موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی سلامت

a/160889 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

ریخت‌وپاش دلاری آمریکایی‌ها برای داروی تقلبی لاغری

  یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ — ۱۶:۵۵
تعداد بازدید : ۶۱   
 تحلیل ایران -ریخت‌وپاش دلاری آمریکایی‌ها برای داروی تقلبی لاغری

در حالی که داروهای لاغری بسیاری در بازار آمریکا و انگلیس وجود دارد، اما سازمان بهداشت جهانی درباره یک داروی پرطرفدار لاغری در این کشورها هشدار دارد.

 

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس «همه راهی برای لاغری را امتحان کردم، جواب نگرفتم تا اینکه با داروی سماگلوتاید آشنا شدم، اما با مصرف آن سر از بیمارستان درآوردم» این‌ها را امیلی ساکن لس‌ آنجلس می‌گوید.

این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی‌اش درباره تزریق داروی جعلی سماگلوتاید به عنوان داروی پرفروش برای کاهش وزن هشدار داده است.

اقبال عمومی برای استفاده از این داروی محبوب لاغری منجر به کمبود آن در بازار و افزایش رو به رشد نوع تقلبی آن شده است.

در این اثنا بیش‌ترین مورد مصرف داروی سماگلوتاید با نام تجاری «اوزمپیک» در سال ۲۰۲۳ به کشورهای آمریکا، بریتانیا و برزیل اختصاص دارد. 

از سویی دیگر آژانس دارویی اروپا (EMA) در اکتبر سال گذشته از پیدا شدن قلم‌های تقلبی «اوزمپیک» در اتحادیه اروپا خبر داده بود.

داروی سماگلوتاید به صورت قلم آماده تزریق و در برخی کشورها به صورت فرم خوراکی تولید می‌شود و از آنجایی که هزینه استفاده از این دارو در ماه ۱۴۰۰ دلار است، به اعتقاد پزشکان آمریکایی این دارو برای ثروتمندان است.

هر چند استفاده از این دارو باعث تولید انسولین بیشتری توسط پانکراس می‌شود و خروج غذا را از معده کُند می‌کند، اما مشکلات ایمنی، عقیم شدن و نازایی، افت قند خون یا «هیپوگلیسمی» و تشنج برای مصرف‌کننده به همراه دارد که در نسخه جعلی داروی «اوزمپیک»، این موارد شدیدتر است.

داروساز آمریکایی کارولین جاسیک با بیان اینکه مهم نیست داروهای تقلبی چه هستند می‌گوید که «از اینکه دسترسی به این داروی نجات‌دهنده بسیار دشوار است، ناراحتم»

از سویی دیگر داروساز آمریکایی سیمونا دورف می‌گوید که «مصرف کنندگان «اوزمپیک» باید داروها را از داروخانه های دارای مجوز دولتی یا مراکز برون‌سپاری ثبت شده توسط FDA خریداری کنند «تا خطر محصولات تقلبی به حداقل برسد».

متخصصان تغذیه معتقدند که حفظ یک رژیم غذایی متعادل، همچنین انجام ورزش زیر نظر مربی با تجربه و برنامه‌ریزی برای اصلاح سبک زندگی بهتر می‌تواند به کاهش وزن پایدار افراد کمک کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :