موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی بین الملل

a/161254 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

آمریکا رکورد واردات اورانیوم غنی‌شده از روسیه را به ثبت رساند

  یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ — ۲۰:۱۱
تعداد بازدید : ۳۹   
 تحلیل ایران -آمریکا رکورد واردات اورانیوم غنی‌شده از روسیه را به ثبت رساند

واردات اورانیوم غنی شده آمریکا از روسیه رکورد شکست در حالی که کاخ سفید لایحه ممنوعیت واردات این ماده سوختی را امضا کرده است.

به گزارش تحلیل ایران ؛ ایالات متحده در ماه می گذشته رکورد واردات اورانیوم غنی شده از روسیه به ارزش 209.5 میلیون دلار را به ثبت رساند که بالاترین میزان از مارس 2023 است.

صادرات اورانیوم روسیه به ایالات متحده در ماه می 91.1 تن به ارزش 209.5 میلیون دلار بود که بالاترین میزان از مارس 2023 است که در آن اورانیوم روسیه به ارزش 245.9 میلیون دلار به کشور فوق صادر شد.

ایالات متحده در ماه می گذشته اورانیوم غنی شده را به ارزش 987 میلیون دلار وارد کرد و برای اولین بار از ژوئیه 2015، آمریکا از تمام صادرکنندگان اصلی اورانیوم در جهان خریداری کرده است.

چین در ماه مه گذشته با 323.6 میلیون دلار صادرکننده اصلی اورانیوم به ایالات متحده بود و پس از آن فرانسه با 245.4 میلیون دلار قرار داشت و روسیه جایگاه سوم را در بین صادرکنندگان اورانیوم به ایالات متحده حفظ کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌هایی را علیه نفت و گاز تولید شده در روسیه وضع کرد، اما همچنان اورانیوم غنی شده روسی را وارد می‌کند.

 

در ماه مه گذشته، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانونی را امضا کرد که «واردات اورانیوم با غنای پایین تولید شده در روسیه» را ممنوع می کند.

این لایحه که پیش از این توسط مجلس نمایندگان و سنا تصویب شده است، تصریح می‌کند که ۹۰ روز پس از تصویب آن، اورانیوم با غنای کم تولید شده در روسیه یا توسط یک نهاد روسی نمی‌تواند به ایالات متحده وارد شود.

در چارچوب لایحه جدید ممنوعیت واردات اورانیوم، دولت بایدن قصد دارد ۲.۲ میلیارد دلار برای گسترش تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایالات متحده اختصاص دهد.

اورانیوم غنی‌شده اصلی‌ترین سوخت مورد استفاده نیروگاه‌های هسته‌ای است.

این لایحه معافیت‌هایی را تا اول ژانویه ۲۰۲۸ برای شرکت‌های برقی که باید رآکتورهای هسته‌ای خود را به دلیل قطع‌شدن عرضه اورانیوم روسیه تعطیل کنند، در نظر گرفته است.

شرکت‌های آمریکایی سالانه حدود یک میلیارد دلار برای به‌دست‌آوردن اورانیوم غنی شده از شرکت «روس اتم» پرداخت می‌کنند.

تقریبا 12 کشور جهان برای بیش از نیمی از اورانیوم غنی شده خود به روسیه وابسته هستند که بسیاری از آن‌ها اعضای ناتو و متحدان اوکراین می‌باشند.

صنعت هسته‌ای آمریکا تنها در سال ۲۰۲۳، بیش از ۸۰۰ میلیون دلار به شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه(روس‌اتم) و شرکت‌های زیرمجموعه سوخت آن پرداخت کرده است و 19 درصد از برق در ایالات متحده توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تامین می‌شود.

آمریکا از دهه 1990 از ظرفیت‌های غنی سازی خود دست کشید و به جای آن به استفاده از ذخایر اورانیوم غنی شده روسیه روی آورد.

در چارچوب لایحه جدید ممنوعیت واردات اورانیوم، دولت بایدن قصد دارد ۲.۲ میلیارد دلار برای گسترش تاسیسات غنی سازی اورانیوم در ایالات متحده اختصاص دهد.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :