موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگی

a/156963 :کد

در وزارت علوم و بهداشت؛

ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد

  ﺳﻪشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ — ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۴۷   
 تحلیل ایران -ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد

آیین نامه «مراکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی – ایرانی» در دانشگاه ها بازنگری و به دانشگاه ها ابلاغ شد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از  مهر، مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور برای اولین بار در سال ۶۷ با ابلاغ وزیر وقت علوم ایجاد شد و در سال ۷۲ یک بار آیین نامه آن مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفت و بعد از اینکه آیین نامه جامع مقررات مدیریت دانشگاه‌ها در سال ۸۹ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد، مراکز مشاوره در ذیل معاونت دانشجویی تعریف شد. رییس وقت سازمان دانشجویان در سال ۹۰ اصلاحی در آیین نامه تأسیس مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها ایجاد کرد که تا سال گذشته ملاک عمل همان آیین نامه بوده است.

 

اکنون وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با توجه به ماده ۳۶ قانون جوانی جمعیت ملزم شدند که مرکز مشاوره مبتنی بر «سبک زندگی ایرانی اسلامی» در دانشگاه‌ها با هماهنگی دفتر نهاد رهبری تأسیس کنند. در آیین نامه جدید نام مرکز یکسان سازی شده و به «مرکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی – ایرانی» تبدیل شده است.

 

بخش هایی ازاین آیین نامه جدید به شرح زیر است :

 

سبک زندگی اسلامی -ایرانی: سبک زندگی ایرانی اسلامی در این آیین نامه منظومه ای از الگوهای فکری رفتاری و عملی در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، جسمی، روانی اخلاقی و معنوی در زندگی و مبتنی بر مبانی و ارزشهای اسلامی تعریف شده است که در زیست بوم فرهنگی - اجتماعی جامعه ایرانی به شکل سنتی پایدار، تحقق یافته است.

 

مرکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ایرانی: در این آیین نامه به محلی که به منظور ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و ترویج ازدواج و فرزندآوری تأمین و ارتقای سلامت روان و ارائه آموزش های پیشگیرانه مشاوره و مداخلات روان شناختی با رویکرد اسلامی ایرانی در فضای دانشگاه تشکیل می شود مرکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ایرانی گفته می شود. تابلوی این مراکز در دانشگاه ها به اختصار مرکز مشاوره و سبک زندگی خواهد بود.

 

اهداف مراکز مشاوره و سبک زندگی

 

به طور کلی تلاش به منظور ارتقای سطح سلامت روانی فرهنگی - اجتماعی اخلاقی معنوی و تربیتی دانشگاهیان و پیشگیری از آسیبهای روانی اجتماعی با استفاده از مؤلفه های سبک زندگی اسلامی ایرانی هدف مرکز مشاوره و سبک زندگی اسلامی ایرانی است. برخی از اهداف تشکیل این مراکز به شرح زیر است :

 

ارتقای سطح سواد سلامت دانشگاهیان در ابعاد مختلف برای دستیابی به سبک زندگی سالم مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی.

 

ارتقای سطح دانش و بینش روان شناختی دانشگاهیان در زمینه مؤلفه های سبک زندگی اسلامی - ایرانی مشکلات و نیازهای جامعه دانشگاهی.

 

راهنمایی و آموزش دانشگاهیان به منظور شناخت صحیح توانایی ها و محدودیت های خود.

 

راهنمایی و آموزش دانشگاهیان در تصمیم گیری آگاهانه عاقلانه و حسن انتخاب به ویژه در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری.

 

راهنمایی و آموزش دانشگاهیان در حل مشکلات رفتاری عاطفی، شناختی، تحصیلی خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج بر مبنای سبک زندگی اسلامی - ایرانی.

 

افزایش سازگاری مؤثر دانشگاهیان با محیط تحصیل و زندگی توسعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی

 

ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در فضای عمومی دانشگاه

 

پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری و توسعه بهداشت روانی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی از طریق آموزش مهارتهای لازم و تبدیل دانش به کاربرد و مهارت

 

ایجاد زمینه های لازم برای ارتقای روابط میان فردی و بین فردی سالم مثبت و مؤثر در دانشگاه از طریق توجه به عوامل تعیین کننده روابط متقابل میان استاد دانشجو و کارمند

 

فعال کردن زمینه های مشارکت اجتماع محور دانشجویان برای ارتقای سلامت روانی اجتماعی

 

ایجاد زمینه زیست بوم فرهنگی اجتماعی برای تعالی کلیه دانشگاهیان با هدف تحقق

 

دانشگاه دوستدار خانواده

 

آموزش مهارت های دوران، ازدواج، فرزند آوری، آثار منفی کم فرزندآوری و کاهش رشد جمعیت در خانواده

 

نهادینه کردن هنجارهای صیانت از تحکیم خانواده ایفای نقش های خانوادگی و مقابله با محتوای مغایر سیاست های جمعیتی

 

اجرای برنامه هایی با هدف تشکیل تثبیت و تحکیم خانواده در دانشجویان

 

ارائه خدمات استاندارد متخصصان براساس الگوهای علمی، فرهنگ و سبک زندگی اسلامی ایرانی مطابق با چارچوب و راهنمای ابلاغی وزارت.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :