موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/159314 :کد

با دورریزها به جنگ مافیای نهاده بروید

بهزاد نوری

  یکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ — ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۸۵   
 تحلیل ایران -با دورریزها به جنگ مافیای نهاده بروید

در حالی سالانه ۷ میلیارد دلار ارز برای واردات نهاده دامی هزینه می‌شود که پسماند‌های کشاورزی می‌تواند خوراک دام کشور را تامین کند.

به گزارش تحلیل ایران؛ «کمبود و گرانی نهاده دامی عامل کاهش جمعیت دام و گرانی گوشت است» این را علی عزیزی کارشناس امور دام می‌گوید.قیمت گوشت تا 70 درصد وابسته به نرخ خوراک دام است.مدیرکل دفتر توسعه پایدار وزارت جهاد کشاورزی امروز گفت که فقط پسماند نیشکر استان خوزستان و ضایعات موز سیستان سه میلیون تن خوراک دام می‌تواند تولید کند.ابوالفضل رئوفی افزود:‌ 40 درصد محتویات شکمبه دام‌های سنگین هم قابلیت تبدیل شدن به خوراک دام دارد.سالانه 90 هزار تن محتویات شکمبه پس از کشتار به دست می‌آید که 40 درصد آن رقمی معادل 36 هزار تن خواهد شد.
 
طبق گزارش مرکز آمار، سال گذشته حدود 14.5 میلیون تن نهاده دامی به ارزش 7 میلیارد دلار وارد کشور شده است.
 
سالانه حدود 130 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که طبق آمار فائو نزدیک به 40 درصد آنها ضایعات می‌شوند، این میزان محصول از 18 میلیون هکتار زمین زراعی به دست می‌آید که بخشی از بقایای گیاه در زمین می‌ماند و همه اینها قابلیت تبدیل به خوراک دام دارند. 3 میلیون تن خوراک دام که از پسماند دو استان به دست می‌آید تغذیه سالانه 200 هزار راس دام را کفایت می‌کند.
 
واردات نهاده دامی همواره متناسب با نیاز نبوده و بازارهای کاذبی وجود دارد که نهاده را به چند برابر قیمت می‌فروشند در همه اینها ردپای مافیای واردات وجود دارد.
 
کارشناس حوزه بازرگانی جلال خیرخواه می گوید که به جای مافیا باید بگوییم «وارد‌کنندگان باسابقه» که اگر این فرد از اعتبار خود استفاده نکند خوراک دام به موقع به کشور نمی‌رسد زیرا بانک مرکزی ارز واردات را به موقع نمی‌دهد.
 
در مقابل، کارشناس کشاورزی ابراهیم مرادزاده معتقد است که رویه سیستم‌های دولتی که یک فرد را طی سالها بزرگ کرده‌اند اشتباه بوده و باید واردکنندگان صلاحیت دار را بیشتر کنند.
نخست با افزایش تولید داخل و استفاده از ظرفیت‌های موجود وابستگی 70 درصدی به واردات به حداقل برسد. دوم واردات با ارز آزاد جایگزین ارز نیمایی شود مافیاها زمانی که نهاده با ارز 4200 تومان وارد می‌شد ظهور کردند و در دوره ارز 28500 تومانی کم رمق‌تر شده‌اند.
                               

  بهزاد نوری
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده :


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :