موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی راه و شهر سازی

a/160347 :کد

بهره‌برداری راه‌آهن رشت ـ کاسپین با حضور مخبر

بهره‌برداری راه‌آهن رشت ـ کاسپین

  چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ — ۱۲:۴۱
تعداد بازدید : ۱۳۸   
 تحلیل ایران -بهره‌برداری راه‌آهن رشت ـ کاسپین

راه‌آهن رشت کاسپین با حضور سرپرست رئیس جمهوری و دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان فردا پنج شنبه به بهره برداری می رسد.

به گزارش تحلیل ایران،  راه‌آهن رشت به کاسپین یک پروژه بزرگ حمل و نقل در ایران است که ارتباط بین شمال و جنوب کشور را تسهیل می‌کند و برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 

این پروژه شامل احداث خط راه‌آهن از شهر رشت استان گیلان تا شهر کاسپین در استان گلستان است،  این خط راه‌آهن اهمیت زیادی برای ارتباط مناطق شمالی و جنوبی ایران دارد و بهبود حمل و نقل مسافران و بار در این منطقه را فراهم می‌کند و باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق می‌شود و از مزایای حمل و نقل ریلی برخوردار است. 

 

قرار بود این پروژه که اوایل امسال تکمیل شده بود با حضور شهید جمهور به بهره برداری برسد ولی این مهم میسر نشد، با این حال قرار است که این پروژه فردا پنجشنبه 31 خرداد با حضور محمد مخبر سرپرست

 

ریاست‌جمهوری،  مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان و سفرای چند کشور و با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب به بهره‌برداری می‌رسد. 

این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم می‌سازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است،   راه آهن رشت- کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود و این پروژه مهم به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

راه‌آهن رشت- بندرکاسپین به طول 37 کیلومتر با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. 

 

کل مبلغ هزینه شده برای پروژه ریلی رشت - کاسپین 3,500 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 600 میلیارد تومان در دولت قبل و 2,300 میلیارد تومان تاکنون در دولت سیزدهم هزینه شده و 600 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران باقی مانده است.

این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌کند که ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر است.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :