موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی بین الملل

a/160498 :کد

پیشگویی از آینده بی‌بچه‌های غربی

آزاده زینوند

  شنبه ۰۲ تیر ۱۴۰۳ — ۱۵:۵۰
تعداد بازدید : ۱۰۲   
 تحلیل ایران -پیشگویی از آینده بی‌بچه‌های غربی

با کاهش آمار زاد و ولد در غرب، این روزها حتی حیوانات خانگی هم نتوانسته‌اند مرهمی بر تنهایی کهنسالان باشند.

به گزارش تحلیل ایران: اصلاً از بچه حالم بهم می‌خورد، دوست نداشتم مادر شوم، اما حالا در سن ۷۰ سالگی به شدت پشیمان هستم» این را اليزابت یک زن انگلیسی می‌گوید که توانایی نگهداری از «روکا» سگ خانگی‌اش را ندارد.افزایش جمعیت کهنسال در غرب که دیگر توانایی انجام برخی کارها را ندارند، به یک چالش جدی تبدیل شده است، برای همین آزمایشگاه خانه هوشمند دانشگاه آبریستویث ولز، برای کسانی که توانایی نگهداری حیوان خانگی را ندارند، اژدهای رباتیک در ۲۹ خردادماه جاری طراحی کرده است.با این وجود نرخ باروری کل بریتانیا در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد خود رسید، یعنی هر زن به طور میانگین در انگلستان و ویلز ۱/۸۵ کودک به دنیا آورده است، حال برای ثبات جمعیت کل انگلیس باید این رقم ۲/۱ باشد.
 
روند پیری در انگلیس از اواخر دهه ۴۰ میلادی شروع شده است. طبق آمار سازمان ملل جمعیت از جمعیت ۶۰ میلیون نفری انگلیس و ولز، ۱۲ میلیون نفر آن‌ها سالمندان هستند.
 
با این وجود مجله تخصصی لنست انگلستان پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۱۰۰، نرخ زاد و ولد در ۱۹۸ کشور ثابت و تنها شش کشور شامل ساموآ، تونگا، سومالی، نیجر، چاد و تاجیکستان بیش از ۲.۱ فرزند برای هر زن خواهد بود.
 
این در حالی است که بر پایه گزارش سازمان ملل نرخ زاد و ولد جهانی بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۱، از حدود ۵ به ۲.۲ کاهش یافته و تا پایان قرن به ۱.۶ خواهد رسید، به طوری که در ایران هم در کنار کاهش زاد و ولد، جمعیت رو به پیری است. در واقع با این روند جمعیت جهان در دهه ۲۰۸۰ میلادی به ۱۰.۴ میلیارد نفر خواهد رسید؛ یعنی ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر بیش‌تر از جمعیت کنونی جهان.
مدیر اجرایی موسسه جمعیت و توسعه برلین کاترینا هینتس با تأکید بر اینکه روند کاهش زاد و ولد اروپا و آمریکا ادامه دارد، می‌گوید که تغییر نگاه زنان غربی بر فرزندآوری به این راحتی‌ها نیست، در نتیجه نباید انتظار داشت مسیر کلی رشد جمعیت تغییر کند.اما محقق دانشگاه آکسفورد مکس رُزر درباره عدم تمایل فرزندآوری زنان غربی می‌گوید «افزایش هزینه برای تربیت فرزندان آن‌ها را از بچه‌دار شدن منصرف کرده است»، زیرا عمدتاً این کودکان بدون پدر بزرگ می‌شوند.
 
هر چند در بسیاری از کشورهای غربی از طرح‌های تشویقی و ارائه تسهیلات ویژه برای افزایش تمایل والدین به بچه‌دار شدن استفاده کردند، اما در برخی کشورهای مسأله مسکن یک مانع بزرگ است، به اعتقاد کارشناسان غربی سروسامان دادن به اقتصاد و اشتغال جوانان همراه با چارچوب خانواده پایدار در فرزندآوری و آینده بهتر برای سپری کردن دوران کهنسالی مؤثر است.برای خواندن بیشتر گزارش‌ها در این حوزه به صفحه ‎‎@Life_Fars و ‎‎@Family_Life مراجعه کنید.
                               

  آزاده زینوند
 
  آدرس ایمیل :
  آدرس سایت/وبلاگ:


  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :