موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی شهری

a/161293 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

خطر بیخ گوش بازار تهران؛ این کابل‌ها مقصر حریق‌اند!

  دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ — ۱۷:۲۵
تعداد بازدید : ۳۵   
 تحلیل ایران -خطر بیخ گوش بازار تهران؛ این کابل‌ها مقصر حریق‌اند!

در حالی که استاندار تهران می‌گوید که «تغییراتی در ایمنی بازار تهران صورت گرفته است،» مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی می‌گوید که «وضعیت بازار اصلاً خوب نیست.»

به گزارش تحلیل ایران به نقل از فارس : «روزانه بیش از یک میلیون نفر در بازار ناایمن تهران تردد می‌کنند و این موضوع بسیار نگران‌ کننده است،» این را عضو شورای شهر تهران ناصر امانی می‌گوید.

بسیاری از سازه‌های بازار تهران ناایمن هستند. کابل‌های برق آویزان و معابر تنگ و باریک تردد خودروهای آتش‌نشانی را سخت کرده است. مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران قدرت‌الله محمدی با بیان اینکه وضعیت بازار خوب نیست، می‌گوید که «40 درصد از آتش‌سوزی‌های بازار فقط به دلیل کابل‌های برق است.»

سال‌هاست که موضوع ناایمنی بازار تهران مطرح شده و هربار مدیران وعده ایمن‌سازی می‌دهند. به گفته مدیر عامل آتش‌نشانی، بیش از 60 درصد بازار ناایمن است و کمیته ایمنی بازار هم بیش از 2 سال است که تعطیل شده است. هر چند که استاندار تهران علیرضا فخاری می‌گوید که «تغییراتی در ایمنی بازار انجام شده است.»

 

به گفته مدیران شهری، قرار است کمیته ایمنی متشکل از فرمانداری، نماینده دادستان، شهرداری و ... دوباره تشکیل و پاساژ به پاساژ ایمنی مغازه‌ها مورد بررسی قرار گیرند و در صورت عدم تمکین مالکان برای ایمن‌سازی، حکم قضایی برای آنها صادر شود.

ناایمنی علاوه بر بازار تهران در سایر نقاط پایتخت هم وجود دارد و بیش از «30هزار ساختمان ناایمن تاکنون شناسایی شده» و 71 ساختمان در وضعیت پرخطر قرار دارند که هر کدام می‌توانند به یک پلاسکو تبدیل شوند.

کارشناس مسایل شهری حمید ناصری با بیان اینکه تنها راه ایمنی، انتقال بازار تهران است، می‌گوید که فرسودگی بازار، کابل‌کشی غیراصولی و انشعابات غیرمجاز منشاء بسیاری از حریق‌ها است و چون هزینه بازسازی بالاست،«مالکان تن به ایمن‌سازی نمی‌دهند.»

کارشناس حریق رضا نیازمند با بیان اینکه امکان انتقال بازار نیست، می‌گوید که ساماندهی بازار باید در زمینه برق، گاز، تغییرهای کاربری و ... صورت گیرد و همچنین باید «سیستم اطفای حریق در هر حجره نصب و مانع دپوی اجناس در معابر و راهروها شد.»

 

به گفته کارشناسان، باید در موضوع ایمنی همه دستگاه‌ها پای کار بیایند چرا که کسبه و مالکان این منطقه میراثی با مشکلات متعددی دست به گریبانند. به برخی از پاساژها بیش از 5 بار اخطار داده شده است اما توجهی نمی‌کنند چرا که خلاهای قانونی در این زمینه وجود دارد و باید نهادهای بالادستی در این‌باره ورود کنند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :