موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی خانواده

a/160040 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

۸۰ درصد زوج‌های ایرانی بچه‌دار می‌شوند

  چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ — ۱۵:۱۸
تعداد بازدید : ۶۰   
 تحلیل ایران -۸۰ درصد زوج‌های ایرانی بچه‌دار می‌شوند

امکان درمان ۹۰ درصد از زوجین نابارور در کشور وجود دارد، اما دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران می‌گوید که هنوز هم «۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند».

به گزارش تحلیل ایران ۸۰ درصد زوج‌های ایرانی بچه‌دار می‌شوند

امکان درمان ۹۰ درصد از زوجین نابارور در کشور وجود دارد، اما دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران می‌گوید که هنوز هم «۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند».

«۲۴ ساله که از ازدواجم می‌گذره هزار تا دوا و درمان کردم، اما بچه‌دار نشدم» این را یکی از زوجین نابارور در یکی از مراکز درمان ناباروری می‌گوید. 

این در حالی است که دبیر انجمن باروری و ناباروری ایران حمید چوبینه در ۱۹ خردادماه به مناسبت هفته ازدواج گفت که «۲۰ درصد زوج‌های ایرانی در کشور نابارور هستند».

طبق گفته متخصصان، مسائل ناباروری در ایران بیش‌تر ناشی از بیماری‌های عدم تخمک‌گذاری است.

درباره سابقه روش‌های درمان ناباروی در کتاب «بنیان آی وی اف در ایران» ابوطالب صارمی آمده است که نخستین نوزاد از طریق روش کمک باروریGIFT در سال ۱۳۶۷ در کشور به دنیا آمده است.

با این وجود ۹۰ درصد زوجین نابارور که در سن باروری هستند، به کمک تکنولوژی‌های نوین در کشور امکان فرزندآوری دارند.

 

البته ناباروری و نداشتن فرزند مشکل جهانی است، منتها در کشور ما به خاطر موضوعات فرهنگی، تعداد ناباروری بیش‌تر نمایان است. در این اثنا طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود ۱۷/۵ درصد از جمعیت کنونی جهان ناباروری را تجربه می‌کنند، یعنی از هر ۶ نفر یک نفر نابارور است. همچنین از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱، حدود ۴۸ میلیون زوج و ۱۸۶ میلیون نفر در جهان با مشکل ناباروری روبرو بودند.

متخصص زنان و زایمان منصوره پژمان‌منش می‌گوید که در ناباروری «مشکلات هورمونی و غیرطبیعی بودن سلول‌های جنسی می‌تواند تحت تأثیر عوامل ژنتیکی باشد»، به گونه‌ای که ناهنجاری‌های ژنتیکی احتمال لقاح و بارداری را کاهش می‌دهد.

در عین حال فلوشیپ نازایی و لاپاراسکوپی پیشرفته زنان شهلا دانایی درباره علت افزایش ناباروری در این شرایط بیان می‌کند که طبق تحقیقات «آلودگی هوا و امواج رادیویی مانند امواج موبایل در کیفیت * تا حدی در * تأثیرگذار است» و علاوه بر این موارد سبک زندگی بسیار مهم است.

 

کارشناسان معتقدند اصلاح شیوه زندگی، توجه به سن باروری، درمان به موقع بیماری‌ها، مراجعه به هنگام در صورت نبود بارداری پس از یکسال اقدام (این زمان در زنان بالای ۳۵ سال پس از ۶ ماه است) می‌تواند گام مهمی برای رسیدن به هدف مشترک یعنی داشتن فرزند باشد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :