موضوعات ‌مرتبط: سیاسی انتخابات

a/160772 :کد

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

گزارش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

  جمعه ۰۸ تیر ۱۴۰۳ — ۱۱:۳۵
تعداد بازدید : ۲۲   
 تحلیل ایران -گزارش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری لحظاتی پیش آغاز شد.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از تسنیم، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح امروز جمعه 8 تیرماه آغاز شد و تا ساعت 18 ادامه دارد و در صورت نیاز، وزیر کشور دستور تمدید انتخابات را صادر می‌کند.

 

61 میلیون و 452 هزار و 321 نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور هستند که می بایست از بین آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف به یک نفر رای دهند.

 

به گزارش تسنیم، آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور سابق و همراهانش 30 اردیبهشت 1403 در سانحه بالگرد به شهادت رسیدند و طبق اصول 131 و 132 قانون اساسی، معاون اول رئیس‌جمهور (محمد مخبر) با حکم رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری و مدیر قوه مجریه منصوب و مأمور شد تا با همراهی سران قوای مقننه و قضاییه انتخابات را نهایتاً ظرف مدت 50 روز برگزار کنند.

 

***

 

ساعت 8:00

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دقایق آغاز رأی‌گیری، در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مشارکت فرموده و رأی خود را به صندوق انداختند.

 

 

 

متن سخنان رهبر انقلاب پس از رای به شرح زیر است:

 

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 

برای ملّت عزیزمان از خداوند متعال بهترین روزها و سالها و بالاترین برکاتش را مسئلت میکنم.

 

روز انتخابات برای ما ایرانی‌ها، روز نشاط و شادی است؛ بخصوص آن وقتی که انتخابات برای گزینش رئیس‌جمهور است که چند سال آینده‌ی کشور با این انتخاب مردم تعیین میشود؛ لکن به نظر من یک موضوع مهمّی در کنار این هست و آن حضور پُرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است؛ این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است.

 

کلمه‌ی جمهوری در «جمهوری اسلامی» حاکی از این است که در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده؛ بنابراین دوام جمهوری اسلامی و قوام جمهوری اسلامی و عزّت جمهوری اسلامی و آبروی جمهوری اسلامی در دنیا متوقّف به حضور مردم است؛ برای همین است که ما توصیه میکنیم مردم عزیزمان مسئله‌ی رأی دادن را، حضور در این آزمون مهمّ سیاسی را جدّی بگیرند و شرکت کنند و اینکه شما میگویید بعضی‌ها مردّدند، من وجهی برای تردید پیدا نمی‌کنم.

 

این کار آسانی است که نتایج مهمّی دارد. چرا انسان برای انجام یک کاری که خرج ندارد، زحمتی ندارد، مایه‌ای ندارد، وقت‌گیری‌ای ندارد، فشاری ندارد ولی فواید زیادی دارد، باید تردید داشته باشد؟ تردید نکنند. بخصوص با توجّه به همین نکته‌ای که من اشاره کردم و آن اینکه قوام جمهوری اسلامی به حضور مردم است و برای اثبات صحّت و صداقت نظام جمهوری اسلامی، حضور مردم یک امر لازم و واجبی است.

 

امیدوارم ان‌شاءاللّه خدای متعال مقدّر کند برای این کشور بهترین و مفیدترین گزینش را و سالهای آینده ان‌شاءاللّه سالهای خوب و مطلوبی باشد و مردم از گزینش خودشان راضی باشند.

 

* اسامی چهره‌هایی که در تهران رای دادند:

 

علی اکبر ناطق نوری، سردار حسین دهقان، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، محمدرضا عارف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمد مخبر، غلامحسین اسماعیلی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، محمدجواد ظریف، علیرضا زاکانی، محسن رضایی، معصومه ابتکار، حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد، حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، سید محمد حسینی، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای، محمدرضا فرزین

 

ساعت 8:20- وحیدی: انتخابات در نهایت سلامت و امنیت برگزار خواهد شد

 

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران , 

 

 احمد وحیدی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات کشور گفت: از همه مردم عزیز می‌خواهیم که در ساعات اولیه درشعب اخذ رای حضور یافته و به داوطلبانی که مد نظرشان است رای دهند. این اطمینان را می‌دهیم که انتخابات در نهایت سلامت و امنیت برگزارخواهد شد.

 

وزیر کشور تصریح کرد: امیدواریم خاطره خوش انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان که با حضور پرشور مردم شکل گرفت تکرار شود. از همگان انتظار داریم شرایط قانونی را رعایت کنند. امروز مجوز تبلیغات نداریم و از همه انتظار داریم این موضوع را رعایت کنند.

 

ساعت 8:40- تکذیب اعلام نتایج صندوق‌های خارج از کشور‌

 

در حالی که در اولین ساعات آغاز رای‌گیری در کشور، برخی منابع در فضای مجازی آماری از صندوق‌های خارج از کشور (که فرایند رای گیری در آنها زودتر آغاز شده بود) منتشر کردند که این آمار از سوی مسئول برگزاری انتخابات خارج از کشور تکذیب شد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :