موضوعات ‌مرتبط: ورزشی کشتی

a/161219 :کد

تاریخ معاصر المپیک ایران

گرفتار شدن قهرمانان در کمند ببر مازندران

  یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ — ۰۹:۵۲
تعداد بازدید : ۴۰   
 تحلیل ایران -گرفتار شدن قهرمانان در کمند ببر مازندران

مازندران به عنوان قطب کشتی ایران، خاستگاه قهرمانان بزرگی است که در ادوار مختلف المپیک برای کشورمان افتخارآفرینی کردند.

به گزارش تحلیل ایران، امامعلی حبیبی بخشی از تاریخ ورزش ایران در المپیک است، شاید مانند سایر قهرمانان یک طلای المپیک را برای این مرز و بوم به ارمغان آورده، اما مدال وی نخستین طلای ادوار المپیک ایران به شمار می‌رود و این نابغه کشتی چند ساعت پیش از جهان پهلوان تختی در بازی‌های المپیک ۱۹۵۶ ملبورن دست به تاریخ‌سازی زد.

حبیبی در سال ۱۳۱۰ در روستای درزی کلای مازندران به دنیا آمد و آخرین فرزند یک خانواده ۶ نفره بود. حبیبی در ۱۲ سالگی پدر خود را از دست داد اما با اقتدار روی پای خود ایستاد و توانست در پیچ و خم‌های فراوان زندگی و در دورانی که توفیق جهانبخت مرد اول کشتی ایران بود جواز حضور در المپیک را کسب کند. وی همچنین سه مدال طلای قهرمانی جهان را در کارنامه دارد.

گرفتار شدن قهرمانان در کمند ببر مازندران + فیلم

 

حبیبی که به مانند ببر مازندران سریعترین کشتی‌های ممکن را به نمایش گذاشت در المپیک ۱۹۵۶ با قرعه سخت اوله اندربری (اندربرگ) سوئدی روبرو شد و کسی امید به موفقیتش نداشت اما وی سالن ملبورن را به مکانی برای حماسه‌سازی خود تبدیل و علاوه بر شکست قهرمان سوئدی‌ها موفق شد در کشتی‌های بعد، توث مجاری، روژه بیله فرانسوی، نیزولا از ایتالیا و کاساهارا از ژاپن را با امتیاز مغلوب کند. او در دوره ششم استراحت داشت و در دوره هفتم و نهایی، بستایف روسی را با امتیاز شکست داد.

از اتفاقات مهم آن کشتی تب ۴۰ درجه حبیبی بود اما کشتی گرفتن با این تب و حریفی مانند بستایف که سال‌ها مرد شکست‌ناپذیر شوروی بوده، غلبه بر او در ۲ دقیقه تنها از ببر مازندران برمی‌آمد.

حبیبی برای رسیدن به این مدال سختی زیادی کشید تا جایی که پول درمان مادرش را نداشت و کودک شیرخوار او هم از مشکلات زیادی رنج می‌برد. او حتی برای سیر کردن شکم کودک خود به فرمانداری آن زمان پناه برد اما نتیجه‌ای نگرفت و حتی فرماندار وقت وی را دهاتی و چاقوکش خطاب کرد.

اما او با وجود تمام این مشکلات ماند مبارزه کرد و مرد تاریخ‌ساز ورزش ایران لقب گرفت. حبیبی پیش از تختی به این مدال رسید و به عنوان نخستین مرد طلایی ادوار المپیک ایران لقب گرفت. او در المپیک ۱۹۶۰ نیز حضور داشت اما به عنوانی بهتر از چهارم نرسید.

گرفتار شدن قهرمانان در کمند ببر مازندران + فیلم

عناوین و افتخارات ببر مازندران

بازی‌های المپیک

۱۹۵۶ ملبورن، استرالیا نشان طلا (دسته ۶۷ کیلوگرم)

۱۹۶۰ رم، ایتالیا رتبه چهارم (دسته ۷۳ کیلوگرم) به اتفاق کشتی گیران ژاپن و ایتالیا

مسابقات جهانی

۱۹۵۹ تهران نشان طلا ( دسته ۷۳ کیلوگرم)

۱۹۶۱ یوکوهاما، ژاپن نشان طلا ( دسته ۷۳ کیلوگرم)

۱۹۶۲ تولیدو، آمریکا نشان طلا ( دسته ۷۳ کیلوگرم)

بازی‌های آسیایی:

۱۹۵۸ توکیو، ژاپن نشان طلا ( دسته ۶۷ کیلوگرم)

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :