جهانی افزایش یافته در حالی که در ماه گذشته از 1٪ هم تجاوز نکرده بود.
در همین راستا کشورهای اروپا و آمریکا کالاهایی را که از چین یا دیگر کشورهای آسیایی خریداری میکنند به بنادر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به خصوص دبی رسانده و از آنجا از طریق هوایی و البته گرانتر به کشورهایشان میرسانند.
نیروهای مسلح یمن از اواخر آبان ماه به منظور اعمال فشار بر آمریکا و رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوز نظامی و محاصره علیه ملت فلسطین در نوار غزه از طریق تقابل نظامی با کشتی های عازم رژیم صهیونیستی در دریای سرخ تاکید کردند تا وقتی که به فلسطینیان غذا نرسد اجازه
رسیدن کالا به سرزمینهای اشغالی را نمیدهند.
این در حالی است که ائتلاف دریایی آمریکا با پشتیبانی انگلیس بیش از یک ماه است که هر چند روز یک بار به بهانه مقابله با حملات یمنیها و دفاع از رژیم صهیونیستی مناطقی از یمن را بمباران میکنند و بر تنشها در دریای سرخ افزودند، اما این حملات مانع تداوم تقابل
صنعاء با کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی نشده است و در مجموع شمار کشتیهای مورد هدف مقاومت یمن از اواخر آبان ماه تاکنون به بیش از ۵۰ فروند رسیده است.
با توجه به مسافت طولانی مسیرهایدریایی جایگزین تنگه باب المندب و کانال سوئز در دریای سرخ که به معنای از دست دادن زمان و هزینه بیشتر است، حالا حمل و نقل هوایی به گزینهای جذاب تبدیل شده است؛ به خصوص که دهها کشتی طی یکی دو ماه اخیر به دلیل تنش در تنگه باب
المندب مسیر خود را به دماغه امید نیک در منتهی الیه جنوبی آفریقا تغییر دادند.
دماغه امید نیک که در کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد بیش از ۱۰۰ سال است که به دلیل طولانی بودن مسیر کشتیرانی و خطرات ناشی از امواج، مورد توجه کشتیهای تجاری قرار نگرفته است.استفاده از دماغه امید نیک برای کشتیهایی که از آسیا به سرزمینهای اشغالی هم میروند
۷ هزار مایل طولانیتر بوده و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز زمان میبرد. همچنین هزینه سوخت در مقایسه با کانال سوئز بالاتر خواهد بود.