موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی نفت و انرژی

a/161136 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

زور گرما به شبکه برق ایران نرسید

  جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ — ۲۱:۳۴
تعداد بازدید : ۳۱   
 تحلیل ایران -زور گرما به شبکه برق ایران نرسید

با وجود رکوردشکنی دمای هوا در ۱۵ تیر ۱۴۰۳ شبکه برق کشور پایدار و هیچ‌قطعی برق ناشی از ناترازی در کشور گزارش نشده است.

به گزارش تحلیل ایران ؛ در این جهنم بدون غذا می‌شود یک هفته دوام آورد اما بدون کولر ثانیه‌ای نمی‌شود، بند شد. این بخشی از اظهارات محمدشاه جاشوی یک لنج‌ در بوشهر است.

بر اساس اطلاعات سامانه‌های جهانی هواشناسی متوسط دمای ایران امروز به ۳۹.۹ درجه رسیده است که در بیشترین میزان در یک ‌دهه اخیر است.

مدیرعامل توانیر مصطفی رجبی مشهدی می‌گوید که دما بسیار بالا و نیروگاه‌ها تحت فشار هستند اما شبکه برق کشور در پایداری کامل است.

سال ۱۴۰۰ زمانی‌که قطعی برق تولید صنایع را متوقف کرد و مردم در شهرها هم خاموشی ۶ تا ۸ ساعته را تجربه می‌کردند، وزیر نیروی وقت افزایش دما را عامل خاموشی‌ها معرفی کرده بود.

با تداوم افزایش دما در هفته پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود، رکورد مصرف برق ایران باز هم شکسته شود و‌مصرف برق وسایل سرمایشی کشور از جمله کولر به مرز ۳۶ هزار مگاوات برسد. عددی که بیشتر از کل مصرف برق کشور مصر با ۱۰۵ میلیون جمعیت و اقتصادی به اندازه ایران است.

ناترازی برق مطابق آمار وزارت نیرو از ۱۵۰۰۰ هزار مگاوات در تابستان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۳ رسیده است اما همچنان جزیی از صنعت برق کشور است.

کارشناس انرژی آیت غفاری به عامل شکل‌گیری ناترازی اشاره کرده و معتقد است که قیمت‌گذاری برق خانگی و قیمت اندک انرژی مهمترین دلیل شکل‌گیری ناترازی در ایران است و باید با تعرفه‌گذاری صحیح به سمت رفع ناترازی برویم.

در مقابل استاد دانشگاه سید دانیال آل‌هاشم می‌گوید که مصرف‌کننده صنعت برق تنها بخش خانگی نیست و هرگونه اصلاح نظام اقتصادی باید برای همه مشترکان از جمله صنایع باشد، از طرفی ساهت نیروگاه‌ هم اهمیت دارد.

در برنامه هفتم توسعه، ساخت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه به عنوان قانون ابلاغ شده و توسعه واحدهای نیروگاهی می‌تواند، تراز صنعت برق را ۷۰۰۰ مگاوات مثبت کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :