موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/160212 :کد

در نشست خبری ستاد انتخاباتی خارج از کشور

۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور داریم

  یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ — ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۲۳   
 تحلیل ایران -۳۴۴ صندوق اخذ رای در خارج از کشور داریم

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور گفت: از ۱۳۸ نمایندگی ایران که در خارج از کشور فعال هستند نامه‌هایی را برای ارسال اقلام لازم دریافت کردیم.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از ایرنا، علیرضا محمودی رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور وزارت خارجه صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود با خبرنگاران اظهارداشت: ما در وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در سال آینده در حال برنامه ریزی و آمادگی بودیم و با حادث شدن آن واقعه تلخ برای شهدای خدمت، برنامه‌ها تغییر کرد و ما با نمایندگی‌های خارج از کشور تماس گرفتیم و از آنها برآورد اولیه برای برگزاری ‌انتخابات را درخواست کردیم.

وی گفت: از ۱۳۸ نمایندگی ایران که در خارج از کشور فعال هستند نامه‌هایی را برای ارسال اقلام لازم دریافت کردیم که پس از هماهنگی دوستان ما با وزارت کشور تعرفه‌های لازم را برای بیش از ۳۴۴ صندوق اخد رای ارسال کردیم.

محمودی افزود: در هفته جاری تمام اقلام و تجهیزات به دست نمایندگی های ایران خواهد رسید. در تماس با آنها اطمینان لازم از برگزاری انتخاباتی خوب را داریم.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه تصریح کرد: همکاران من از دفتر حفاظت منافع در واشنگتن و دفتر نمایندگی ایران در نیویورک اطلاع دادند که هماهنگی لازم برای صندوق سیار در حوزه آمریکا را انجام دادند. در حوزه کشورهای همسایه هم پیگیری‌های لازم‌ انجام شده و باتوجه به حضور ایرانیان در کشورهای مختلف منطقه در عراق ۲۶ صندوق اخد رای داریم و تلاش می‌کنیم صندوق های سیار را هم در آن کشور داشته باشیم.

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص بیانیه اخیر سفارت ایران در ایتالیا مبنی بر اینکه برخی به دنبال اختلال در رأی دادن ایرانیان مقیم در ایتالیا دارند، اظهارداشت: بر اساس آنچه که سفیر ما در ایتالیا خبر داد، تعداد اندکی قصد داشتند برخی ایرانیان حاضر در ایتالیا را تحت تاثیر قرار دهند ولی در بیانیه‌ای که سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا صادر کرد گفت که با رابزنی‌های انجام شده با مقامات ایتالیا زمینه برای حضور ایرانیان در انتخابات کاملا فراهم است.

وی ادامه داد: ما نگرانی در این خصوص نداریم و توقع داریم که ایرانیان مقیم در ایتالیا هم بتوانند به راحتی در انتخابات شرکت داشته باشند.

محمودی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا در خصوص شرایط اخذ رأی برای حجاج ایرانی در مکه و مدینه نیز افزود: در خصوص حجاج نیز پیش بینی‌های لازم برای اخد رأی از ایرانیان در بیت الله الحرام داریم و این موضوع قطعا در سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری ما در جده فراهم است. سفیر و سرکنسول محترم ما در آن کشور نیز رایزنی‌های لازم را برای فراهم کردن شرایط جهت حضور حجاج ایرانی در انتخابات انجام داده اند.

وی ادامه داد: در حوزه کانادا ایرانیان حاضر در این کشور درخواست داشتند که شرایط برای اخذ رأی آنها فراهم شود که ما نیز با مقامات کانادا تماس داشتیم تا این موضوع برای آنها فراهم شود و در حال حاضر منتظر پاسخ آنها هستیم تا ببینیم ان‌شالله این حق شهروندان ایرانی هم لحاظ شود.

محمودی افزود: صندوق های اخذ رأی حتما در نمایندگی های ایران در سفارتخانه و سرکنسول‌گری‌های ما دایر است و در کشورهایی که ایرانیان در بخش های مختلف آن کشورها حضور دارند نمایندگان ما با مقامات آن کشورها صحبت کردند که در بخش‌های مختلف آن کشور صندوق رأی فراهم شود. در انگلیس ۱۰ صندوق رای داریم و در آلمان به غیر از ۴ نمایندگی ایران، در شهر بُن نیز صندوق اخد رأی فراهم شده است.

مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه افزود: در عراق ما در ۶ حوزه رأی گیری و ۲۳ صندوق اخد رأی داریم که از جمله در سلیمانیه و اربیل نیز صندوق رأی را فراهم کردیم و حتما در آنجا هم آرای ایرانیان را اخذ خواهیم کرد. داشتن گذرنامه یا کارت ملی یا شناسنامه لازم است، یعنی داشتن حداقل یکی از این مدارک کافی است.

وی ادامه داد: اتباع ایرانی ما در خارج از کشور با شور و شوق خود را برای شرکت در انتخابات آماده می‌کنند.

محمودی در خصوص میزان مشارکت در خارج از کشور نیز گفت: ایرانیان خارج از کشور در شمای کلی به کشورشان علاقه‌مندند. بحث مهم انتخابات برای آنان‌ اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در همین چند هفته ما بازخوردهای دلگرم کننده‌ای داشتیم و در همین چند روز بیش از ۱۵ پیام برای مشارکت ایرانیان مقیم کانادا دریافت کردیم که خواستار مشارکت بودند. همچنین برخی از دانشجویان ایرانی در آمریکا نیز خواستار مشارکت شدند.

مدیرکل کنسولی وزارت‌ امور خارجه‌ تصریح کرد: بازخوردهای دریافتی ما حاکی از حضور پرشور هموطنان در محل صندوق های اخذ رأی است. لازم به ذکر است که در آمریکا بیش از ۳۰ صندوق اخذ رای داریم که بیشترین میزان صندوق رأی ما است.

وی افزود: انتخابات بر اساس قانون راس ساعت مشخصی شروع می‌شود و بر اساس ساعت محلی برای اتباع ایرانی درب‌های محل اخذ رای باز می‌شود. در برخی از کشورهایی که ساعتشان جلوتر از ما است بر اساس همان ساعت محلی رای‌ها اخذ می‌شود. پس از پایان ساعت رای گیری بر اساس قانون همکاران من صندوق‌ها را باز می‌کنند و شمارش می‌کنند و نتیجه به وزارت کشور ارسال می‌شود.

محمودی در خصوص نحوه اخذ رای از زندانیان خارج از کشور نیز تصریح کرد: این موضوع متفاوت است. سفرا و کنسول‌های ما برای اخذ آرای ایرانیان محبوس اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: این موضوع بستگی به نوع تعامل آن کشورها دارد و امیدوارم بتوانیم آرای زندانیان ایرانی را اخذ کنیم. در دفعه قبل ما توانستیم در برخی موارد صندوق را به زندان ببریم و آرا را اخذ کنیم. حتی اگر در یک کشور تعداد اندکی ایرانی داشتیم ما جهت داشتن صندوق اخذ رای تلاش کردیم.

رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور به خصوص رای اولی‌ها توضیح داد: همه ایرانیانی که سن آنها به سن قانونی رسیده می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. در خارج از کشور داشتن شناسنامه یا کارت ملی یا گذرنامه معتبر کفایت می‌کند. ما از همه اتباع ایرانی استقبال می‌کنیم. آمار دقیقی از رای اولی‌ها فعلا وجود ندارد اما بعد از انتخابات حتما آمار منتشر خواهد شد.

مدیرکل کنسولی وزارت خارجه در خصوص اعزام ناظر به نمایندگی‌ها گفت: این امر همیشه وجود دارد. هیات‌هایی برای نظارت در نظر گرفته شده و ناظرین شورای نگهبان در خارج از کشور هم حضور خواهند داشت.

وی در پایان با اشاره به در نظر گرفتن شرایطی برای عدم ایجاد ناامنی در روز انتخابات خاطرنشان کرد: ملاقات‌هایی را داشتم و از مقامات خواستیم تا امنیت کامل حوزه‌ها را تامین کنند. ان‌شالله بدون مشکل خاصی این روند ادامه پیدا می‌کند و سفرای ما پیگیری می‌کنند تا امنیت شهروندان ایرانی تامین شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :