موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی هواپیمایی

a/155993 :کد

خودکفایی ایران در ساخت قطعات هواپیما

خودکفایی ایران در ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری

  شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ — ۰۹:۳۹
تعداد بازدید : ۱۳۷   
 تحلیل ایران -خودکفایی ایران در ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی گفت:در حال حاضر ایران در تامین قطعات هواپیما به خودکفایی رسیده و تقریبا برای هیچ نوع تعمیراتی نیاز نیست هواپیماهایمان را به کشورهای خارجی بفرستیم.

به گزارش تحلیل ایران  به نقل از مهر، با اشاره به خودکفایی ایران در حوزه ساخت قطعات هواپیماهای مسافربری که توسط محققان و متخصصان حاضر در شرکت‌های دانش بنیان محقق شده است، اظهار کرد: در حوزه هواپیماهای تجاری و مسافربری، ایران قبلاً وابستگی زیادی در تهیه قطعات هواپیما حتی در لایه تأمین و نگهداری داشت و به واسطه تحریم‌هایی که اتفاق افتاد، اساساً این گزینه را روی میز نداشتیم که قطعات را از سایر تأمین کنندگان بین المللی، تهیه کنیم.

 

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها اتفاقی که افتاد این بود که بخشی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، توانشان را در بومی سازی قطعات خودرو، تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی به کار گرفتند.

 

مشایخ ضمن بیان این مطلب که پیچیده‌ترین عنصر تشکیل دهنده هواپیما، موتور هواپیما است و سطح بالایی از دانش فنی را برای تعمیر و نگهداری می‌طلبد، خاطرنشان کرد: این نوید را می‌دهیم که در حال حاضر در این زمینه‌ها کشور ما به خودکفایی خوبی رسیده و تقریباً برای هیچ نوع تعمیراتی نیاز نداریم هواپیماهایمان به کشورهای خارجی برود و تعمیر و نگهداری در آنجا صورت گیرد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: بلکه در حال حاضر شاهد این هستیم که برخی از کشورهایی که به دلایل مختلفی آنها هم تحریم شدند و امکان تأمین قطعات و گرفتن خدمت تعمیر و نگهداری ندارند، به ایران می آیند و هواپیمایشان را متخصصان ایرانی می‌سپارند.

 

معاون توسعه اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: به طور مثال کشور روسیه به واسطه بحران اوکراین تحریم‌های زیادی را در حوزه هوایی متحمل شده و به همین دلیل قراردادهای خوبی را برای گرفتن خدمات تعمیر و نگهداری با شرکت‌های دانش بنیانی ایرانی منعقد کرده است.

 

مشایخ با تاکید بر اینکه سطح بالای استانداردهای این شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، مورد توجه طرف‌های خارجی قرار گرفته است، گفت: هواپیمای مسافری یک وسیله نقلیه بسیار حساسی است و سطح بالایی از استانداردها را می‌طلبد و سازمان‌های رگولاتوری مرتبط با این موضوع در کشورها، هرجایی را نمی‌پذیرند و باید استانداردها در سطح مطلوب بین المللی باشد.

 

وی بیان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش بنیان داخلی الحمدالله به آن سطح از توانمندی رسیده اند که برخی کشورها از جمله روسیه که در حوزه‌های مختلف نظامی، تجهیزاتی و تسلیحاتی پیشرفته هستند، مسیر همکاری با شرکت‌های دانش بنیان ایرانی را در پیش گرفته اند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :