موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/160517 :کد

معرکه‌گیری ظریف برای پزشکیان

آمادگی زاکانی برای مناظره با روحانی

  یکشنبه ۰۳ تیر ۱۴۰۳ — ۰۵:۴۷
تعداد بازدید : ۴۷   
 تحلیل ایران -آمادگی زاکانی برای مناظره با روحانی

روز مانده به برگزاری انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اخبار مربوط به کاندیداها و آخرین اظهارات‌شان را می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

به گزارش تحلیل ایران: روزشمار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ۷ روز مانده تا زمان برگزاری انتخابات رسیده و طبق جدول زمانبندی برنامه‌های تبلیغاتی ۶ کاندیدای تأیید صلاحیت شده، روز گذشته (جمعه -۱ تیر ماه ۱۴۰۳)، سومین مناظره نامزدهای انتخابات با موضوع فرهنگی-اجتماعی برگزار شد.

 

روز گذشته «مسعود پزشکیان» فعالیت تبلیغاتی‌ای غیر از حضور در سومین مناظره انتخاباتی نداشت اما «محمدجواد ظریف» که این روزها شهر به شهر در حال تبلیغات برای پزشکیان است، با سفر به کاشان در حسینیه چهل‌تن این شهر سخنرانی کرد؛ سخنرانی که به درگیری و تشنج کشیده شد و ظریف نیز به سیاق گذشته با ادبیات و لحنی عصبی، با افرادی که به انتقاد از او به آمده بودند برخورد کرد. وزیر سابق امور خارجه در این همایش انتخاباتی سخنانی در خصوص ماجرای مهسا امینی مطرح کرد که مورد استقبال رسانه‌های ضدانقلاب قرار گرفت. او با ادبیاتی تند خطاب به برخی افراد حاضر در حسینیه چهل‌تن گفت: «ما بر خلاف اقلیت پررو دنبال غوغاسالاری و خفه کردن صدای مخالفت نیستیم، دنبال این هستیم که مخالف سخن بگوید، [اما] شما به اسم شهدا صدای مخالفانتان را خفه کرده‌اید، آیا صحبت‌های شهید سلیمانی را نشنیده‌اید که گفت دختران بدحجاب دختر من هستند؟ آیا نشنیدید؟ چرا توی سرش باتوم زدید؟ با خون شهدا کاسبی نکنید»

 

همایش انتخاباتی مسعود پزشکیان با سخنرانی ظریف در کاشان در حالی به درگیری با منتقدین ظریف کشیده شد که ظریف در سخنرانی‌اش مدعی شد: «دو قطبی‌سازی به ضرر روند رأی‌گیری است. من به دنبال دو قطبی‌سازی نیستم، بلکه به دنبال فرستادن مردم پای صندوق رأی هستم»

 

«محمدباقر قالیباف» نیز همانند پزشکیان روز گذشته را برای حضور در سومین مناظره انتخاباتی صرف کرد. اما در این میان، سخنگوی ستاد انتخابات قالیباف در واکنش به ادعاهایی مبنی بر انصراف قالیباف از ادامه رقابت‌ها گفت: «اظهارنظرهای اینگونه پیش از آغاز دور دوم مناظرات اقدامی غیر هوشمندانه، غیراخلاقی و خلاف وحدت مورد انتظار جبهه انقلاب و عموم مردم شریف ایران است». محمدانور بجار زهی که در واکنش به سخنان «علی خضریان» از اعضای ستاد سعید جلیلی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ظاهراً برخی دوستان تجربه تلخ سال ۹۲ را فراموش کرده‌اند؛ آقای قالیباف و نیروهای ایشان شدیداً به دنبال وحدت و مدافع آن هستند و البته که عقلانیت انقلابی حکم می‌کند که همه ما امروز به دنبال این مساله باشیم»

 

گفتنی است «علی خضریان» نماینده مردم تهران و عضو ستاد سعید جلیلی با انتشار توئیتی مدعی شده بود که «اگر طبق نتایج نظرسنجی‌ها امکان رأی‌آوری برای قالیباف کمتر باشد، احتمالاً از عرصه کنار بکشد»

 

«سعید جلیلی» نیز روز گذشته هیچ کنش تبلیغاتی خاصی نداشت. اما آن‌چه دیروز مورد توجه قرار گرفت، کشمکش برخی اعضای ستادها و رسانه‌ها در اعلام نتایج «نظرسنجی صداوسیما» به نفع نامزد مطبوعشان بود. «رجانیوز» سایت نزدیک به جبهه پایداری و حامی جلیلی ضمن تکذیب برخی نظرسنجی‌ها با عنوان «نظرسازی»، تصویر نتیجه نظرسنجی صداوسیما را منتشر کرد که در آن سعید جلیلی با ۲۲.۵ درصد، پیشتاز بود. در نمودار ادعایی رجانیوز، «قالیباف با ۱۹.۵ درصد و پزشکیان با ۱۹.۴ درصد» پس از جلیلی در رتبه‌های دوم و سوم قرار داشتند.

 

«علیرضا زاکانی» نیز روز گذشته علاوه بر حضور در سومین مناظره تلویزیونی، ضمن پذیرش دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران برای برگزاری مناظره میان او و «حسن روحانی» در صفحه توئیتر خود نوشت: «برای شرکت در مناظره با آقای روحانی به میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران آماده‌ام. امیدوارم ایشان هم به افکار عمومی احترام بگذارند. برگزاری این جلسات می‌تواند به آگاه شدن بیشتر جامعه کمک کند.»

 

گفتنی است «حسن روحانی» در نامه‌ای به رئیس صداوسیما خواستار تخصیص زمانی به او در تلویزیون برای پاسخگویی به ادعاهای علیرضا زاکانی شده بود.

 

«امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نیز روز گذشته علاوه بر حضور در مناظره فرهنگی-اجتماعی تلویزیون تنها به انتشار یک توئیتر بسنده کرد و تولد شهیده «ریحانه سلطانی‌نژاد» را تبریک گفت و نوشت: «دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی از شهدای انفجار تروریستی کرمان در قلب مردم ایران زمین جا گرفته است. امروز تولد اوست. تولدت مبارکه ریحانه ایران»

 

«مصطفی پورمحمدی» نیز روز گذشته همچون قاضی‌زاده هاشمی، فعالیت انتخاباتی خود را تنها محدود به انتشار یک توئیت کرد و نوشت: «دفاع مقدس تمام شده، اما میدان‌های سختِ سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی هنوز ‎مرد جنگی می‌خواهد»

 

در مناظره دوم نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چه گذشت؟

 

پنج شنبه شب مصادف با ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد که گزارش کامل این مناظره را می‌توانید در این لینک مرور کنید.

 

اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها باید اتفاق بیفتد

 

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، در پاسخ به سوال کارشناسان در خصوص سیاست گذاری در یارانه‌ها و محرومیت زدایی و فقر گفت: «پیروزی تیم والیبال ایران در مقابل آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که با تعویض سرمربی خارجی به ایرانی شکل گرفته است. همان‌طور که پیامبر اسلام و دین اسلام معتقدند فقر امر نکوهیده‌ای است و جامعه باید مرفه باشد. نظام اسلامی باید طوری برنامه‌ریزی کند تا برخورد با ریشه‌های فقر شکل بگیرد. متأسفانه در دهه نود اوضاع خوبی را طی نکردیم. رشد اقتصادی ما منفی یا نزدیم به صفر شد، ولی ماحصل آن این بود که ۳۰ درصد سفره ایرانیان کوچک شد. ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه‌های گذشته توزیع کردیم، اما باعث رشد معیشت مردم نشد و به نفع کسانی شد که یا در قاچاق سوخت بودند و یا از این یارانه‌ها بیشتر استفاده کردند. قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان شکل گرفت و امروز حتی مجبور به واردات انرژی شدیم. لازم است تا سازوکار را اصلاح کنیم .۳۰ درصد از مردم ایران درآمد کمتر از دوازده میلیون دارند و نیاز به کمک دارند نیمی از این ۳۰ درصد حتی یک شاغل هم در خانواده ندارند. بنابراین شاغل کردن حتی یک نفر از اعضای خانواده در دستور کار دولت ما خواهد بود. دارایی‌های مردم که در اختیار دولت است باید به مردم منتقل شود. اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها نیز باید اتفاق بیفتد تا مجموعه جامعه از آن برخوردار شود.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

 

زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد

 

«محمد باقر قالیباف» نیز در دومین مناظره انتخاباتی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول، با بیان این‌که حق مردم زندگی خوب است، گفت: «زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار به عهده رئیس‌جمهور است. از ابتدا در موضوع یارانه‌ها هدفمند عمل نشده و شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است. باید در استفاده از انفال به عنوان اموال عمومی عدالت رعایت شده و از تبعیض جلوگیری شود. حق مردم زندگی خوب است. زندگی بخش قابل توجهی از خانوارها به سختی می‌گذرد لذا حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً به عهده رئیس جمهور است که باید پاسخگو باشد. چرا باید کسی که تمام عمرش را کار کرده و اکنون بازنشسته شده، فقیر باشد؟ دولت نباید اجازه بدهد این افراد فقیر باشند لذا باید کاری کرد که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند.

 

وی درباره پرداخت یارانه به تولیدکننده و یا مصرف کننده گفت: «معتقدم یارانه باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده داده شود البته دقیقاً بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی. چون در غیر این صورت نمی‌توان عدالت را رعایت کرد همچون وضعیت فعلی که در این زمینه مشکلاتی داریم. بودجه کشور زندگی مردم را جابجا می‌کند و انگار با همین بودجه به زندگی مردم دست‌برد زده و بخشی از ظرفیت خرید مردم را بر می‌داریم و افراد دارای درآمد ثابت آسیب می‌بینند. باید افزایش حقوق افراد به میزان رشد تورم از دو طریق به انتخاب خودشان باشد؛ به صورت نقدی و یا به صورت دادن کالاهای اساسی و لوازم اساسی خانگی.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

 

خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسئله اساسی برای همه دولت‌هاست

 

«مصطفی پورمحمدی» در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول خود گفت: «خدمات‌رسانی عدالت‌محور مسئله اساسی برای همه دولت‌هاست که در دو دهه گذشته جدی‌تر مطرح شد تا یارانه‌ها را به نحوی توزیع کنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به ویژه محرومان برسد و عدالت هم رعایت شود. اما واقعیت این است که این حجم توزیع یارانه‌ها موجب آسایش و آرامش و رضایت طبقه محروم نشده و الان مشکلات اقتصادی زیادتر شده و عدالت هم چندان که مطلوب بود رعایت نشده است. این امر منجر به غنی‌شدن یک عده و کم‌شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک‌های فقیر شده و این آماری است که اعلام شده است. تقریباً توسعه توزیع یارانه‌ها به این شکل همزمان شد با تحریم‌ها. وقتی که نزدیک به ۱۷ تا ۱۸ سال تحریم‌ها انجام شده، اول خیلی از ما انکار کردیم و اهمیتی ندادیم، توجه نکردیم، همان موقع باید کنترل می‌کردیم، اجازه نمی‌دادیم نهادهای بین‌المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که ما نیاز داریم و اقتصاد خودمان را با آن تقویت کنیم، را چنین کنند. در زمان آقای احمدی‌نژاد در اواخرش پذیرفت و در گزارش‌هایش بود. اما متأسفانه داستان نقل و انتقال مالی پیش آمد که جلوه دیگری از محدودیت‌سازی برای کشور ما شد؛ مثل FATF که اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد این قصه باز مطرح شد، نامه‌اش نوشته شد و برخی دوستانی که در این جلسه هستند نامه‌اش را نوشتند. اما عملاً ۱۰ تا ۱۱ سال است که این وضعیت باقی مانده و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است. پس طبعاً یک بخش جدی که نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم این است که منابع نداریم و اقتصاد ما در ریل درستی نیست.» ادامه اظهار نظرهای این نامزد انتخابات ریاست جمهوری را در این لینک بخوانید.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :