موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی اقتصاد

a/160861 :کد

رکوردِ کاهش نرخ بیکاری زنان

رکوردِ کاهش نرخ بیکاری زنان

  یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ — ۰۵:۵۸
تعداد بازدید : ۱۷   
 تحلیل ایران -رکوردِ کاهش نرخ بیکاری زنان

معاونت زنان ریاست‌جمهوری، از کمترین حد نرخ بیکاری زنان در دو دهه گذشته خبر داد.

به گزارش تحلیل ایران«من به‌عنوان یه دختری که از بهترین دانشگاه‌های دولتی فارغ‌التحصیل شدم، هنوز بیکارم فقط میتونم ابراز تأسف کنم...» این را مهدیس ۳۵ساله می‌گوید. 

 

این درحالیست که معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری انسیه خزعلی ۷ تیرماه گفت که «بیکاری بانوان ۲ درصد کاهش داشته، چراکه تسهیلات مشاغل خانگی در دولت سیزدهم افزایش ۲۵ برابری داشته است». البته همچنان نرخ بیکاری زنان نسبت به مردان بالاتر است و از جمعیت فعال ۲۶ میلیونی کشور، تنها ۴ میلیون و نیم نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ یعنی تقریباً در مقابل هر ۵ مرد، یک زن شاغل است.

در دو دهه گذشته نرخ بیکاری زنان از حدود ۱۷ درصد در سال ۸۴ به ۱۴ درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است.

 

طبق آمار نرخ مشارکت زنان فعال در عرصه‌های اقتصادی امروز حدود یک‌پنجم نرخ مشارکت مردان است. 

در میان زنان بیکار بیش از ۷۰ درصد تحصیلات دانشگاهی دارند.

طبق آمار، ۶۲ درصد جامعه دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند. به گفته مسئولان، اگر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان زن در صحنه اقتصادی، توانایی‌های خودشان را نشان ندهند، شاهد اتلاف سرمایه انسانی و منابع ملی خواهیم شد، «پس باید زنان اشتیاق خودشان را در عرصه اقتصادی نیز مانند تحصیل در دانشگاه نشان دهند».

مهوش نستری، یک فعال اقتصادی، می‌گوید که «برای مردان، پذیرش زنان به‌عنوان معیار سخت است، لذا اغلب آن‌ها کم‌وبیش تلاش می‌کنند چوب لای چرخ کسب‌وکار زنان بگذارند.» 

اما نیره توکلی، پژوهشگر مطالعات زنان، معتقد است که زنان تصور نکنند که بعد از تحصیل شغل آماده‌ای انتظار آنها را می‌کشد، بلکه «زنان باید خودشان جایگاه اجتماعی خود را بهبود ببخشند و در راستای تخصص خود به جامعه خدمت کنند».

 

کارشناسان معتقدند که ضرورت حمایت‌های دولت در جهت استقرار اصل شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها، برابری حقوق و مزایا برای همه شاغلان، ایجاد و گسترش مهدکودک‌های قابل‌اعتماد در محل کار و همراهی سیستم آموزشی در جهت هماهنگ‌کردن ساعات کار مدارس با ساعات کار ادارات از مهم‌ترین تدابیر برای حضور شایسته زنان در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود. همچنین تقسیم کار صحیح بین زن و مرد در خانه هم در تسهیل فعالیت زنان در جامعه ضروری است. 

 

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :