به گزارش تحلیل ایران ، حجت الاسلام مصطفی پور محمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، با اشاره به بخشهایی از سوابق اجرایی خود گفت: در اوایل انقلاب برای توجیه مردم به بندرعباس اعزام شدم تا برای انتخابات
آنها را توجیه کنم و در خرداد ماه ۵۸ تحت نظر آیت الله بهشتی کار آموزشی توجیهی و حزبی را در سه هفته پشت سر گذاشتیم و سپس به زنجان و کردستان برای مأموریتهای حزبی و امنیتی رفتم.
ویافزود: از ۲۴ شهریور سال ۵۸ به عنوان کارمند دادستانی انقلاب فعالیت خود را آغاز کردم. چند مأموریت به مازندران و شیراز رفته و برای بازدید از زندان عادل آباد شیراز و بدرفتاری با زندانیان به آنجا رفتم. سپس اول زمستان ۵۸ برای دادستان مسجدسلیمان و چند شهر خوزستان
انتخاب شدم.
ویتاکید کرد: پس از مدتی جنگ آغاز شد و بنده در خوزستان بودم. در آنجا پیوسته و هر روز بمباران هوایی داشتیم و خرداد سال ۶۱ پس از یک ماه حضور در عملیات فتح المبین، به عنوان دادستان به مشهد رفتم.
حجت الاسلام پور محمدی با اشاره به چگونگی صدور فرمان هشت مادهای امام، گفت: یک پرونده مهم در سطح ملی داشتیم و چون پرونده مهمی بود به خواست حضرت امام خدمت ایشان رفتیم و در طولانیترین ملاقات خصوصی تا آن زمان با ایشان به مدت ۴۵ دقیقه گزارشهای لازم را به ایشان
ارائه کردیم. صادقانه حتی علیه خودمان اعتراف کردم و مشکلاتی که وجود داشت را خدمت ایشان عرض کردم که پس از آن منجر به نگارش فرمان هشت مادهای مهم حضرت امام شد و امام به شدت به حقوق مردم و متهمین توجه کردند.
حجت الاسلام پورمحمدی در ادامه بیان مسئولیتهای خود از ابتدای انقلاب، اظهار کرد: از سال ۸۰ به دفتر رهبری دعوت شدم و به عنوان مسئول گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری فعال شدم. در سال ۸۴ که آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. در ابتدا بنده را به عنوان
وزیر اطلاعات دعوت به کار کرد و برنامهای در این خصوص نوشتم و سپس برای وزارت کشور معرفی شدم و ۳۳ ماه در وزارت کشور مدیریت داشتم.
ویادامه داد: پنج سال رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودم، پس از آن توسط آیت الله لاریجانی که رئیس وقت قوه قضاییه بودن به عنوان وزیر دادگستری معرفی شدم که در دولت یازدهم وزیر دادگستری شدم. پس از آن به عنوان مشاور رییس به قوه قضاییه آمدم. در زمان ریاست آیت الله
رئیسی هم به عنوان رئیس گروه مشاورین مشغول خدمت بودم.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چون از سال ۷۴ به عنوان رئیس هیات امنای مرکز اسناد که مرکزی پژوهشی و تاریخی بود فعالیت بودم پس از مشاوره در قوه قضاییه، فعالیت خود را در مرکز اسناد تا الان تداوم دادم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بیان یک پروژه موفق در زمان مسئولیتهای اجرایی خود، اذعان کرد: من با مسائل حقوقی، حقوق شهروندی، رعایت حقوق متهمین، مشکلات قضایی جامعه، چگونگی پیش گیری از جرائم و ناهنجاریها، آشنایی دارم و چون هشت سال قاضی بودم، چهار سال وزیر دادگستری
و نیز چهار سال مشاور عالی رئیس قوه قضاییه بودم؛ با این مسائل آشنا هستم، لذا همراهی و همگامی با قوا بسیار تاثیرگذار است. در عین حال باید بگویم در وزارت اطلاعات کارهای مهمی انجام شده است. به عنوان مثال زمانی که بنده معاونت ضد جاسوسی بودم پروندههای زیادی داشتیم
که از جمله بزرگترین شبکه جاسوسی عراق را که بسیار به جبههها لطمه وارد میکرد را شناسایی کردیم.
ویادامه داد: از بابت جاسوسان عراق ضربههای سختی را در سالهای آخر جنگ متحمل شده بودیم و در همین زمان بود که در استانهای غربی حضور داشتم، با آنکه با جنایتهای منافقین آشنا بودم اما با عمق فجایع و جنایات آنان بیشتر آشنا شدم.
وی ادامه داد: اینکه عراق موشکهای خود را به کجاها بزند و بازخورد عملیاتهای آنان چگونه بوده است، همه را شبکه جاسوسی منافقین به عراق اطلاع میداد و به اذعان خودشان ۷۸ هزار نفر را در داخل کشور کشته و زخمی کردند که فقط ۱۷ هزار نفر ترور شهری بوده است. همچنین
آنها سال آخر جنگ ۲۳۰۰ اسیر گرفتند و طی عملیات فروغ جاویدان خودشان که ما به آن مرصاد میگوییم، قصد داشتند به تهران بیایند و یک میلیون نفر را بکشند و تسویه کنند و به قدرت برسند. همینطور در سال ۶۸، ۳۰ نفر از جاسوسان امریکایی را شناسایی کرده و گرفتیم که در دستگاههای
مختلف از جمله وزارت خارجه وزارت نفت وزارت اقتصاد بانک مرکزی حضور داشتن جاسوسان عملیاتی داشتند که در آمریکا آموزش دیده بودند، به گونهای که بتوانند مناطقی را برای فرود هواپیماهای نظامی آماده کنند. بعد از ۲۰ سال آمریکاییها خود اعتراف کردند که بزرگترین لطمه
جاسوسی که خورده بودند همین لو رفتن تیم جاسوسانشان و دستگیری آنان بود. گزارش آن را که ماههای اول رهبری حضرت آیت الله خامنهای بود، خدمت ایشان ارائه دادیم.
حجت الاسلام پورمحمدی بیان کرد: شعار دولت خود را خرد، شادی و شادمانی قرار دادهام زیرا جامعه با خردمندی به پیش خواهد رفت. جامعه باید با نشاط و شاد باشد، به عبارتی دلش خوش و حالش خوب باشد و باید بتواند که فرهنگ، اقتصاد، علم و صنعت، شکوفا شود و لازم است، بستر
شکوفایی آن فراهم شود، به همین خاطر اسم دولت خود را «دولت قرار» گذاشتم، چون مدیر متعهد باید بر شعارهایش وفادار باشد و با مردم قرار بگذارد و سر قرارهایش بماند. مدیر باید شعارهایی بدهد که تحقق آن امکانپذیر باشد و صرف اینکه حرفی را بزنند و بعداً بگویند نشد، نمیشود.
وی ادامه داد: اولویتهای جامعه عدالت است که خواسته اصلی همه جوامع و گمشده انسانها است. انسانها از بیعدالتی و تبعیض همواره رنجیدهاند و ما باید این شعار والا و آرمان انقلاب اسلامی را با جدیت تعقیب کنیم. همچنین اگر کشور میخواهد توسعه پیدا کند، باید ثروتمند
باشد اما این ثروت باید توسط مردم شکل بگیرد، زیرا در واقع اگر مردم ثروتمند شوند، دولتشان میتواند ثروتمند باشد. اینگونه درآمد سرانه رشد پیدا میکند و اگر این اتفاق بیفتد در کنارش تولید ناخالص ملی کشور رشد میکند. وقتی که کشور ثروتمند شد، راحت میتواند به هدفهایش
برسد.
حجت الاسلام پورمحمدی عنوان کرد: قدرت به عنوان نکته سوم و تعیین کنندهای است. قدرت نرم، قدرت سخت و قدرت جامعه، قدرت فرهنگی و روانی که به معنی ایجاد امنیت ملی و داخلی است، را باید ایجاد کنیم. در ایجاد این امر باید قدرت علیه مردم نباشد بلکه رعایت حقوق عامه
صورت گرفته و قدرت برای مردم و حقوق آنان باشد. باید توجه کنیم که عدالت، ثروت و قدرت را تنظیم میکند و اینگونه جامعه شکوفا شده و حال همه خوب میشود و این امور با خردمندی صورت میگیرد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: کشور ما نه ریاست جمهوری و نه پارلمانی است، لذا نیازمند یک سامان سیاسی هستیم. از طرفی حزبی ما بسیار ضعیف است و باید تقویت شود، لذا بخشی از این کاستیها را میتوانیم با پیگیری امر سامان سیاسی و تحزب انجام دهیم.
وی با اشاره به مشکلات اداری و دیوان سالاری در کشورمان، اظهار کرد: امر دیوان سالاری ما معیوب است و ما بروکراسی اداری بسیار ناقصی که از قبل از انقلاب هم آغاز شده است، برخورداریم، لذا جز اولین کارهای من ساماندهی به نظام دیوانی کشور است، زیرا معتقدم بسیاری از
مشکلات کشور را ناشی از ضعف دیوانی میدانم.
وی ادامه داد: برخلاف برخی مدیران من آسانسوری از پایین به بالا نیامدم و پله، پله از استانهای مختلف و حوزههای مختلف از پایین سطح جامعه رشد کردم، لذا طبیعتاً با نظام اداری کشور کاملاً آشنا هستم و عدم توفیق دولتها را در ضعف نظام اداری و بروکراسی کشور می دانم.
در این خصوص باید گفت ما ناهماهنگی بین قوا داریم و با تداخلهای کاری و موازی کاریها مواجهیم. متاسفانه دولت ما بزرگ شده و بهرهوری ما به شدت کاهش یافته است و اینها گریبانگیر نظام اداری کشور است. در واقع یک رئیس جمهور رئیس نظام اداری کشور است، در نتیجه امروز
با خیلی از کاستیها روبرو هستیم و به یک جراحی اساسی نیازمندیم.
وی اظهار کرد: ما نیازمند رشد اقتصادی، افزایش تولید ناخالص ملی و سرانه ملی هستیم تا قدرتمند شویم و بتوانیم به اهدافمان برسیم.
حجت الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سوال که با گزارشگران فساد که حتی ممکن است از دولت انتقاد کنند، چه برخوردی خواند کرد، گفت: با تجربه سنگینی که در مبارزه با فساد دارم، زیرا کمتر کسی در مدیریت ضد فساد به اندازه بنده حضور داشته است. باید بگویم یکی از راهکارهای
اساسی مبارزه با فساد شفافیت است و برای شفافیت نیازمند دولت الکترونیک هستیم و البته نه این دولت الکترونیک دست و پا شکسته فعلی که حتی مزاحم و ناکارآمد است. پس اگر شفافیت الکترونیک به شکل صحیح پیاده شود، مطمئن هستم فساد به شدت کارش خواهد یافت و تجربه جهانی هم
این را میگوید و این فقط تجربه ما نیست.
وی با اشاره به موضوع تبادل آزاد اطلاعات، ادامه داد: یکی از ارکان شفاف سازی, آزادی تبادل اطلاعات است و کارگزار و میدان دار این شفافیت، رسانهها و مردم هستند. باید به مردم گزارش بدهیم و به گزارشگران مردمی احترام بگذاریم. خبرنگاران و رسانهها هر نوع که میخواهند
از دولت گزارش بدهند، بدهند. حتی اگر به دروغ و خلاف گزارش بدهند سعی میکنیم به آنها توضیح داده و به مردم آگاهی بدهیم که این اطلاعات خلاف است، ولی جلوی گزارشها را نخواهم گرفت. آزادی عمل در اطلاع رسانی و گردش آزاد اطلاعات را باید داشته باشیم، زیرا این موضوع
به خود ما بیشترین کمک را میکند، البته ضریب خطا هم دارد که با هوشمندی آن را به حداقل میرسانیم، ولی از فعالیت خبرنگاران باید خوشحال باشیم و پاداش بدهیم.