موضوعات ‌مرتبط: ورزشی فوتبال

a/161013 :کد

دستورالعمل ناظر بر قراردادها؛

دستورالعمل ناظر بر قراردادها؛ غیرقابل اجرا برای خارجی‌ها

  چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ — ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۱۷   
 تحلیل ایران -دستورالعمل ناظر بر قراردادها؛ غیرقابل اجرا برای خارجی‌ها

یک کارشناس حقوق ورزشی گفت: دستورالعمل ناظر برقراردادها برای مربیان و بازیکنان خارجی غیرقابل اجرا و برای مربیان و بازیکنان ایرانی پر نقص است.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس، در حالیکه برخی از مدیران فدراسیون فوتبال مدعی هستند دستورالعمل ناظر بر قراردادها سندی خوب و کارشناسی در حوزه نقل و انتقالات است اما برخی از کارشناسان حقوق ورزشی با این نظر مخالفند و می گویند این دستورالعمل نقص های اجرایی و حقوقی زیادی دارد.رسول باختر وکیل ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد دستورالعمل ناظر بر قراردادها و بخصوص ماده 15 آن، اظهار داشت: ماده 15 این دستورالعمل را باید به دو بخش قسمت کنیم بخش اول مربوط به مربیان و بازیکنان خارجی است و بخش دوم مربوط به بازیکنان و مربیان ایرانی می شود. ابتدا باید بگویم طبق قوانین فیفا ما اصلا حق نگارش قانون و دستورالعمل برای مربیان و بازیکنان خارجی نداریم و در جهان فوتبال، در قوانین نقل و انتقالاتی و مسایل بازیکنان و مربیان خارجی قوانین فیفا حاکم است. مگر اینکه بخواهیم برای باشگاه ها شرایطی تعیین کنیم که مثلا بگوییم قرارداد چنین مربیان و بازیکنان خارجی ثبت نمی شوند که بازهم در اصل موضوع تفاوتی نمی کند.
وی با اشاره به امضا قرارداد گاریدو مربی اسپانیایی پرسپولیس اظهار داشت: من اطلاعی از این قرارداد ندارم اما با توجه به بحث های رسانه ایی مطرح شده اگر شورای برون مرزی مجوز گاریدو را صادر نکند یا ویزای کارش در ایران صادر نشود و یا مشکلاتی از این قبیل رخ بدهد باشگاه پرسپولیس باید کل مبلغ قرارداد را بپردازد.این کارشناس حقوقی ورزش در مورد بازیکنان و مربیان ایرانی در قبال ماده 15 گفت: طبیعی است در مورد این ماده که گفته می شود در صورت ثبت نشدن قرارداد ظرف 48 ساعت در هیات فوتبال و 7 روز کاری در سازمان لیگ قرارداد بی اعتبار خواهد بود باید بگویم قطعا کمیته وضعیت و کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ما به این دستورالعمل استناد خواهند کرد و رای می دهند اما اگر مربی و بازیکن ایرانی بخواهند شکایتش را به دادگاه عالی ورزش(CAS) اراجاع بدهد ممکن است که داوران این دادگاه نیز رای به سود بازیکن و مربی ایرانی صادر کنند. باختر با اشاره به اشکالات حقوقی و اجرایی زیاد در دستورالعمل ناظر بر قراردادها گفت: متاسفانه این قرارداد نقص های فراوانی دارد به طور مثال می گویم در این دستور العمل آمده در صورتیکه سرمربی یک باشگاه قراردادش را فسخ کند نمی تواند قرارداد جدیدی با باشگاهی دیگر امضا کند مگراینکه کمیته وضعیت تشخیص بدهد که این فسخ موجه بوده است. همین تعیین موجه بودن یا نبودن فسخ قرارداد مربی با یک باشگاه پروسه ای زمان بر است و شاید مدت 4 ماه طول بکشد که در واقع فصل تمام می شود! از سویی دیگر در این دستورالعمل آمده اگر مربی اخراج شود، مربی مشکلی برای عقد قرارداد دیگر نخواهد داشت!
وی در مورد اینکه طبق ماده 15 دستور العمل اگر مهدی ترابی یا علیرضا بیرانوند با تراکتور تبریز قراردادی امضا کرده باشند در آنصورت چه شرایطی خواهند داشت گفت: طبق این ماده اگر قراردادی امضا شده و در مهلت تعیین شده ثبت نشود از درجه اعتبار ساقط است و این بازیکنان هم می توانند در صورت دریافت پول آن را مسترد کنند. به گزارش فارس، ماده 15 دستور العمل ناظر بر قراردادها به شرح زیر است: ماده ١٥ - فقط قراردادهاي به ثبت رسيده در سازمان ليگ معتبر است. باشگاهها ملزم به ايفاي تعهدات مالي نسبت بهطرف مقابل در مواردي هستند كه به موجب قرارداد و اسناد الحاقي بعدي در سازمان ليگ فوتبال ثبت گرديده و به آنتصريح شده باشد. پرداخت هرگونه وجوه خارج از قرارداد، تحت عناويني مانند پاداش برد، دريافت سهميه حضور در ليگآسيايي، بقاء در دسته فعلي، صعود، هرگونه مبالغ تشويقي يا ارايه خدمات رفاهي ديگر با هر نام و عنوان، ممنوع است.تبصره: باشگاه ها مكلف هستند حداكثر ظرف مهلت ٤٨ ساعت كاري از تاريخ امضاء قرارداد نسبت به ثبت آن و تأييدشناسه فردي در هيأت فوتبال ذيربط و نيز حداكثر ظرف مهلت ٧ روز كاري از تاريخ امضاء قرارداد نسبت به ثبت آن درسازمان ليگ اقدام نمايند. بديهي است در غير اينصورت قرارداد فاقد اعتبار تلقي و قابل ثبت نزد هيأت فوتبال و يا سازمانليگ نخواهد بود.
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :