موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی استان ها

a/161103 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

نبوغ دانشجویی در کنش‌گری

  پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ — ۲۲:۱۲
تعداد بازدید : ۳۴   
 تحلیل ایران -نبوغ دانشجویی در کنش‌گری

انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری، برخی تشکل‌های دانشجویی را برای کنش‌گری در محدودیت قرار داد اما برخی از همین محدودیت استفاده کردند و با نبوغ خود، کنش‌گری جدیدی رقم زدند.

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس ، در مواجهه با انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، نه تنها دستگاه‌های برگزار کننده بلکه تشکل‌های دانشجویی که به دنبال افزایش مشارکت و فراهم کردن رویدادهای انتخاباتی بودند نیز دچار چالش شدند.

چالش‌هایی که تشکل‌ها در این زمان محدود با آن مواجه بودند از چالش محدودیت زمان انتخابات گرفته تا گرداب امتحانات پایان ترم، از خلوتیِ دانشگاه گرفته تا خلاقیت‌های بدون خلاقیت و برنامه‌های دهه شصتی و تکراری دانشجویان دانشگاه اصفهان را منفعل نکرد.

دانشجویان فعال دانشگاه اصفهان، ایده‌ای در قالبی جدید و غیر تکراری انتخاب کردند که در ژانرهای وحشت و جنایی مشهود بود و این بار با محور انتخابات رنگ و بویی تازه می‌یافت.

این ایده اتاق فرار نام گرفت، فرار از ناآگاهی، انتخابِ اشتباه و تاریخ فراموش شده و هر آنچه می‌تواند آینده را طور دیگری رقم بزند؛ قالبِ اتاق فرار، وسیله‌ای برای انتقال پیام شد.

سیر تاریخی از کوروش کبیر تا شهید جمهور

حال و هوای انتخابات را نباید تنها در کوچه و خیابان و با دمیدن در بوق و کرنا ایجاد کرد؛ گاهی یک اتاقِ هزار تو و پیچ در پیچ و سیاه پوش شده جایگزین هر آنچه با کارهای بیکار شده می‌خواهیم به زور در آستین مردم کنیم.

دانشجویان کنش‌گر دانشگاه اصفهان با چیدن سیری تاریخی از زمان کوروش کبیر تا اسکندر صغیر و خفیف، از دوران پرنور اسلام تا حملاتِ وحشیانه مغول، از دوران پرواز در اوجِ امیرکبیر تا ایران تکه پاره شده در پهلوی، از انقلابِ پیروز تا خیانتِ دیروز (بنی صدر)، از روزهای بنفش و کلیدهای شکسته‌شدهٔ امید (آقای روحانی) تا دوران رئیس جمهور شهید؛ گام به گام به دنبال رسیدن به انتخاب کسی‌ هستند که اصلح است و به جای سوراخ کردن قایق قرار است پای به پای مردم، گام بردارد تا به قله برسیم.

معماها چالش‌های در پیش روی ملت، قفل‌ها موانع در مسیر و کلیدها _نه از آن کلیدهای صبح جمعه‌ای_ راه حل مشکلات‌اند!

بازیکنِ گمشده در زمان، باید تاریخ را بکاود، معماها را حل کند، قفل‌ها را باز کند و در آخر درهای پیشرفت را باز کند تا به هدف برسد و با انتخابی درست در جای درست خود در تاریخ بایستد.

زمان گرد، با کمترین امکانات، بهترین گزینش از محتواهای پراکنده است و توانسته در قالبی جدید، مفهوم را در کاغذی خوش‌رنگ و آب، پیچیده و با مخاطب با اشتراک بگذارد.

بسیج دانشگاه اصفهان به مناسبت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پنجم تیرماه پذیرای گمشدگان در تاریخ و طالبان انتخاب درست بوده است.

"زمان‌گرد" راهی برای دور شدن از کنش‌گری‌های تکراری

مائده نجاریان، دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه اصفهان و طراح بازی زمان گرد می‌گوید با توجه به اینکه موضوع اصلی اتاق فرار انتخابات و انتخاب اصلح بود، به جای معرفی ویژگی‌های یک حکمران خوب و بد به مخاطب، تأثیرات آن را برای آن‌ها مشخص کردیم؛ این کار را با استفاده از گذشته تاریخی ۲۵۰۰ ساله انجام دادیم.

اتاق فکر این بازی پس از بررسی دوره‌های مختلف تاریخی دلایل دوام حکومت در هر دوره را بررسی کرده‌اند و محتوا را با کمک افراد مختلف از متخصصین تاریخی تا ایده‌پرداز فراهم کردند.

خانم نجاریان دلیل انتخاب این ایده را مواجه شدن افراد با هویت تاریخی و در نهایت پی بردن به اصالت هویت ایرانی و استفاده از آن برای انتخابات آینده می‌داند.

از نظر او هدف اصلی طراحی اتاق فرار، دور شدن از قالب‌های تکراری که سالیان سال است تشکل‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند برمی‌شمرد و می‌گوید کار جدیدی برای ارائه محتوا به صورت غیر مستقیم به مخاطب انجام دادیم تا خود فرد ناخودآگاه به شاخص‌های انتخاب رئیس جمهور برسد.

این بازی با توجه به گفت‌وگوهای شکل گرفته حین بازی و پس از آن بین مجری و شرکت‌کنندگان، ایجاد جو انتخاباتی و شاخصه‌هایی که به مخاطب القا می‌شود برای تصمیم افراد در انتخابات می‌تواند اثرگذار باشد.

تنها لازمه شرکت در "زمان‌گرد" داشتن هویت ملی است

الناز سادات روحانی، کارشناسی ارشد منطق و فهم دین و از شرکت کنندگان در مسابقه زمان‌گرد وجود اینکه از فضای کلاسی دانشگاه کمی دورتر شده‌ و در مراحل پایانی دانشجویی است و به دلیل عنوان جذاب اتاق فرار در این چالش شرکت کرده است.

او می‌گوید همه ما در مدرسه تاریخ می‌خوانیم اما مرور آن در این بازی ایده جذابی داشت و کنجکاوی‌ام را برانگیخت که چه اتفاقی قرار است در تاریخ رخ دهد.

در هر اتاق با توجه به واقعه تاریخی مربوط به اتاق تصمیم‌گیرنده شرکت‌کنندگان هستند، بخش دفاع مقدس این بازی برای خانم روحانی جذابیت زیادی داشت؛ نحوه همکاری با هم‌تیمی‌هایش در این بازی به گونه‌ای بوده که باید برای یافتن راه حل با هم همفکری می‌کردند.

برای شرکت در این مسابقه، لازم نبود طیف خاص سیاسی داشته باشند؛ همین که افراد هویت ملی داشته باشند کافی است؛ هر اتاق معمای خود را دارد و در عین حال با دیگر اتاق‌ها هم‌فکری و هم‌بستگی داشت که سیر تاریخی را به وجود می‌آورد.

برخی اتاق‌ها موضوعاتی از تاریخ را اشاره کرده بود که تا کنون مورد توجه نبوده و در ذهن خانم روحانی ماندگار شده است؛ هر اتاق چالش خاصی داشته و موسیقی متن هر اتاق با همان اتاق همبستگی داشت که می‌توانست نکته‌ای برای حل معما باشد.

در موقعیت‌هایی، خانم روحانی خود و هم‌تیمی‌هایش را به عنوان تصمیم‌گیرنده می‌دیده و به مفهوم انتخاب درست، تنها بسنده نکردن به فرد و توجه به جریانات و تحولات تاریخی می‌توانست به انتخاب درست و انتخابات سوق دهد.

به گزارش تحلیل ایران ، کنش‌گری دانشجویی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند پویایی جامعه و پیشرفت را به همراه داشته باشد؛ دانشجویانی که دغدغه آینده کشور را داشته باشند و به دنبال تبیین اهمیت انتخاب اصلح باشند؛ بی‌شک آینده‌ای روشن برای کشور رقم می‌زنند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :