موضوعات ‌مرتبط: سیاسی سیاست خارجی

a/160199 :کد

باقری در بغداد، اربیل و سلیمانیه

قدردانی و تأکید بر شراکت پایدار

  یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ — ۰۶:۰۴
تعداد بازدید : ۲۸   
 تحلیل ایران -قدردانی و تأکید بر شراکت پایدار

سرپرست وزارت امور خارجه در سفری ۲ روزه به بغداد، اربیل و سلیمانیه ضمن قدردانی از همدردی دولت و ملت عراق در پی ضایعه اخیر و تأکید بر تداوم سیاست همسایگی، ۲ کشور را ۲ رکن ثبات منطقه و شرکایی پایدار کرد

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس به عراق، صبح پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه، فرودگاه مهرآباد تهران، مقصد بغداد؛ پنجمین مقصد سفر خارجی سرپرست وزارت امور خارجه ایران علی باقری در دو هفته اخیر و پس از سفرهایی که به لبنان، سوریه، ترکیه و روسیه داشت.

 

سفری با هدف قدردانی از دولت و مردم عراق پس از همدردی آنها با دولت و مردم ایران در پی پرواز اردیبهشت و مشارکت مقامات عالیرتبه عراقی از جمله نخست‌وزیر، رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور در مراسم بزرگداشت و تکریم شهدای خدمت در تهران و تأکیدی بر تداوم رویکرد همسایه محور که دولت سیزدهم آن را سر لوحه سیاست خارجی خود قرار داد و تأکیدی دوباره بر مناسبات راهبردی دو کشور و علاوه بر آن رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه به ویژه شرایط جاری در غزه.

 

سفری که قرار بود ۱۶ روز قبل (هشتم خرداد ماه) برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری شهید آیت‌الله رئیسی به کشور دوست و همسایه انجام شود و در برنامه کاری رئیس جمهور جدید هم قرار خواهد داشت.

* حضور در محل یادمان شهید سلیمانی

هواپیمای حامل سرپرست وزارت خارجه و هیأت همراه بعد از یک ساعت و ۱۰ دقیقه وارد فرودگاه بغداد شد و علی باقری در بدو ورود مورد استقبال محمدحسین بحرالعلوم معاون وزیر خارجه عراق، محمدکاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد و کارکنان این سفارتخانه قرار گرفت. 

حضور در محل یادمان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان و قرائت فاتحه و نثار تاج گل به مقام شامخ شهدا، نخستین برنامه باقری در بغداد بود.

 

* دیدار با فؤاد حسین

این نخستین سفر باقری به عراق پس از عهده‌دار شدن سرپرستی وزارت امور خارجه بود. او ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۲ برای برگزاری نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و عراق و همچنین رایزنی با مقامات سیاسی عالی رتبه این کشور به بغداد سفر کرده بود. 

سرپرست دستگاه دیپلماسی بلافاصله بعد از ورود به بغداد راهی وزارت امور خارجه عراق شد و مورد استقبال فؤاد حسین قرار گرفت و دو طرف پس از آن به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند و پایان بخش آن نشست خبری مشترک بود. 

فؤاد حسین در این نشست با بیان اینکه شهادت مسؤولان ایرانی، رئیس جمهور محترم و دوست و همکارم را تسلیت می‌گویم، حضور هیأت‌های عراقی در تهران به منظور تسلیت شهدا را نشانگر میزان عمق روابط قوی و متین دو کشور خواند.

* همراهی، همسویی و همبستگی ایران و عراق ابدی است

اوضاع غزه و ضرورت برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و مباحث مطرح شده درباره گسترش جنگ به جنوب لبنان و تاثیرات آن بر منطقه از جمله مواردی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در این نشست به آن اشاره کرد.

باقری هم با بیان اینکه قدردان حضور، همدردی و همدلی دولت و ملت عراق با دولت و ملت ایران در پی ضایعه بزرگ اخیر هستیم، گفت که این سرشت مناسبات برادرانه ایران و عراق است که در غم و شادی کنار هم هستند و باقی خواهند ماند.

اینکه همراهی، همسویی و همبستگی ایران و عراق ابدی است، نگاه راهبردی ایران، تحکیم پیوندهای همکاری همه جانبه با عراق، اینکه «نقاط مشترک ما آنقدر زیاد است که اگر بخواهیم دنبال نقاط اختلاف بگردیم باید از ذره بین استفاده کنیم»، ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه و دارای مسؤولیت منطقه‌ای برای تحکیم پایه‌های امنیت و صلح در منطقه، دو شریک پایدار که پایدار باقی خواهند ماند، از جمله مواردی بود که این دیپلمات عالیرتبه ایرانی در این نشست خبری به آن اشاره کرد.

باقری همچنین به اوضاع جاری در غزه هم پرداخت و بر ضرورت تجمیع ظرفیت‌های کشورهای اسلامی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، توقف حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی آمریکا از این رژیم و ... تأکید کرد و نسبت به خطای احتمالی رژیم صهیونیستی در گسترش دامنه جنگ در منطقه هشدار داد.

 

* دیدار با عبداللطیف رشید

دیدار با عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق که ۵ خرداد ۱۴۰۳ به‌ منظور عرض تسلیت به دولت و ملت ایران به تهران سفر کرده بود، برنامه بعدی باقری در بغداد بود.

* تأکید السودانی بر تداوم مسیر تقویت روابط با ایران

وی پس از آن هم به دیدار محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق رفت و براساس اعلام دفتر نخست‌وزیری السودانی در این دیدار ضمن تسلیت مجدد به مناسبت شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران گفت که عراق به مسیر تقویت روابط با ایران و همکاری سازنده بین دو کشور ادامه می‌دهد. براساس اعلام دفتر نخست‌وزیری عراق موضوع پروژه جاده توسعه و اوضاع غزه از جمله مواردی بود که در این دیدار مطرح شد.

لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران از هرگونه ابتکار و پروژه در مسیر توسعه عراق از جمله احداث جاده توعه که بندر فاو در عراق را از طریق موصل به ترکیه متصل می‌کند، استقبال می‌کند گرچه ایران بر این اصرار دارد که مسیر شرقی - غربی هم در این پروژه گنجانده شود تا همگرایی بیشتر دو کشور را رقم بزند.

* تأکید بر ادامه تلاش‌ها برای پیگیری پرونده ترور سردار

سرپرست دستگاه دیپلماسی از آنجا هم با حضور در محل شورای عالی قضایی عراق با فائق زیدان رئیس شورا دیدار و گفت‌و‌گو کرد. خبرنگار فارس مطلع شد که رئیس شورای عالی قضایی عراق در این دیدار بر تداوم تلاش‌ها برای پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی تأکید کرده است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :