موضوعات ‌مرتبط: سیاسی احزاب و تشکل ها

a/160380 :کد

در برنامه «میزگرد اقتصادی» مطرح شد؛

پورمحمدی: از کنار تحریم ساده‌انگارانه عبور نکنیم

  چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ — ۲۳:۴۵
تعداد بازدید : ۲۳   
 تحلیل ایران -پورمحمدی: از کنار تحریم ساده‌انگارانه عبور نکنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی در گرو دو شریک روابط بین‌المللی و مسائل داخلی است، گفت: فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار مساله تحریم با ساده‌ساز

به گزارش تحلیل ایران ، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه چهارشنبه - ۳۰ خرداد- در در برنامه «میزگرد اقتصادی» که از شبکه یک رسانه ملی پخش شد، گفت: مساله اقتصاد مساله مهم امروز کشور و دغدغه جدی مردم است، کارشناسان با اعداد و ارقام و کم و کاستی‌ها آشنا هستند، اما مردم مشکلات را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند.

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در گفت‌وگو با کارشناسان همه متفق القول هستند که حل مشکلات اقتصادی صرفا اقتصادی و راهکار اقتصادی ندارد؛ اکنون خانواده‌ها آزرده خاطر هستند، در این مرحله از انتخابات باید روشن می‌کنیم روند آینده مدیریت کشور چه رویکردی دارد و چه تحولات اقتصادی را رقم خواهد زد.

 

وی گفت: حل مشکلات اقتصادی در گرو دو شریک روابط بین‌المللی و مسائل داخلی است، تا زمانی که مسائل بین‌المللی خوب درک نکنیم و تحلیل نکنیم موفق نمی‌شویم؛ فرمول‌های اقتصادی باید دقیق انتخاب شود، از کنار مساله تحریم با ساده‌سازی و ساده‌انگاری نمی‌توان عبور کرد. 

 

وفاق و اعتماد نباشد اقتصاد عقیم می‌ماند

پورمحمدی گفت: در دو دهه گذشته درگیر تحریم‌های شدید هستیم که اگر به خوبی به آن توجه نکنیم و در رفع آن همت نکنیم و از سوی دیگر در مسائل داخلی مباحث مختلفی که به ایجاد یک وفاق و اعتماد برای حل مشکلات نشود، راه‌حل‌های اقتصادی عقیم خواهد ماند و به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. 

 

نامزد چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در اوایل دهه ۹۰ تقریبا با اقتصادهای موفق هم‌پا بودیم، اما در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته دچار افت جدی شدیم در حالی که قرار بود در ۱۴۰۴ اقتصاد اول منطقه باشیم، ولی موفق نشدیم. 

 

دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم

 

وی افزود: در حوزه داخلی نیز به جای اینکه چاره‌اندیشی در رفع تحریم داشته باشیم، دچار خود تحریمی و تشدید تحریم بیرونی شدیم و آسیب‌ها و بسترهای معیوب را تقویت کردیم و دچار رانت‌های مخرب و تشدید رانت‌ مانند رانت اعطای وام و تسهیلات شدیم.

 

پورمحمدی اظهارداشت: اعطای تسهیلات معمولا در جهت رشد اقتصادی، رشد تولید و فعال کردن چرخه اقتصادی است، اما وام منجر به ایجاد رانت و فسادهای و موقعیت برتر افراد دریافت‌کننده، بنگاه‌های پرداخت‌کننده شده است و رانت نگران‌کننده‌ای را ایجاد کرد. 

 

نامزد چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نکته دیگر رانت انرژی است که از گذشته وجود داشته است، اما در سال‌های اخیر با ازدیاد مصرف، سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار رانت انرژی می‌دهیم که اقتصاد را دچار چالش کرده است و مزایای این رانت نصیب افراد و بخش‌های خاص شده است. 

 

قوت مردم و نظام اقتصاد تاب‌آوری ایران را نشان داد 

پورمحمدی بیان کرد: موضوع دیگر رانت ارز ترجیحی است در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۴۰ میلیارد دلار ار ارز ترجیحی استفاده کردیم، تفاضل این ارز ترجیحی و ارز بازار که در جهت تسهیل زندگی شهروندان بود آنچان کارآمد نبود و به نفع گروه‌های خاصی بود.

 

وی گفت: طبق محاسبه‌ای که انجام دادم در چین از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در خصوص حوزه مواصلاتی این کشور ۲۴۰ میلیارد از ارز ترجیحی برای بزرگترین طرح توسعه‌ای خود استفاده کرده است، رانت دیگر مجوزها و قیمت‌گذاری است و این عوامل موجب تشدید تحریم و تشویق تحریم‌کنندگان شد و به مردم فشار آورد و دهک‌های فقیر، فقیرتر و به تعداد آنها افزوده شد و فاصله دهک‌های برخوردار و نیازمند نیز افزایش یافت و این چرخه قابلیت ادامه ندارد و به شدت شرایط اقتصادی کشور را مختل و ویران می‌کند. 

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌کنندگان به فروپاشی اقتصاد ایران می‌اندیشند اما این قوت مردم و نظام اقتصاد ما بود که تاب‌آوری نشان داد و به این تاب‌آوری شک نداریم، اما فشارها زیاد و آسیب‌ها جدی است و با بی‌تدبیری این آسیب‌ها بیشتر شد. 

 

وی با بیان اینکه اعتماد تا حد زیادی بین طیف‌های فعال و توده مردم از بین رفته است، اظهارداشت: به یک اعجاز زمینی نیاز داریم و آن اعتماد است، باید مردم به ما اعتماد کنند، اگر اعتماد مردم جلب شود انرژی فشرده، متراکم، متنوع و خلاق ملی به کمک حل مشکلات اقتصادی می‌آید و شتاب اقتصادی را در جایگاه مناسب خود قرار می‌دهد. 

 

این گزارش در حال تکمیل است...

 

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران، جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :