موضوعات ‌مرتبط: اقتصادی بین الملل

a/161729 :کد

تحلیل ایران گزارش می‌دهد ؛

یمن: موضع ما در حمایت از غزه تحت هیچ فشار اقتصادی تغییر نمی‌کند

  چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ — ۱۹:۰۸
تعداد بازدید : ۳۲   
 تحلیل ایران -یمن: موضع ما در حمایت از غزه تحت هیچ فشار اقتصادی تغییر نمی‌کند

وزیر حمل و نقل یمن ضمن تاکید بر عزم جزم صنعاء برای مقابله با محاصره ائتلاف آمریکایی-سعودی و گشودن فرودگاه‌ها و بنادر این کشور به سمت مقاصد مختلف تاکید کرد که موضع یمن در حمایت از غزه تحت هیچ فشار اقتصاد

به گزارش تحلیل ایران ؛ وزارت حمل و نقل یمن و نهادهای وابسته امروز یک تجمع اعتراضی علیه تداوم ممنوعیت پروازها از فرودگاه صنعاء برگزار کردند.

عبدالوهاب الدرة، وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن طی نطقی در این تجمع تاکید کرد که رهبران انقلاب و سیاسی یمن عزم خود را جزم کرده‌اند تا همه فرودگاه‌ها و بنادر را به مقاصد مختلف باز کنند.

وی افزود: اقدامات تجاوزکارانه مستمر منجر به بسته شدن کامل فرودگاه صنعاء در ازای موضع قاطع ما در قبال فلسطین شده است.

وزیر یمنی تاکید کرد: فشارهای ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی در ابعاد انسانی و اقتصادی تغییری در مواضع ما و تداوم عملیات ما در حمایت از غزه ایجاد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: رهبری ما مصمم است همه فرودگاه‌ها و بنادر را به مقاصد مختلف باز کند و نمی‌توانیم با راه حل‌های جزئی موافقت کنیم.

الدره گفت: از زمان حصول توافق کاهش تنش( با ائتلاف سعودی) مشکلات زیادی را تحمل کردیم زیرا ائتلاف متجاوز برای گشایش فرودگاه صنعاء تعلل می کردند و به تعهد خود برای گشودن مقاصد مورد توافق پایبند نبودند از همین رو رژیم آل سعود باید بفهمد که یک معادله بازدارندگی را پیش رو دارد و آن معادله فرودگاه در برابر فرودگاه و بانک‌ها در برابر بانک‌هاست.

در بیانیه پایانی تجمع اعتراضی وزارت حمل و نقل یمن به رهبری انقلاب این کشور اختیار کامل داده شده تا گزینه‌های مناسب برای مقابله با دشمنان و اصلاح نهادهای دولتی را به کارگیرد.

 

شرکت‌کنندگان در این تجمع از نقش سرویس‌های امنیتی یمن در افشای شبکه جاسوسی وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در نهادهایی که بر خلاف منافع مردم یمن عمل می‌کنند، قدردانی کردند و گفتند که این یک پیروزی تاریخی برای یمن تلقی می‌شود.

وزارت حمل و نقل یمن در این بیانیه تاکید کرد: ما بر حمایت خود سخنان سید عبدالملک الحوثی رهبر انقلاب یمن و مواضع قوی و شفاف وی در دفاع از حقوق و منافع ملت خود و مقابله با توطئه‌ها برای گرسنگی دادن به آنها تاکید می‌کنیم.

نیروهای مسلح یمن از قریب به 9 ماه پیش به دنبال حمله زمینی اسرائیل به غزه اعلام کردند تا زمان توقف این تجاوزها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل اجازه عبور از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نخواهند داد. آمریکا با تشکیل یک ائتلاف دریایی و انجام حملات هوایی علیه یمن تلاش کرده عملیات‌های یمن در دریای سرخ را متوقف کند. این اقدامات تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته‌اند.

 

 

در حالی که نیروهای مسلح یمن به حمایت از مقاومت در نوار غزه به عنوان بخشی از حماسه «طوفان الاقصی» ادامه می‌دهند، جنگ اقتصادی بزرگی علیه یمن در جریان است.

بانک مرکزی تحت کنترل دولت دست نشانده عربستان سعودی در عدن یک ماه پیش معاملات پولی و ارزی با شش بانک بزرگ تجاری فعال در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی را متوقف کرد و صنعاء نیز در واکنش به آن از توقف معامله با 12 بانک فعال در مناطق تحت کنترل خبر داد.همچنین بانک مرکزی عدن در ادامه اقدامات علیه بانک‌های صنعاء اعلام کرد که مردم 60 روز فرصت دارند تا اسکناس‌های چاپ قبل 2016 که در مناطق وابسته به دولت صنعاء مبادله می‌شود، تحویل بانک‌های دولتی عدن بدهند و اسکناس یا سکه ضرب شده در جنوب را که مورد تائید شورای انتقالی است، دریافت نمایند.

عبدالوهاب الدره وزیر حمل و نقل یمن چند روز پیش نیز در گفت‌وگو با الجزیره بر لزوم رفع محاصره فرودگاه بین المللی صنعاء تاکید کرده و گفته بود: منطقی نیست که هواپیماها از فرودگاه صنعا که به 80 درصد جمعیت یمن خدمات رسانی می کند، تنها بتوانند به یک مقصد که اردن است،پرواز داشته باشند در حالی که هواپیماها در فرودگاهی دیگر(عدن) به 13 مقصد از جمله کشورهای بی اهمیت عزیمت داشته باشند در حالی که پروازهایشان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند، زیرا نیمی از مسافران صندلی‌هایشان خالی است.وی افزود: در سایه محاصره صنعاء از سوی ائتلاف سعودی- آمریکایی مسافران از صنعاء و استان‌های همجوارمجبورند به فرودگاه‌های دور در عدن یا سیئون بروند و مسیرهای زمینی کوهستانی یا صحرایی سخت و خطرناک را طی کرده و هزینه‌های مالی سنگینی بدهند تا بتوانند از طریق آن فرودگاه‌ها سفر کنند.

وزیر حمل و نقل یمن همچنین گفته بود که کشتی‌های تجاری قبل از رسیدن به بندر الحدیده یمن در بندر جیبوتی مورد بازرسی‌های بی مورد و زمان بر قرار می‌گیرند که این امر هزینه و کرایه بار توسط کشتی‌ها را افزایش می‌دهد و باعث افزایش بار مالی و هزینه‌ها برای شهروندان یمنی و گرانی کالاها و مواد غذایی شده و از همین رو سازمان ملل باید برای رفع این مشکل کمک کند.

                               



  ارسال نظر جدید:
      نام :        (در صورت تمایل)

      ایمیل:      (در صورت تمایل) - (نشان داده نمی شود)

     نظر :