موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی جامعه

a/160309 :کد

چگونه دختری نابیناو ناشنوا نویسنده‌ای جهانی شد؟

تحلیل ایران

  ﺳﻪشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ — ۱۰:۵۹
تعداد بازدید : ۳۳   
 تحلیل ایران -چگونه دختری نابیناو ناشنوا نویسنده‌ای جهانی شد؟

نمایش رادیویی «معجزه» به کارگردانی ایوب آقاخانی در ۷ قسمت تولید و پخش شده است.

به گزارش تحلیل ایران، «معجزه» از آثار ویلیام گیبسون است که به زندگی هلن آدامز کلر نویسنده نابینا و ناشنوای آمریکایی می‌پردازد. بر اساس این رمان فیلمی سینمایی در سال ۱۹۶۲ با کارگردانی آرتور پن ساخته شد. این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای نقش‌آفرینی آن بنکرافت و اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای نقش‌آفرینی پتی دوک، از آن خود کند.

 

ایوب آقاخانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده تئاتر که در عرصه نمایش‌های رادیویی نیز فعالیت مستمر و مؤثری دارد، در راستای معرفی آثار ادبی و دراماتیک ایران و جهان به سراغ رمان «معجزه» گیبسون رفته است و نمایشی رادیویی در ۷ قسمت را بر اساس این رمان تولید و پخش کرده است. این رمان توسط محمد امیریاراحمدی برای رادیو تنظیم شده است.

 

هلن، دختر نوباوه خانواده کلر بر اثر بیماری مرموزی قدرت بینایی و شنوایی‌اش را از دست می‌دهد. پس از شش سال تلاش نافرجام پزشکان برای معالجه‌اش، خانواده او تصمیم می‌گیرند از مؤسسه آموزش به کودکان نابینا تقاضای کمک کنند.

پس از اینکه وظیفه آموزش هلن به این مؤسسه سپرده می‌شود، آموزگار جوانی به نام آنی سولیوان که خود در گذشته از مشکل نابینایی رنج می‌برد، مسؤولیت هلن را می‌پذیرد. آنی پس از تحمل مصائب بسیار در دوران کودکی و مرگ دردناک برادر کوچکش در نوانخانه، توانسته بود با حمایت مدیر مؤسسه، علاوه بر درمان چشم‌هایش، بهترین فارغ‌التحصیل و معلم مؤسسه «پرکینز» شود. وی پس از خداحافظی با دوستان و شاگردان کوچکش، به سوی شهری دوردست در جنوب و ملک خانواده کلر به راه افتاد.

در اولین روز آموزش، آنی متوجه شد که هلن کوچک، موجودی است وحشی که از هرگونه نظم‌پذیری گریزان است و بدون وادار ساختن وی به اطاعت و حرف‌شنوی، امر آموزش ناممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل تصمیم گرفت تا به دور از ملاحظات، هلن را مجبور به اطاعت و رعایت نظم کند و این برای کاپیتان کلر یعنی بی‌حرمتی و تعرض به شئونات خانواده کلر.

 

از همین‌رو کاپیتان سعی کرد تا آنی را از شیوه‌ای که در برابر هلن به کار گرفته، باز دارد و آنی هم در مقابل، سرسختانه کوشید تا کاپیتان را متقاعد کند که مشکل هلن پیش از هرچیز، ناشی از حمایت‌ها و محبت‌های بی‌رویه آنها است. بالاخره بعد از گذشت ۲ ماه، آنی با تهدید به ترک هلن و با وساطت خانم کاتی موفق شد رضایت کاپیتان را برای دورساختن هلن از محیط خانه جلب کند و کاپیتان برخلاف میل باطنی‌اش، مجبور شد تا هلن را به مدت ۲ هفته و بدون هیچ نظارتی از جانب خانواده، در اختیار آنی قرار دهد.

 

عاقبت آنی، به همراه هلن و مستخدمی جوان، به کلبه‌ای متروک در آن سوی باغ، نقل مکان کردند تا در آنجا بدون مزاحمت دیگران، هلن را آموزش دهد و ….

بازیگران اولین قسمت نمایش رادیویی «معجزه «به ترتیب اجرا عبارتند از شهین‌دخت نجف‌زاده، احمد گنجی، شیرین سپه‌راد، عبدالعلی کمالی، ماندانا اصلانی، مهدی طهماسبی، راضیه مومیوند، مونا صفی، هنگامه محمودی، علی میلانی، فریبا طاهری، با حضور مهین نصری در نقش «عمه ایو».

 

محمدرضا قبادی‌فر افکتور، رضا طاهری صدابردار و مهتاب امینی تهیه‌کننده دیگر عوامل نمایش رادیویی «معجزه» هستند.

نخستین قسمت نمایش رادیویی «معجزه» را با مدت زمان ۲۰ دقیقه و ۴۵ ثانیه بشنویم.

                               

  تحلیل ایران
  تحریریه تحلیل ایران
  آدرس ایمیل : info@tahlileiran.ir
  آدرس سایت/وبلاگ:
  از همین نویسنده :


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :