موضوعات ‌مرتبط: اجتماعی فرهنگ و هنر

a/161584 :کد

کشف کتیبه‌ای متعلق به یکی از یاران پیامبر(ص)

کشف کتیبه‌ای متعلق به یکی از یاران پیامبر اسلام (ص) در عربستان

  یکشنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۳ — ۱۱:۰۶
تعداد بازدید : ۳۷   
 تحلیل ایران -کشف کتیبه‌ای متعلق به یکی از یاران پیامبر اسلام (ص) در عربستان

نتایج یک تحقیقات جدید نشان می‌دهد کتیبه‌ای که به زبان عربی باستان بر روی تخته سنگی در نزدیکی یک مسجد متروک در عربستان سعودی یافت شده، احتمالاً توسط حنظلة بن ابی‌عامر، از یاران پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)

بهگزارش تحلیل ایران تعداد فراوانی از کتیبه‌های دوران اولیه اسلام کشف شده، اما تنها مولف یکی از آن‌ها که در استان باحه در منطقه حجاز کشف شده مشخص است که از صحابه رسول اکرم (ص) بوده و بعدها فرماندار مکه شده است.این کتیبه جدید که محققان در مطالعه جدیدی که در شماره آوریل «مجله مطالعات خاور نزدیک» منتشر شده، آن را تجزیه و تحلیل کردند، دومین کتیبه تاییدشده‌ای است که به یاران حضرت محمد (ص) منتسب شده است. کتیبه یافت‌شده احتمالاً در اوایل قرن هفتم بر روی صخره حکاکی شده است.«به نام تو، ای پروردگار ما! من حنظلة پسر عبد عامر هستم؛ از تو می‌خواهم تقوای الهی پیشه کنی.» متن کتیبه بالایی می‌گوید.کتیبه پایینی نیز با همین متن نوشته شخصی به نام عبدالعزة ابن سفیان است.محققان نسب‌شناسی بر این باورند که ترکیب این اسامی بسیار نادر است. فقط یک نفر به نام حنظلة که نام پدرش عبد عمر بود، وجود دارد. این شخص به قبیله اوس در یثرب (که اکنون مدینه نامیده می‌شود) - تعلق داشت و در تاریخ اسلام به عنوان یکی از اصحاب پیامبر شناخته می‌شود.
به‌کاربردن خط عربی باستان، این کتیبه‌ها را به اواخر قرن ششم یا اوایل قرن هفتم مرتبط می‌سازد که با زمان شهادت حنظلة در جنگ احد در سال ۶۲۵ میلادی مطابقت دارد.این مشاهدات محققان را به این نتیجه رسانده که به احتمال زیاد حنظلة شخصی است که با حضرت محمد (ص) در ارتباط بوده و این کلمات را هنگام سفر به طائف، احتمالاً با شخصی به نام عبدالعزی، روی سنگ حک کرده است.براساس منابع، حنظلة که به تازگی ازدواج کرده بود، با اجازه پیامبر اکرم (ص)، شب پیش از غزوه احد در کنار همسرش ماند و صبح روز نبرد، عازم میدان شد. او در میدان جنگ بر ابوسفیان چیره شد و خواست سر وی را از تنش جدا سازد، اما شدّاد بن اسود بن شعوب، حنظلة را به شهادت رساند. در این هنگام حضرت محمد (ص) فرمودند: «فرشتگان او را غسل می‌دهند.»احمد الجلاد، استاد مطالعات عربی در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا، با ردکردن احتمال «جعل مدرن»، گفت که پتینه کتیبه و الگوهای هوازدگی نمایانگر این نکته است که سنگ‌نگاره مذکور مدت زیادی در آن مکان بوده است.استاد مطالعات عربی و خاورمیانه در دانشگاه کمبریج جیمز مونتگومری که در این مطالعه شرکت نداشت، با ستایش از این مقاله شگفت‌انگیز به لایو ساینس گفت که در استفاده از شواهد بسیار دقیق، موشکافانه و با احتیاط عمل کرده‌اند و هر ادعایی با استناد به تمامی شواهد مرتبط و موجود اثبات شده است.
 
                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :