موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/160628 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

مناظره چهارم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی

  دوشنبه ۰۴ تیر ۱۴۰۳ — ۲۱:۰۴
تعداد بازدید : ۲۱   
 تحلیل ایران -مناظره چهارم انتخابات ریاست جمهوری با موضوع سیاسی

چهارمین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با موضوع سیاسی آغاز شد.

به گزارش تحلیل ایران ، چهارمین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، از دقایقی قبل با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علی زاکانی، امیرحسین قاضی زاده و محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات و با موضوع «سیاسی» برگزار شد.

 

 

پیش از شروع مناظره، قرعه کشی برای محل نشستن هر کاندیدا انجام شده و به این ترتیب چینش نشستن هر 6 نفر عبارت بود از:

 

صندلی شماره 1:‌ محمدباقر قالیباف

صندلی شماره 2: مسعود پزشکیان

صندلی شماره 3: سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

صندلی شماره 4: مصطفی پورمحمدی

صندلی شماره 5: سعید جلیلی

صندلی شماره 6: علیرضا زاکانی

 

** شیوه برگزاری مناظره

 

مناظره چهارم نسبت به مناظرات قبلی تفاوت‌هایی داشت و با حذف زمان استراحت و سوال سوم و البته افزایش زمان‌های 4 دقیقه‌ای به 5 دقیقه، کوتاه‌تر شد.

 

به این ترتیب، در هر مرحله، هر نامزد در 5 دقیقه اول به سوالات کارشناسان پاسخ می‌دهد و در 5 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها می‌پردازد.

 

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی 6 دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

 

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

 

 

پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

 

سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

 

میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

 

آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

 

رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

 

* قالیباف: دهه 90 دهه تلخی بود و نباید تکرار شود

 

 

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: شهید سلیمانی بر این باور این بود که فرصتها در دل تهدیدهاست؛ تهدیدها هر چه قدر بزرگ باشد فرصتها بزرگتر است.

 

وی افزود: اولویت بنده در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و مصوبه نظام است؛ تعداد قابل توجهی پرونده وجود دارد که بسته نشده است. اگر بسته شده است اجرا نشده است؛ اولویت اول ما این است که هیچ پرونده‌ای باز نماند و آنها را پیگیری کنیم.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آن چیزی که باعث می‌شود ما موفق شویم این است که بتوانیم یک اجماع ایجاد کنیم ما در سطح ملی نیازمند وحدت هستیم؛ لذا این اجماع هم در داخل و هم در خارج است؛ دلیل آن است که سیاست داخلی ما امتداد سیاست خارجی است.

 

قالیباف تصریح کرد: ما حتما مذاکره می‌کنیم همین طور که شهید رئیسی دنبال کرد و حتما به توافق می‌رسیم؛ قانون راهبردی مجلس بند 6 آن را باید مبنای خود قرار دهیم. ما هر توافقی که در آن انتفاع اقتصادی برای مردم داشته باشد گام به گام در مقابل اقدام طرف مقابل پیش خواهیم برد. در کنار داخل هم به خنثی سازی تحریم می‌پردازیم.

 

وی تاکید کرد: قانون راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها را مشاور آقای پزشکیان می‌گوید مانع می‌بینیم! این در شرایطی است که رهبری معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار ما و مبنای تعیین تکلیف است. این تضاد را چگونه می‌خواهند دنبال کنند؟

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این حرفهایشان می‌شود بهانه‌ای که مثل گذشته گفتند نگذاشتند و نشد! و می‌شود مثل ماجرای واکسن که می‌گفتند نگذاشتند واکسن وارد کنیم. دهه 90 دهه تلخی بود و نباید آن موضوعات تکرار شود.

 

* پزشکیان: رونق اقتصادی بدون حل مسئله برجام امکان‌پذیر نیست

 

مسعود پزشکیان اظهار داشت: ما اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی و بین‌المللی و اجتماعی‌مان را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم و عموم مردم را راضی نگه‌ داریم. برجام برای همان دولتی است که برادران ما می‌گویند بد است و مدام او را نقد می‌کنند و الان هم به دنبال حل کردن برجام هستند. 

 

وی افزود: برجام مزیتی بود که دولت گذشته توانست بدست بیاورد ولی با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند و دعوا بر سر این است که به اسم من باشد و به اسم شما نباشد و این اختلافات باعث شد که روز به روز وضعیت بدتر شود. 

 

پزشکیان گفت: ما الان مزیت‌های کشورمان نفت، گاز و وضعیت ژئوپولیتیکی که در منطقه داریم هست. ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت غرب به شرق باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری و نفت و گاز برای مردم‌مان به ارمغان بیاریم. اینکه چرا نتوانستیم علتش این است که ما هم با خودمان دعوا داریم و هم با همسایگان‌مان. البته کاری که شهید رئیسی کردند قابل قدردانی است و تلاش کردند که برجام را نهایی کنند و مشکل با همسایگان حل شود ولی ما کاری داریم می‌کنیم که با اختلافات داخلی این مسائل حل نشود. 

 

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی داشته باشیم باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم و باید FATF را به یک نحوی حل کنیم. ما در وضعیتی قرار داریم که گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. ما تا مشکلات‌مان در حوزه بین‌المللی را حل نکنیم، چین،‌ روسیه و عراق با ما در ارتباط اقتصادی نمی‌آیند. 

 

وی افزود: بریکس و شانگهای و دیگر توافقنامه‌ها تا زمانی که مشکلات بین‌الملی ما حل نشود، قابل بهره‌برداری برای کشور نیست. سهم ما از بازار با گفتگویی که با همسایگان خواهیم داشت و وحدت وانسجام در داخل، حل می‌شود. 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :